Nová hrozba jménem Substack

ECHOPRIME

Nová hrozba jménem Substack
V New Yorkeru se nad Substackem skoro pohoršili: „Je toto budoucnost novinařiny, jakou chceme?“ Foto: Foto: Profimedia.cz
Svět

Martin Weiss

Pokud sledujete americkou scénu, tak jste v posledních měsících museli narazit na fenomén Substack. Jestliže máte ve zvyku vyhledávat zajímavé autory, pak jste zaznamenali, že tak jako kdysi používali Blogspot a pak třeba Wordpress, dnes čím dál víc používají platformu Substack. A pokud se bavíte mapováním panických záchvatů, jež zmítají americkými progresivními mediálně-aktivistickými kruhy, pak jste si všimli, že se tam Substack vynořil jako nové nebezpečí.

Několik časopisů přineslo texty identifikující Substack jako problematický, a to v tónu sahajícím od varovně zdviženého prstu New Yorkeru – „Je toto budoucnost novinařiny, jakou chceme?“ – po bití na poplach jedné kalifornské profesorky – „Prosím, nepište pro Substack a neplaťte za něj. Musím to říct. Jsem přesvědčena, že je nebezpečný“. Zcela absurdní příchuť panice dodala série stížností, že Substack je zvlášť nebezpečný pro transgenderové osoby, zřejmě něco jako institucionalizovaná J. K. Rowlingová.

Co tedy vlastně je Substack?

Substack je nejčastěji charakterizován jako platforma pro rozesílání placených e-mailových newsletterů. Ale ty texty nemusíte dostávat jen prostřednictvím e-mailu, můžete je číst normálně na webu. Jen málo internetových aplikací přichází s jedním oslnivým nápadem. Většina jich stojí na dotažení detailů, jejichž význam laik nedocení. Blogování není novinka. Stejně tak není novinka to, že na internetu se skvěle publikuje, ale lidé – autoři, redakce, distribuční platformy – by se tím taky rádi živili. Což v dosavadním modelu, kdy si všichni zvykli, že „informace chtějí být svobodné“ a veškerý příjem z reklamy schramstlo několik gigantů, moc nejde.

Lidé to různě zkoušejí. Žadoní, abyste jim posílali peníze na Patreon. Píšou třeba na Medium.com, což je taková publikační samoobsluha, ale můžete si zaplatit jen přístup ke všemu, co na ní je, a ne k jednotlivým autorům. Ty detaily, které Substack nově dotáhl, jsou integrace placení a vztah platformy s autory.

To první, co vidíte, když otevřete něčí stránku na Substacku, je nabídka přihlásit se e-mailem k jeho odběru a předplatit si ho. Většina autorů nabízí různé typy a úrovně předplatného – měsíční, roční, různé exkluzivity. Častou formou bonusu je, že můžete pod textem diskutovat. Ale řada textů, často i většina, je zdarma. To Substack autorům radí – je to dobré pro organický růst čtenářů, z nichž část v budoucnu platit začne. Čtenáře lze sice nahonit nějakou marketingovou akcí, ale ti většinou za moc nestojí. Platební služby obstarává firma Stripe. A vše je bez reklam.

Celý text najdete v Týdeníku Echo. Můžete si jej také přečíst na na stránkách EchoPrime.  

Foto: Týdeník Echo