Nakupování v karanténě: Online prodej potravin stoupl o 283 %
PRODEJ PŘES INTERNET
Lidé se během pandemie více začali spoléhat na nákupy přes internet. Jen za první tři týdny karantény se objem online nákupů zdvojnásobil. Nákupy potravin přes internet vzrostly o 283 procent, vyplývá z údajů České spořitelny.
V březnu ale meziročně klesl počet výběrů z bankomatů. Průměrná částka jednoho výběru ale podle dat České spořitelny vzrostla téměř o čtvrtinu. Výběry z bankomatů omezily všechny věkové kategorie, méně patrné je to však u seniorů.
"Lidé ve věku mezi 65 a 69 lety snížili počet výběrů o 22 procent. U seniorů nad 85 let to bylo jen o osm procent. V březnu 2020 provedli klienti spořitelny spadající do této věkové skupiny 22.183 výběrů," uvedl David Novotný, který odpovídá za rozvoj bankomatové sítě ČS. Češi tedy sice k bankomatům v březnu nechodili tak často, ale když už vyrazili pro hotovost, vybírali si větší obnosy.
Přestože velká část obchodníků musela kvůli speciálním opatřením zavřít, počty i objemy bezhotovostních plateb na pobočkách obchodů se vesměs rovnají těm loňským. Zatímco celkový objem plateb klesl proti loňskému březnu o necelého půl procenta, jejich počet o téměř procento vzrostl. Minimální změny proti loňskému březnu ale nejsou tak pozitivní zprávou, jak by se mohlo na první pohled zdát. V březnu totiž bývá běžný znatelný nárůst proti prvním dvěma měsícům roku.
"Zatímco tedy celkové útraty mezi únorem a březnem 2019 stouply o 16 procent, letošní změna vychází na přibližně minus čtyři procenta. Rok 2020 tak nepřinesl očekávatelné navýšení celkových utracených obnosů, ale naopak jejich mírný pokles,“ upozornila Adéla Denková z projektu Evropa v datech.
V době koronaviru ovšem výrazně rostou platby přes internet. "Lidé začali výrazně více spoléhat na online nákupy. Ty se během prvních třech týdnů karantény zdvojnásobily, ve čtvrtém týdnu se snížil růst na 66 procent," doplnil hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
Jedním z artiklů, které Češi během speciálních opatření nakupují přes internet nejvíce, jsou potraviny. Nákupy potravin online vzrostly v prvních čtyřech týdnech karantény o 283 procent, a u starší generace ještě rychleji. Lidé mezi 70 a 80 lety takto utráceli o 760 procent více a lidé nad 80 let dokonce téměř o 900 procent více, podotkl Navrátil.