Marná sláva, Babiš kampaň dělá dobře, říká politický marketér Jakub Horák

TÝDENÍK ECHO

Marná sláva, Babiš kampaň dělá dobře, říká politický marketér Jakub Horák
Expert na politický marketing Jakub Horák. Foto: Jan Zatorsky
1
Domov

Daniel Kaiser

Jakub Horák byl u prvního úspěchu Pirátů před čtyřmi lety, kdy jim řídil pozoruhodnou kampaň. Tentokrát jako kdyby nejen Pirátské straně, ale i dalším hlavním vyzývatelům hnutí ANO měsíc před volbami došel dech. Proč je Babiš po všem, co za těch osm let předvedl a nepředvedl, i nadále relativně silný? Dosáhli už Piráti v české neprogresivistické společnosti svého stropu? Co marketéru Horákovi v letošní kampani chybí?

Proč je letošní kampaň tak nezáživná? Dokázal byste mi teď určit její hlavní motivy?

Obě opoziční koalice mají nějaké voličské jádro a narazily na svůj strop. Právě teď se snaží zaujmout ještě nějaké další voliče, ovšem další voliči už uslyší jen na peníze. Proto všichni říkají: Nebudeme zvyšovat daně, pomůžeme všem: doktorům, sestřičkám, učitelům, maminkám s dětmi, důchodcům. Všichni říkají to samé, což pak působí trochu směšně. V tu chvíli platí: Proč chodit za kováříčkem, když můžeš jít za kovářem. Ti, kdo slyší na peníze, vnímají, že je to téma, a řeknou si: Ona ta opozice v tomto směru sice cosi povídá, ale Babiš to má jako hlavní bod programu. Ten nám víc peněz dá určitě.

Souhlasil byste coby marketér, že Babiš dnes vlastně jako jediný dělá kampaň, která má aspoň nějakou šťávu?

Babiš skutečně aspoň dokáže dobře dělat kampaň. Věří lidem z volebního štábu, ti mu něco vymyslí, on to rozpálí a je hned vidět. Ochotně v tom účinkuje, z pohledu marketéra musím říct, že on je profesionál. Umíte si představit debaty v normální straně, jestli má s předsedovým jménem vyjít knížka Čtěte, než to zakážou? Představte si všechny ty mudry já nevím v topce: Vždyť by nikdo nepochopil, že to je legrace! Musíme být vážní! Musí se to jmenovat Manifest ekonomické budoucnosti. Naopak Babišovi Mára Prchal a spol. řeknou: To je blbý, to se bude líbit. Babiš knihy nechá natisknout dva miliony – a mluví se o tom. Navíc média jsou Babišem pořád fascinovaná. Když mu Mára Prchal napsal na Twitter: Zítra řeknu pravdu, do hodiny vyšly na čtyřech seriózních serverech úvahy o tom, jestli prozradí, jak to bylo s Čapím hnízdem, nebo jak to měl s StB. A ono šlo o předvolební brožuru. Jak může někdo od Babiše po všech zkušenostech vážně čekat, že by se nám svěřoval s nějakou pravdou, nechápu. I jeho tým je profesionální. Uvažte, jak se ANO proměňuje. Z původně pravicového projektu pro podnikatele a živnostníky se stalo ANO, které nám slibuje zvýšit důchody. Jistá genialita Babišova marketingu spočívá v tom, že tu změnu voličského jádra dokázali pochopit.

Celý rozhovor Daniela Kaisera s Jakubem Horákem si přečtěte na ECHOPRIME nebo v tištěném Týdeníku Echo. Ten si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.