Julius Meinl už bez Turka. Vídeňský prodejce kávy kvůli údajnému rasismu mění známé logo

ZMĚNA LOGA

Julius Meinl už bez Turka. Vídeňský prodejce kávy kvůli údajnému rasismu mění známé logo
Logo firmy Julius Meinl, které již Julius Meinl am Graben nepoužívá. Foto: Wikimedia Commons Thirunavukkarasye-Raveendran
1
Svět

Echo24

Rakouský producent lahůdek a provozovatel kavárny Julius Meinl na vídeňské třídě Graben mění logo kvůli tvrzením, že je rasistické. Společnost se reprezentuje logem, na kterém je hlava osmanského chlapce s červeným fezem. Informoval o tom server Yahoo News.

„Toto logo již nejde s dobou,“ uvedl Herbert Vlasaty, spoluředitel vídeňské firmy Julius Meinl am Graben GmbH, když se po několikaměsíčním přerušení prodeje pražené kávy během rekonstrukce znovu otevřel její vídeňský obchod, který začal prodávat hotovou praženou kávu v 60. letech 19. století.

Původní logo z dvacátých let 20. století zobrazovalo mladíka tmavé pleti, který poukazoval na kulturní vliv Osmanské říše na habsburské Rakouské císařství, jehož hlavním městem byla Vídeň. Káva se do města dostala prostřednictvím Turků.

V roce 2004 došlo k přepracování loga známého výrobce a prodejce kávy, společnosti Julius Meinl Austria GmbH. Celé bylo stylizováno do bílé barvy na červeném pozadí. Nový obrázek provozovny ve Vídni zachovává pouze fez.

Julius Meinl byl dodavatelem habsburského císařského dvora a v roce 1862 založil obchod na prestižní nákupní ulici Am Graben. Rodinný podnik dnes působí ve zhruba 70 zemích a podle svých internetových stránek zaměstnává přibližně 1 000 lidí.

Logo však bylo dlouho zdrojem kontroverzí a v roce 2007 zahájili militantní antirasisté kampaň proti firmě, v níž použili původní verzi loga na protest proti rasistickým stereotypům s tím, že obrázek představuje kolonizaci a útlak. Firma to odmítla jako „špatnou interpretaci".