„Lidem vstávají vlasy hrůzou“. Praha pokračuje ve zklidňování centra a honu na řidiče
Omezování řidičů v metropoli
Vedení Prahy pokračuje ve své snaze zklidňovat pražské centrum, a to i na úkor dalšího omezování automobilové dopravy a rušení parkovacích míst. Po kritizovaném uzavření Smetanova nábřeží a vzniku zahrádek, které po většinu času zejí prázdnotou, instaluje magistrát stolky s židlemi také na další dříve dopravně frekventovaná místa. Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (za Praha sobě) je však přesvědčen, že Pražané volají po dalším „zklidňování“.
Omezení dopravy na Smetanově nábřeží vyvolalo hned v počátku odpor nejen u pražské opozice a vedení Prahy 1, ale i koaličních Spojených sil pro Prahu (TOP O9 a STAN), kteří Scheinherrovi vyčítali, že s nimi opatření dostatečně neprojednal. Podle předsedy klubu Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila by mohly „neuvážené kroky“ vést k dopravnímu kolapsu v centru.
Scheinherr s lídrem uskupení a starostou Prahy 7 Janem Čižinským následně přiznali, že se prvotní podoba vzniklého prostoru s betonovými zátarasy obklopujícími zahrádky, kde lidé seděli pouze pár desítek centimetrů od projíždějících tramvají, esteticky příliš nepovedla. Svůj krok však přesto označili za vítězství. Jak totiž uvedl Čižinský, k uzavření vedla především ideologická myšlenka dostat z centra města automobily. „Tak se na nás za to provedení nezlobte – děláme to pro vás. Bez trochy křiku by se o tom mluvit ani nezačalo.
Ještě před tím, než od vzniklého sezení zmizely žlutočerné bariéry, které vystřídaly opět provizorní květináče, přirovnala podobu upraveného nábřeží předsedkyně zastupitelů ODS a členka výboru pro dopravu Alexandra Udženija k „vizuálnímu smogu“ a ironicky ho označila za „skvost“. Udženija také spolu se šéfem zastupitelů ANO Patrikem Nacherem navrhovala zrušení omezení průjezdnosti nábřeží, jejich návrh však už v květnu zastupitelstvo nakonec neschválilo.
„Scheinherr si plní sen, lidem vstávají vlasy hrůzou“
Magistrátní opozice však i nadále vnímá práci radního Scheinherra jako fanatickou a nekoncepční. „Smetanovo nábřeží, Malvazinky, Malostranské náměstí, Mariánské náměstí a s příklady, kdy lidem vstávají vlasy na hlavě hrůzou můžeme pokračovat po všech městských částech, kde sice se zpožděním pan radní svůj sen představil, ale nepředjednával,“ uvedla Alexandra Udženija pro deník Echo24.
„Praha musí být městem pro všechny Pražany a dokud nebude hotov okruh, je tato forma ‚zklidňování‘ města spíše komplikací než přínosem. Pan radní svým konáním zatím vytvořil v Praze místa, kde stojí na asfaltu stolky s židlemi a lidé nikde,“ myslí si Udženija.
Uzavírka úseku na nábřeží mezi křižovatkami s ulicemi Národní a Divadelní ve směru na Staroměstskou začala platit 23. května a trvat má do 30. září. Město již v červnu společně se společností Trade Centre Praha představilo možnou vizualizaci letní podoby Smetanova nábřeží, podle níž měla uzavřenou vozovku a prostor mezi chodníkem a tramvajovým ostrůvkem pokrýt dřevěná podlaha.
Posezení přilehlých kaváren se mělo sjednotit a krýt ho měla markýza. Za ostrůvkem pak mělo podle plánu vzniknout pódium a stánky s občerstvením, kde se měly konat diskuse, přednášky, workshopy i koncerty živé hudby. K ničemu takovému však nedošlo a místo po mírné úpravě stále zeje prázdnotou.
Nábřeží bylo loni na podzim kvůli opravě tramvajových kolejí více než dva týdny uzavřeno a paralelně platila i uzavírka na Malé Straně. Město podle tehdejších vyjádření chtělo uzavřením získat data k případnému dlouhodobému omezení dopravy na obou březích Vltavy. O omezení se v metropoli mluví již dlouho. Podle jeho zastánců do centra města a okolí řeky nepatří tranzitní doprava. Odpůrci zase tvrdí, že není možné průjezd omezit dřív, než budou dokončeny oba pražské okruhy.
Židle a stolky nově na Malvazinkách
Takzvaná dočasná opatření se týkají i dalších míst ve městě. Nedávno magistrát na zkoušku do konce září postavil židle a stolky na ostrůvku u frekventované křižovatky před supermarketem na pražských Malvazinkách. K těm přibyla ještě umělecká konstrukce z lešení, která měla zajistit částečný stín. Ani zde se však změna nesetkala s příliš kladnou odezvou místních.
Ti ani po opadnutí vlny veder sezení nevyužívají, kritizováno bylo také to, že kvůli nové instalaci došlo k novému uspořádání parkovacích míst, která jsou nyní dále od supermarketu. Podle Institutu plánování a rozvoje (IPR), který společně s magistrátem stojí za projektem Pražské židle & stolky, jsou parkovací místa nově uspořádána podél plácku tak, aby se zlepšila přehlednost a tím pádem i bezpečnost chodců.
„Nejedná se o odpočinková místa, ale o dočasná opatření, na kterých testujeme zda, je dané místo vůbec vhodné pro výraznější rekonstrukci. Pokud se ukáže, že navrhovaná změna v místě nevyhovuje, lze ji rychle odstranit, protože opatření jsou vždy velmi jednoduchá,“ řekl redakci Echo24 o instalaci stolků tiskový mluvčí IPR Marek Vácha.
Vácha také popřel, že by se na Malvazinkách prozatím měl dopravní režim nějak změnit a řidiči by zde měli být omezováni. Zužování či redukce jízdních pruhů by navíc podle něj neměla být posuzována paušálně. „Zúžení neznamená vždy dopad na kapacitu. Například zúžení pruhů u Státní opery, aniž by se snížil jejich počet, přispěl k vytvoření chodníku k hlavnímu nádraží, aby lidé z úzkého parapetu nepadali pod kola autům na magistrále. Chodcům se zlepšila kvalita pohybu a nijak se neomezila projíždějící auta,“ uvedl Vácha jeden z příkladů.
Prozatímní židle a stolky lze stále najít také například na Mariánském náměstí, odkud vymizela parkovací místa, na finální rekonstrukci místa se však dále čeká. Podobně je na tom i Malostranské náměstí, kde mohou občas procházející kromě stolků od června narazit na farmářské stánky. Praha však předpokládá, že by zde koncem roku měla konečně začít dlouho plánovaná rekonstrukce. „Naším záměrem je taková dolní část Malostranského náměstí, která našim občanům umožní posezení a setkávání v klidu a zeleni a v prostředí, které je příjemné," uvedl k tomu starosta Prahy 1 Petr Hejma (STAN).