Jako za covidu. Kontroly kvůli migrantům znovu rozdělují schengenský prostor
RŮST POČTU ILEGÁLNÍCH MIGRANTŮ
Čeští policisté a vojáci na konci září znovu obsadili hranici se Slovenskem. Situace připomíná období hluboké epidemie covidu, místo viru teď ale za kontrolami na hranicích stojí příliv nelegálních uprchlíků mířících západobalkánskou trasou nejčastěji do Německa. Česko není v zavádění hraničních kontrol samo, kontroly komplikují provoz i na jiných hranicích uvnitř schengenského prostoru. Podle evropské pohraniční stráže Frontex přišlo do EU od ledna do září 228 tisíc nelegálních migrantů, to je nejvíc od roku 2016.
Zástupci české a slovenské vlády se ve čtvrtek na schůzce v Praze i přes kritiku dohodli na pokračování hraničních kontrol, které česká policie zavedla na konci září. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) po schůzce naznačil, že kontroly mohou probíhat i po 12. prosinci. Česko podle Slovenska porušuje kontrolami schengenský kodex. Pravila ale dočasné zavedení kontrol na vnitřních hranicích schengenského prostoru povolují, jde o výsostné právo členských zemí. Ke vhodnosti opatření se může ještě vyjádřit i Evropská komise, jde však jen o nezávazné stanovisko. Komise nicméně zatím žádné výhrady nemá.
Český ministr vnitra řekl, že o prodloužení kontrol bude nově jednat tým expertů z obou zemí, který bude vyhodnocovat jejich úspěšnost, a že věří, že režim na hranicích převaděče nelegálních migrantů odradí. Česká a slovenská policie má nově utvořit společné hlídky v okolí hranice, kontroly by měly provádět i třeba ve vlacích. Do Česka přišlo podle dat ministerstva od začátku roku 20 707 ilegálních migrantů, z toho 19 125 byli Syřané.
„Jsme na daleko vyšších počtech než třeba v roce 2015. V krátkodobém časovém horizontu si opravdu nemůžeme dovolit ty znovuzavedené kontroly zrušit, ale hledáme opatření, aby probíhaly plynuleji pro české a slovenské občany a aby byly jednodušší pro nákladní a autobusovou dopravu,“ řekl Rakušan ve vysílání ČT24.
Kontroly má i Německo, Dánsko, Švédsko
Česko není jedinou zemí uvnitř Schengenu, která v poslední době zavádí kontroly na vnitřních hranicích. Provoz na hranici se Slovenskem kvůli rostoucímu počtu zachycených nelegálních migrantů mířících hlavně do Německa kontroluje i Rakousko. Podle informací na webových stránkách Evropské komise zavedlo kontroly v obavě z ilegální migrace a příchodu teroristů z islámských zemí Dánsko, Norsko, Francie, Švédsko. Většina zemí plánuje kontroly až do poloviny příštího května. Německo zavedlo kontroly na hranicích se sousedním Rakouskem už v polovině května, krátce provádělo namátkové kontroly také na hranici s Českem.
Frontex: Nejvíc nelegálních migrantů od roku 2016
Většina migrantů nyní přichází do EU po takzvané západobalkánské stezce, jde hlavně o lidi ze Sýrie a Afghánistánu. Uprchlíci se do zemí, které jsou součástí schengenského prostoru zaručujícího volný pohyb osob, dostávají nejčastěji překročením dříve kritizovaného plotu na maďarsko-srbské hranici. Naopak středomořská trasa ze severní Afriky do Španělska nebo Itálie zaznamenala pokles. Podle agentury evropské pohraniční a pobřežní stráže Frontex přišlo od ledna do září letošního roku do EU 228 tisíc nelegálních migrantů, o 70 procent více než loni a nejvíc od roku 2016.
Nevýhodou hraničních kontrol jsou komplikace v nákladní automobilové dopravě. Například na nejvytíženějším hraničním přechodu Lanžhot-Kúty na česko-slovenské hranici se v uplynulých týdnech tvořily dlouhé kolony. Policie totiž kontroluje každý kamion a nákladní auto.
„Ty kolony tam nebyly neustále, ale byly nárazové. Ta nejdelší měla až 19 kilometrů. Kolony jsou samozřejmě problém, protože když někde hodinu stojí auto, tak dopravce přichází asi o 2 tisíce korun. A těch kamionů tam stojí několik stovek,“ řekl pro Echo24 Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Nejhorší situace podle něj bývá na silničních přechodech zpravidla začátkem pracovního týdne, během pondělí a úterý. Situaci by mohlo podle sdružení zlepšit například zavedení namátkových kontrol.
Situace se podle něj v posledních dnech nicméně zlepšila. „Naši zástupci se zúčastnili jednání s panem ministrem vnitra a s policií a dohodli se na zdvojnásobení personálu a zřízení dalšího pruhu. Docela výrazně to pomohlo, fronty jsou tam teď maximálně tříkilometrové. Chápeme, že kontroly jsou třeba, ale uvítali bychom, pokud by došlo ještě k většímu personálnímu posílení, nebo pokud by se kontroly prováděli jen namátkově,“ řekl Felix. „Práce a režim osádek v mezinárodní dopravě je rozpočítaný na minuty. Je to velký problém,“ dodal.