OBRAZEM: Brusle z Bruselu. Výstava Tono Stana v holešovické Trafo Gallery
VÝSTAVA BRUSEL
Pražská Trafo Gallery otevřela 8. září svou šestou sezónu v Holešovické tržnici a završuje šestnáctý rok své existence výstavou fotografa Tono Stana se záhadným názvem Brusel. Ojedinělý projekt v autorově portfoliu je záznamem malířské performance, kde nemalou roli sehrály brusle.
Podle historického výkladu jim dali Češi název právě v Bruselu, kam v 15. století spolu s Jiřím z Poděbrad přijeli a boty s noži na rybníku poprvé uviděli. A za brusle na nohou visící modelka malovala s pomocí autora kaligrafické stopy na dvoumetrová plátna.
Štětcem na hlavě, na prstech obou rukou či svatebními šaty na svém těle. Výstava tak prezentuje samotnou akci, obrazy, portréty modelky v roli malířského média, videodokumentaci a jakousi myšlenkovou mapu, znázorňující samotný proces performance.
Tona Stana (*1960) známe ze Slovenské nové vlny fotografů, kteří přišli v 70. letech na pražskou FAMU a přinesli s sebou nový silný vizuální názor. Umělec sám je proslulý svými černobílými portréty a kompozicemi převážně ženského těla, které se staly celosvětově ikonické. Vytvořil řadu rozsáhlých fotografických cyklů, jako jsou například velkoformátové „Polaroidy“, snímky „Fascinace“ ze světa přírody, zachycení kresby kontur světla a tmy na lidském těle s názvem „Inside Out“, cyklus „Konvex“, ve kterém pracoval s optickým efektem rozkladu reality a mnohé další. Často se vrací i ke konceptuální fotografii například ve formě negativně pozitivních portrétů a hledá stále nové fotografické postupy a přesahy. Ale jak sám říká, zajímají ho všechny formy uměleckého projevu.
Výstavu Brusel Stano vymyslel jako volnou asociaci na kaligrafický kongres v jihočínském Guipingu, kde si před lety zakreslil představu malíře, neobtěžkaného gravitací. Jak s tou myšlenkou sám naložil můžete vidět v Trafo Gallery do 2. listopadu.