Podivná zámlka na Zlatých glóbech

Podivná zámlka na Zlatých glóbechKOMENTÁŘ
Komentáře

Komentář

Ondřej Štindl

V noci z neděle na pondělí se v Hollywoodu rozdávaly Zlaté glóby – ceny prestižní a také dost sporné (asociace zahraničních korespondentů, která je uděluje, je organizace dost sporná). Ceny pro nejlepší drama a nejlepšího herce v hlavní roli (Rami Malek) získal hudební film Bohemian Rhapsody, divácky velice úspěšný snímek (kriticky už méně) o kapele Queen.

V něčem překvapivá volba, ale to je v tuto chvíli vedlejší. Pozoruhodný byl totiž samotný akt přebírání cen. Většinou se při podobné příležitosti vyjmenovávají lidé, kteří se o úspěch filmu kromě oceněného tak či onak zasloužili, tvůrce tak či onak podpořili a podobně. Jedno jméno při oceňování Bohemian Rhapsody a Ramiho Maleka ale nezaznělo. A byla to absence velmi „zvučná“. Nikomu za zmínku nestál Bryan Singer, v titulcích filmu uvedený jako jeho režisér. Otázkám na něj se spolupracovníci vyhýbali i při tiskové konferenci. Výmluvný příklad toho, jak se z člověka může stát neosoba a taky jak se ve světě zábavního průmyslu (a nejenom v něm) mění pohled na člověka, podmínkou uznání tvůrčích a profesních schopností jako kdyby se stávala přijatelnost „morálního profilu“.

Bryan Singer byl dlouhé roky v Hollywoodu velmi dobře etablovaný režisér. Proslavili ho Obvyklí podezřelí (1995), rychle se dostal k režii nákladných komiksových adaptací (série o X-menech, nový Superman). Pracovat s ním asi není jednoduché, podle zpráv v médiích je to velký „pruďas“ a ne zrovna disciplinovaný člověk, je třeba schopný nečekaně zmizet z „placu“. Z natáčení Bohemian Rhapsody ho také producenti vyhodili před dokončením snímku, prý kvůli absencím. Režisér tvrdí, že jeho nepřítomnost měla vážný důvod – těžkou nemoc v rodině. I tak je ale jasné, že Singerův podíl na tom, jak film vypadá, je zásadní. Asi podstatnější důvod pro Singerovu absenci na Glóbech, pro důsledné mlčení a dost možná i pro jeho vyhození jsou ale skandály, které se kolem režiséra objevily. O režisérovi se v Hollywoodu říká ledacos a poslední dobou i „do záznamu“. Singer je bisexuál, který prý organizoval dost bujaré party s mladými chlapci, někteří měli být ještě nezletilí. Byl třikrát obviněný ze znásilnění mladých mužů, v prvních dvou případech byla ta obvinění neprokázána (v tom druhém údajná oběť žalobu stáhla). Potřetí byl Singer obviněný v prosinci 2017, krátce potom, co na Bohemian Rhapsody skončil (on i studio dost možná věděli, že se k něčemu schyluje). 

Ano, pokud je to, co se o Singerovi říká, pravda, dopustil se zločinu. Z právního hlediska je ale nevinný (i když se toho o něm říká skutečně hodně). A je docela pravděpodobné, že režisérův sexuální život je hodně na hraně a – kdo ví – třeba ani charakterově Singer za moc nestojí. Co to ale má co dělat s jeho režisérskými schopnostmi? Bryan Singer asi je, mírně řečeno, sporná osobnost. Za jeho ignorováním na Zlatých glóbech ale je – a to v lepším případě – naivní představa, že lidé u filmu (a možná lidi vůbec) by měli být jaksi nesporní, že uznání něčích zásluh o film nutně musí být také uznání jeho chování ve všech sférách života. V horším a pravděpodobnějším případě je ale to mlčení výrazem strachu si nenaběhnout, nespustit další vlnu virtuálního pohoršení, která může mít docela nepříjemné reálné důsledky. Konformismus.   

Související články