1 Týdeník Echo - editorial

RasPutin v amerických volbách

Týdeník Echo - editorial

Témata: , , , ,

Je pochopitelné, proč američtí demokraté dva roky hráli ruskou kartu, tedy ovlivňování posledních prezidentských voleb Putinovým Kremlem. Jde o politický boj. Jako většina společenských elit neuměli přijmout vítězství Donalda Trumpa nad Hillary Clintonovou. Nepřijali realitu, a proto nedokázali pochopit, že postavili tak slabého kandidáta, kterého byl schopen porazit i pestrobarevný ukřičený newyorský developer a miliardář. Vysvětlení pro zatemnění mysli, že za vším stojí nový mocný RasPutin, lze najít i pro média; CNN, Washington Post nebo New York Times vyhovují novému mediálnímu trendu, kdy identifikace čtenářů s určitou ideologií, politikou, kampaňovitý boj proti jedné osobě začaly být víc než výpověď faktů. Zvlášť jmenované slavné listy na tom vydělaly.

Opozice vůči současnému prezidentovi je v nesmiřitelně rozdělené Americe silná a odpůrci Donalda Trumpa chtějí noviny, které proti němu systematicky bojují. Takové chtějí podpořit koupí předplatného, které NYT i WaPo utěšeně v posledních dvou letech skutečně roste. Po zveřejnění závěrečné zprávy zvláštního vyšetřovatele Roberta Muellera, ze které vyplývá, že se nenašly důkazy prokazující spolupráci Trumpova volebního týmu s ruskou vládou, splaskla jedna velká hodně nafouknutá bublina. Mueller a jeho tým sice našli několik kolaterálních obětí, ale spojení s ruským démonem neprokázali.

Zároveň nikdo nepopírá, že Rusové měli zájem průběh amerických prezidentských voleb ovlivnit, stejně jako v Evropě nepochybně usilují o destabilizaci vztahů v Evropské unii, mohou se radovat a povzbuzovat Žluté vesty ve Francii nebo různé nacionalistické strany napříč Unií, mohli mít zájem na brexitu, ale zásadní otázka zní, jaká je míra takového vlivu a jestli na počátku těchto fenoménů stojí Moskva. To zatím nikdo neprokázal. Vše je jen v náznacích, v teoretické rovině, již podporují jen nevýznamné operace typu, že se prokázalo, že Rusové vydali 250 tisíc dolarů na šíření hoaxů na sociálních sítích před prezidentskými volbami, tedy směšnou částku proti té, která se v předvolební kampani protočí. Známe to i u nás při popularizaci boje proti tzv. proruským serverům, který propagandu nezastavil, ale naopak ji účinně šířil. Nebýt všech těch bojovníků, tak by se o jejich existenci tolik nevědělo a živořili by si na okraji zájmu, kam taky patří. Vůbec módní rusofobie, vysvětlování rozličných společenských a politických problémů ruským démonem, je v zásadě nebezpečná a ve svých důsledcích oslabující demokracii. Ale až se skutečně někdy Rusům něco zásadního podaří ovlivnit nebo změnit, bude obtížné v té záplavě rusofobie rozpoznat, že už to přišlo.

Muellerova zpráva nepochybně Donalda Trumpa posílila, není ale jednoznačné, zda demokraty a jejich média oslabila. V rozdělené společnosti totiž nejde o fakta, ale o víru a přesvědčení. Ukázala také sílu amerického politického systému, který obrovský tlak médií a elit různého typu ustál a nepodvolil se mu.

Echo Komplet

2 999 Kč

Získejte to nejlepší za méně jak 40% ceny! Díky tomuto balíčku si užijete unikátní web bez reklam EchoPrime, denní komentáře Echo24 a Týdeník Echo jak v digitální, tak v tištěné podobě

Více info

/
vydavatel a šéfredaktor

Vystudoval literární vědu na FPF Slezské univerzity v Opavě a masovou komunikaci na FSV UK v Praze. Začínal v regionálním tisku jako kulturní redaktor, od začátku studií v Praze (1994) pracoval jako redaktor Lidových novin. Na jaře roku 1996 nastoupil jako politický reportér do televize Nova. Po dvou letech z televize odchází do vydavatelství Stratosféra, aby založil a vedl svůj první časopisecký projekt, titul Spy. Časopis, který byl koncipován jako politický tabloid, opouští po necelém roce. Pracuje opět pro televizi Nova a v polovině roku 1999 je jmenován ředitelem tisku a PR TV Nova. V červnu 2000 se stává šéfredaktorem časopisu Týden. Za jeho působení se zvedl prodaný náklad časopisu Týden trojnásobně (z 16 200 v roce 2000 na 57 800 v roce 2003), Týden získává ocenění Časopis roku. V roce 2002 zakládá časopis Instinkt a stává se mediálním ředitelem vydavatelství Mediacop. Časopis Instinkt po roce úspěšného vydávání získává ocenění Hvězda roku. Z vydavatelství Mediacop odchází v lednu 2009 do představenstva mediální skupiny MAFRA, kde byl tři roky zodpovědný internetové aktivity skupiny a deník Lidové noviny, jehož byl zároveň šéfredaktorem. V polovině listopadu 2013 z Mafry odchází. Počátkem roku 2014 zakládá vydavatelství Echo Media a.s., která vydává internetový deník Echo24.cz.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.