Náhrada za zavřené hospody. Clubhouse vsadil na nadšení z mluveného slova

ECHOPRIME

Náhrada za zavřené hospody. Clubhouse vsadil na nadšení z mluveného slova
Clubhouse již překročil metu tří milionů stažení a noví uživatelé přibývají velkou rychlostí. Foto: Foto: Profimedia.cz
3
Týdeník

Viet Tran

Sejít se, poslouchat a povídat si. Ve světle pandemie skoro nepředstavitelná činnost, pro aplikaci Clubhouse prostý koncept, který přerostl ve znovuobjevený fenomén. A nevyhnuli se mu ani Češi – své virtuální diskusní místnosti si už založili známé osobnosti, cestovatelé, politici i zcela obyčejní lidé, kterým se jednoduše stýská po debatách v hospodě. Clubhouse se v posledních měsících těší velké pozornosti, není ale bez chyb a bezpečnostních rizik.

„Hlasová“ sociální síť funguje v betaverzi již od loňského dubna, zájem veřejnosti si ale získala až v posledních měsících, kdy uživatelé dostali hlad po alternativách k Parleru, WhatsApp atd. „Znovuobjevený“ Clubhouse zároveň do určité míry vyplňuje díru na poli sociálních sítí. Zatímco Instagram vládne fotografiemi a TikTok krátkými videi, v případě Clubhousu hraje hlavní roli lidský hlas.

Uživatelé podle svých zájmů sledují profily jiných lidí či se přidávají do tzv. klubů, jakési obdoby facebookových stránek nebo youtubových kanálů. Středobodem veškerého dění jsou nicméně virtuální místnosti, veřejné i soukromé, které si uživatelé vytvářejí a následně se v nich i „scházejí“. Jejich pestrost je v současnosti ohromná – většinou se zaměřují na konkrétní oblast zájmu a slouží jako debatní kroužek, ambicióznější jedinci je používají jako náhradu přednáškových sálů. Clubhouse umí posloužit i jako stůl pro volnou rozpravu kamarádů po páteční šichtě.

Nechybí ani „čtenářský klub“, v němž zavedení i začínající spisovatelé předčítají svou literární tvorbu, nebo virtuální pódia, kde studenti trénují mluvený projev a sbírají zpětnou vazbu od publika. Svou příležitost vycítili influenceři, celebrity a marketingoví experti, vnímající Clubhouse jako další kanál pro propagaci své značky. Samozřejmostí jsou improvizované jazykové kurzy, stand-upy, meditační cvičení i koncerty amatérských zpěváků. Jazykově vybaveným uživatelům se otevírá bohatá a různorodá nabídka.

Celý text si můžete přečíst na EchoPrime. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Předplatit si jej můžete zde.

Foto: Týdeník Echo