Část vědců rozporuje výhody elektromobilů. „Výpočty jsou špatné, klima neochrání“

DVA OTEVŘENÉ DOPISY VĚDCŮ

Část vědců rozporuje výhody elektromobilů. „Výpočty jsou špatné, klima neochrání“
Snaha Evropské unie tlačit elektromobily místo aut se spalovacími motory značně naráží u části odborné veřejnosti Foto: Shutterstock
Ekonomika

Echo24

Snaha Evropské unie tlačit elektromobily místo aut se spalovacími motory značně naráží u části odborné veřejnosti. V poslední době totiž k Evropské komisi zamířily otevřené dopisy vědců a odborníků, kteří varují před stávajícími studiemi o výčtu skleníkových plynů z provozu elektromobilů. Podle nich je totiž dosavadní vzorec chybný a ve výsledku by elektromobily nemusely klima ochránit. Naopak by došlo k růstu emisí.

Evropská unie se dlouhodobě netají snahou navýšit počet elektromobilů na silnicích. Za deset let by tak mohlo jezdit až 30 milionů elektroaut po Evropě. To je i důsledek připojení se k Zelené dohodě, kterou představila Evropská komise a ke které se připojila i Česká republika. Prodejci na to již reagují a například automobilka Škoda Auto v minulém týdnu uvedla, že chce do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů. V současné době je to méně než 5 procent.

Trend ale v poslední době naráží na vyjádření odborníků a vědců, kteří před jednoznačným zaměřením na elektromobily varují. Z Mezinárodní asociace pro vývoj udržitelných pohonných ústrojí a vozidel IASTEC proto byly odeslány dva otevřené dopisy, které snahu boje proti změně klimatu elektromobily rozporují.

V prvním otevřeném dopise z 17. června se podepsalo na 171 odborníků a vědců z celé Evropy. Mezi signatáři jsou i dva čeští zástupci z Českého vysokého učení technického v Praze - profesor Jan Macek a docent Oldřich Vítek. Vědci v dopise vyzývají Evropskou komisi, aby navrhla další právní předpisy pro ochranu klimatu z oboru dopravy, které by byly technologicky neutrální a primárně vycházely z kritérií udržitelnosti a reálnosti ke snížení emisí skleníkových plynů. „My, níže podepsaní jsme přesvědčeni o tom, že plánované změny ve směrnicích o zdanění energie, regulace CO2 u osobních automobilů a těžkých nákladních vozidel, tyto body nedostatečně řeší,“ uvádějí vědci.

Navrhují proto šest bodů, jak by se skleníkové plyny mohly omezit. Apelují zejména na alternativní a plynná paliva, které by se dle nich měly využívat bez omezení.

Další výzva Evropské komisi zamířila 20. června také z Mezinárodní asociace pro vývoj udržitelných pohonných ústrojí a vozidel. Otevřený dopis se opírá o vědeckou studii Thomase Kocha z Technologického institutu v německém Karlsruhe. Vědec v ní rozporuje současné výpočty, podle kterých se spotřeba elektrické energie elektromobilů přenásobí střední hodnotou CO2 z výroby elektřiny. To je podle něj chybné, protože s vyšší poptávkou po energii dochází k vyššímu výkonu a zároveň rostou emise oxidu uhličitého právě z výroby elektřiny.

Čím více tedy bude přibývat elektromobilů, tím více narostou nároky na spotřebu energie. Jejich nároky pak už nebudou možné vykrýt jen obnovitelnými zdroji, se kterými Evropská komise počítá. „Stojíme za klimatickými dohodami, chceme redukovat CO2. Vyzýváme ale Evropskou komisi, aby si uvědomila chybu, kterou udělala při kalkulacích. Elektromobilita je požehnáním jen v poloviční míře, než bylo předpokládáno. Její karbonová stopa dvakrát přesahuje odhady,“ uvádí signatáři otevřeného dopisu.

I v tomto dopise se vědci brání proti kritice alternativních paliv. Podle nich by obnovitelná energie pro výrobu těchto paliv mohla s vyšší efektivitou pohánět bateriový elektromobil. Asociace také uvádí, že v evropských zemích se nejlépe jeví ke snížení CO2 naftový hybrid poháněný směsí R33.