Elektromobily jsou v Česku propadák. Jejich nástup bude trvat dlouhá léta
nákup automobilů
Elektromobily jsou často označovány jako budoucnost ekologické osobní dopravy. Jak však ukazují čísla Svazu dovozců automobilů, nemá o ně česká veřejnost zájem. Na jeden nový elektromobil připadá přes 360 aut se spalovacím motorem. Také na Západě tvoří elektromobily stále mizivě procento nových vozů oproti tradičním automobilům.
„Na jeden nově registrovaný elektromobil připadá 265 nově registrovaných benzínových automobilů a 102 naftových vozů. Z toho je patrné, že Češi o elektromobily jeví jen minimální zájem,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Do budoucna by mohlo procento vozů stoupnout s tradičním nákupem ojetých vozů z Německa. „Domnívám se, že se v České republice budou prodávat ojeté elektromobily ze západní Evropy poté, co na Západě přejdou na nové generace elektromobilů. Ojeté elektromobily budou cenově dostupnější a umožní lidem se s touto technologií seznámit. Než se však elektromobily v naší zemi rozšíří, bude to trvat ještě mnoho let,“ uvedl Křeček pro Echo24.
Některé státy přitom nákup elektromobilů vehementně podporují. Například Slovensko v září oznámilo, že opět finančně podpoří nákup drahých elektromobilů, které si však mohou většinou dovolit jen firmy, samosprávy nebo bohatí lidé. Výše státního příspěvku na koupi bateriového elektromobilu bude činit 8 tisíc eur, v případě plug-in hybridu to bude 5 tisíc eur.
„Náš cíl je jasný – na silnice chceme dostat co nejvíce ekologických vozidel. S takovou podporou se elektrická vozidla stanou cenově dostupnější,“ tvrdí ministr hospodářství Peter Žiga. Ministerstvo aktuálním programem navazuje na pilotní projekt podpory koupě ekologických vozidel, ale v ještě výraznější formě. Registrace vozidel na elektrický a plug-in hybridní pohon tehdy vzrostla meziročně o 350 procent. Koupě elektromobilů byla v případě pilotního projektu podpořena částkou 3,5 milionu eur, nyní na to stát vyčlenil zmíněných 5 milionů eur.
Elektromobily silně podporuje také například Německo. Ani tam však o ekologičtější auta není zájem. Objem žádostí se zvyšuje pomaleji, než se čekalo. Ministr hospodářství Peter Altmaier uvedl, že na tahu jsou nyní výrobci. „Počet elektrických modelů, které jsou na trhu k dispozici, se zvyšuje, průmysl ale musí přijít s ještě lepší nabídkou,“ vysvětil Altmaier, který podporu prodloužil až do konce roku 2020.
Češi stále preferují Škodu
V Čechách stále na plné čáře vede domácí značka Škoda. „Nejčastěji nově registrovaným vozem je Škoda Octavia. Následuje ji Škoda Fabia a Škoda Rapid. Na čtvrtém a pátém místě jsou Škoda Karoq a Škoda Kodiaq. Až na dalších místech se umístily vozy jiných výrobců. Jedná se o Hyundai i30 a Dacia Duster,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Za leden až září letošního roku se v České republice registrovalo 191 110 osobních automobilů. Oproti předchozímu roku se jedná o výrazný propad. Za prvních devět měsíců loňského roku se totiž registrovalo 207 784 osobních vozů. Mezi spotřebiteli vede značka Škoda. S velkým odstupem následují značky Volkswagen, Hyundai a Dacia.
Drtivá většina nově registrovaných vozů je poháněna benzínovými motory. Celkem jich bylo 134 230, tedy 70,24 procenta ze všech registrovaných osobních automobilů. S výrazným odstupem následují naftové vozy, kterých bylo registrováno 51 615, což představuje podíl o velikosti 27,01 procenta. Češi naopak neprojevili téměř žádný zájem o elektromobily. Za devět měsíců letošního roku jich bylo registrováno pouze 507, tedy 0,27 procenta ze všech osobních vozů.
Nově registrované vozy mají nejčastěji bílou barvu, která byla na 28,44 procentech automobilů. Následuje šedá barva s podílem 25,41 procenta. Modrá barva těsně porazila červenou barvu. Ostatní barvy jsou zastoupeny pouze zanedbatelně. Lidé nejčastěji preferují provedení vozů typu SUV a Kombi.