Se stylem a v pohodlí. To je Jaguar XF

AUTO

Se stylem a v pohodlí. To je Jaguar XF
Auto

Jaguar XF je zajímavou alternativou k německým prémiovým sedanům vyšší střední třídy. Nedávno prošel omlazovací kúrou a mimo jiné nabízí nové motory a má zcela přepracovaný interiér.

Zvenku jsou změny jen minimální a rozeznáte je leda při přímém porovnání. Přepracovaný přední nárazník má nižší a větší nasávače vzduchu, LED světlomety zase nový světelný podpis. Jinak si ale model XF zachoval svůj styl, který drží už od roku 2015, kdy druhá generace přišla na trh. Mnohem víc se ale proměnil interiér, a to v duchu nedávno modernizovaného modelu F-Pace – vývoj totiž probíhal společně.

Foto: František Vahala

Už na první pohled vynikne zejména zakřivený displej s úhlopříčkou 11,4 palce, který je základním ovládacím prvkem funkcí vozu, ale i konektivity. Je elegantně napasován do palubní desky a netrčí do prostoru. Vylepšená grafika je velmi hezká a ovládání nového systému Pivi Pro je rozhodně rychlejší a přehlednější než v minulosti. Přepracování se dočkal také multifunkční digitální panel přístrojového štítu, opět s elegantní grafikou a možností volby různých zobrazení.

Velkou změnou je nahrazení otočného voliče převodovky novou hlavicí, která dobře padne do ruky a nabízí přirozenější ovládání. Zmínku zaslouží i přepracované panely dveří se změněnými odkládacími prostory či nové širší sedačky s masážní funkcí. Ty se dají s klidem označit za velmi pohodlná a ergonomicky dobře vymyšlená, s výrazným komfortem i při delší jízdě. Stejně jako vpředu se i vzadu sedí velmi pohodlně a luxusní interiér dotváří dojem stylového cestování. Zavazadlový prostor velkého sedanu nabízí až 448 litrů.

Foto: Foto: autor

Nová je i nabídka motorů – zmizel z ní šestiválec a omezila se na dvoulitrové jednotky. Testovaný vznětový mild-hybrid nabízí 204 koní a 430 Nm točivého momentu, což i při vyšší hmotnosti vozu znamená slušnou dynamiku (zrychlení na 100 km/h za 7,8 s a maximální rychlost 230 km/h). Ještě doplňme, že zážehové jednotky zastupují dva dvoulitry s turbem typu twin-scroll a výkonem 250 a 300 koní.

Všechny motory jsou nyní spjaty s hladce fungující osmistupňovou automatickou převodovkou, většina verzí má možnost pohonu všech kol (u nejsilnější verze je to standard). Pohon všech kol dodává vozu stabilitu a vylepšuje trakci, která je i tak na velmi vysoké úrovni. I když byl testovaný vůz ve výbavě SE vybaven 20palcovými efektními disky s nízkou pneumatikou, stále si zachovával velmi vysokou úroveň komfortu odpružení, a to ve všech režimech. Sportovní režim výrazně proměnil reakce převodovky a pedálu plynu, ale k XF se ve finále víc hodilo klidnější zacházení, kdy velký Jaguar předvádí svou přirozenou noblesu a komfort. Jak již bylo naznačeno, v interiéru vládne skutečně honosná atmosféra a ticho, které řidiči dává určitý nadhled a pocit klidu. Na první pohled těžkopádný vůz se umí pohybovat s nečekanou lehkostí a skvělý podvozek přináší nečekaně agilní jízdní vlastnosti. Plynulá jízda bez nutnosti prudšího zpomalování je přesně tím, co luxusnímu XF svědčí. V takových chvílích také výrazně klesá spotřeba paliva, dvoulitr umí jezdit za slušných 6,5 litru na 100 km.

Foto: Foto: autor

Novinky v oblasti bezpečnosti zastupuje například funkce, která při vystupování upozorňuje na jedoucí vozidlo nebo cyklistu, místo klasického zpětného zrcátka najdeme systém ClearSight s displejem a obrazem zadní kamery.

Modernizovaný Jaguar XF je stále nadčasovým a neokoukaným zástupcem vyšší střední třídy. Velkou pochvalu zasluhuje úžasný interiér s příkladným odhlučněním, skvělým audiosystémem Meridian nebo sebejisté jízdní vlastnosti. Praktičtější povahy uspokojí kombi verze Sportbrake. Motor je ve finále dostatečný, ale ke stylovému vzhledu by se hodila i silnější zážehová jednotka s výraznějším charakterem. Cena modelu D200 AWD ve výbavě SE začíná na 1 692 427 Kč s tím, že příplatková výbava nabízí široké možnosti přizpůsobení zejména interiéru přání zákazníka. Celkově velmi příjemné auto pro polykání kilometrů na dlouhých cestách.

 

Plusy:

Interiér, komfort, jízdní vlastnosti.

Minusy:

Nevýrazný motor, praktičnost verze sedan.