Obratný městský pomocník. Volkswagen Polo

AUTO

Obratný městský pomocník. Volkswagen Polo 10
Auto

Tradiční zástupce městských hatchbacků od německého výrobce prošel v nedávné době drobným faceliftem. Sází na moderní vzhled i některé technologické vychytávky, ale hlavně na tříválcové motory.

Facelift v polovině životního cyklu současné šesté generace Pola proběhl na jaře roku 2021. Upravena byla přední část s LED linkou na masce chladiče a změněn byl i vzhled světlometů. Poprvé se v nabídce objevila i matrix LED světla. Vzadu našla své místo nová zadní LED světla zasahující až do víka zavazadlového prostoru.

V interiéru došlo ke změně směrem k digitalizaci a dotykovému ovládání. Plně digitální přístrojový štít je nyní součástí standardní výbavy, což asi příliš nevadí, trochu víc pozornosti vyžaduje přepracované dotykové ovládání klimatizace na středovém panelu. Za intuitivní bychom ho rozhodně neoznačili. Stále však zůstalo i dost normálních tlačítek, například na multifunkčním volantu nebo v oblasti středového tunelu, kde lze vypínat buď systém start-stop, nebo nebo nastavit jízdní režimy, které si Polo naštěstí pamatuje i po opětovném nastartování.

Vnitřní prostor je německy jednoduchý, ale pěkný, s dostatkem odkládacích míst. Systém infotainmentu nevyžaduje příliš dlouhé zvykání, funguje docela rychle. Klasicky velmi aktivní a často rušivý systém držení v pruzích se zásahy do řízení (intenzivními) lze vypnout kombinací páčky a tlačítka na volantu, jen je to nutné udělat po každém nastartování (ve verzi R-Line je Lane Assist součástí standardní výbavy).

Testovaný vůz byl vybaven příjemně naladěným podvozkem s elektronickou uzávěrkou předního diferenciálu (8700 Kč), který pomáhal k sebejistým vlastnostem při jízdě na okresních komunikacích. Ve spojení s volbou jízdních režimů se Polo jako celek chovalo obratně, čitelně a v rámci možností příjemně dravě. Agilitu totiž trochu limituje nabídka pouze tříválcových litrových motorů – základem je motor 1.0 MPI bez turba s výkonem 80 k, ovšem ten je vyhrazen jen pro „cenu od“ (tedy 360 900 Kč). Nabízena je i verze 1.0 TGI na stlačený zemní plyn (473 900 Kč). Většina verzí ale přichází s motorem 1.0 TSI s přímým vstřikováním paliva a turbodmychadlem, a to s výkonem buď 95, nebo 110 koní. Silnější verze poháněla i testované Polo R-Line, a to pouze ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Ta není špatná, právě naopak s motůrkem spolupracuje dobře, jen bychom brali možnost manuální skříně pro lepší vtažení do děje. I vzhledem ke kvalitám podvozku by se to hodilo.

Každopádně motor je velmi dobře odhlučněn tak, aby jeho drnčivý projev příliš nerušil posádku vozu. Ve vyšších otáčkách je tříválcový soundtrack samozřejmě znát trochu víc, ale není to nic hrozného. Papírová dynamika je v rámci třídy průměrná (0–100 km/h dosáhne za 10,4 s, maximální rychlost je 195 km/h), v reálu při hmotnosti necelých 1,2 tuny pro potřeby vozu dostačuje. Spotřeba je samozřejmě otázkou jízdního stylu. Při klidném ježdění se dá i v zimních podmínkách dostat zhruba k 6 litrům na 100 km (výrobce slibuje méně než 5 litrů na 100 km), reálnějších je ale tak 7–7,5 litru, když si trochu užíváte báječného podvozku.

Při delší jízdě se ukazuje, že sedadla jsou spíš průměrná – mají sice jakžtakž boční vedení těla, ale jsou trochu tvrdá, což je po několika hodinách jízdy cítit v zádech. Vzadu je to podobné, ale dobré je, že dva dospělí se tam pohodlně usadí. Zavazadlový prostor nabízí 351 až 1125 litrů využitelného místa, v rámci třídy jde o očekávatelné hodnoty. Vnitřní prostor a jeho ergonomie jsou obecně na vysoké úrovni.

Zatímco základní cena nového Pola je celkem příznivá, testovaný vůz ve vrcholné výbavě R-Line s řadou příplatků už za levný označit nelze. Cena R-Line s nejsilnějším motorem a převodovkou DSG začíná na 584 900 Kč, s příplatky jsme se dostali až na 673 900 Kč. I přes nespornou kvalitu a celkovou sladěnost je to za VW Polo přece jen docela dost…

 

Plusy:

Podvozek, jízdní vlastnosti, vnitřní prostor.

Minusy:

Jen DSG pro silnější motor, vyšší cena.