2 geologický průzkum

Alibismus pražské koalice? ODS a ANO chtějí řešit tajné hlasování ohledně metra D

NOVÉ

Témata: ,

Opozice kritizuje pražskou koalici za nedostatečnou transparentnost. Důvodem je tajná volba v otázce geologického průzkumu metra D. Radní k tomu údajně vedl strach z možného trestního stíhání a příklad bývalého primátor Bohuslava Svobody. Zahájení geologického průzkumu, kterým začne stavba trasy metra D z Pankráce do Písnice, budou ve čtvrtek schvalovat zastupitelé.

Opoziční zastupitelé ODS a ANO budou chtít na čtvrtečním jednání pražských zastupitelů řešit chtějí její financování nebo způsob schválení radními, kteří o stavbě hlasovali tajně. Rovněž se budou ptát na rozpor v zápisu a zvukovém záznamu hlasování o opravě Libeňského mostu.

Předsedkyně zastupitelů ODS Alexandra Udženija a předseda zastupitelů ANO Patrik Nacher kritizovali způsob hlasování radních o stavbě, kteří rozhodovali v tajné volbě. Nacher zahájení stavby označil jako takzvané. „Maximálně schválili zahájení geologického průzkumu,“ řekl. Problém podle něj je, že územní rozhodnutí stavby je napadeno žalobami majitelů pozemků v Krči. Pokud bude soudem zrušeno, Praze podle Nachera zbudou štoly geologického průzkumu, za které magistrát bude platit 50 milionů Kč ročně, za což by mohlo být prý vedení města stíháno. „Proto byla volba tajná. Je smutné, že první tisk, který má nějaký obsah, dopadl takto,“ řekl.

„Alibismus. V hlasování, ve kterém se rozhodovalo o zakázce za 1,5 mld., hlasovala Rada i hlasem primátora Hřiba poprvé v histrorii v tajné volbě. Kde je ona transparentnost? V PSP přitom navrhují, aby hlasování v radách měst bylo po jménech,“ uvedl Nacher na Twitteru. 

Zastupitel Ondřej Martan (ODS) řekl, že vedení města sice v týdnu schválilo zahájení geologického průzkumu metra D a jeho stavby, avšak nesdělilo, jak bude samotnou výstavbu financovat. „Měli by mít připraveno několik kroků dopředu,“ řekl. Podle něj na stavbu Praha nemá peníze a ani si na ni nemůže půjčit.

Geologický průzkum na Pankráci má vyjít na 1,58 miliardy korun, provoz metra C při něm nebude přerušen. Tunely, které vzniknou, budou podle vedení města z 90 procent součástí nové trasy. V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun. V budoucnu má navázat úsek z Pankráce na náměstí Míru.

Zástupci obou klubů kritizovali i nedávné hlasování radních o opravě Libeňského mostu. Podle jejich vyjádření se rozcházejí zápis z jednání se zvukovým záznamem, kdy v zápise je poměr hlasujících šest pro a dva se zdrželi, zatímco na zvukovém záznamu sedm pro a jeden se zdržel. V obou případech nikdo nehlasoval proti. „Dáme proto podnět kontrolnímu výboru magistrátu, aby prověřil, kolik hlasování bylo takto zfalšováno,“ řekl opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO).

Nacher kritizoval radní také za to, že řadu materiálů zařadili na program jednání na poslední chvíli a oni si je nestačili prostudovat. „Na programu je 17 z 39 tisků takzvaně červených. Jsme zvědaví, jak tahle taktika posílání tisků na poslední chvíli bude dlouho trvat,“ řekl.

Čtěte také: Tramvaje se na Václavské náměstí vrátí do roku 2023, plánuje magistrát


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.