D1 čeká nejhorší rok. Rekonstruovat se bude více než třetina trasy Praha Brno

modernizace D1

D1 čeká nejhorší rok. Rekonstruovat se bude více než třetina trasy Praha BrnoNOVÉ
Domov

Vojtěch Šeliga

Pokud si řidiči mysleli, že letos prožívali na D1 peklo, tak příští rok to bude ještě horší. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upozorňuje, že příští rok bude vůbec tím nejhorším od doby, co se páteřní komunikace opravuje. Stavbaři budou najednou opravovat 71 kilometrů dálnice. Nejdelší opravovaný úsek bude měřit téměř 23 kilometrů.

Vládě je potřeba připsat k dobru, že se alespoň snaží předejít loňskému kolapsu, kdy v půli prosince překvapil tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka „kalamitní sníh“ a řidiči na Vysočině uvízli na dlouhé hodiny. ŘSD však nadále tvrdí, že o žádný kalamitní sníh nešlo, ale že mnohahodinový kolaps dopravy způsobili podle nich neukáznění řidiči kamiónů. Ať však mohl za neprůjezdnou dálnici kdokoliv, skutečnost je taková, že by stavbaři neměli v prosinci na silnici vůbec být, takže šlo ze strany státu a ŘSD o porušení pravidel, které ke kolapsu dopomohlo. Z obavy, aby se loňská situace neopakovala, reaguje vláda řadou opatření. Především tím, že letos ŘSD ukončilo práce včas a to již o minulém víkendu.

Území Vysočiny se letos týkaly čtyři z šesti akcí modernizace dálnice mezi Prahou a Brnem. Opravované úseky D1 na Vysočině v součtu měří 43 kilometrů, na všechny se stavbaři zjara vrátí. Tento víkend dělníci odstraňovali provizorní dopravní značení mezi 98. a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova a mezi 144. až 148. kilometrem u Velkého Meziříčí. „Je to možná jeden z prvních roků, kdy se povedlo, že v prosinci se nebude realizovat samotná modernizace,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl před novináři.

Příští rok by měli být stavbaři na sedmi částech dálnice měřících dohromady 71 kilometrů. Podle ředitele ŘSD Radka Mátla bude příští rok asi nejhorší stavební sezonou celé modernizace. V závěrečném roce 2021 by měli být stavbaři už jen na třech úsecích dálnice. „Měla by to být asi nejhorší stavební sezona v rámci celé modernizace. Jsme ve finále,“ řekl Mátl.

Zákaz předjíždění kamiónů

Dalším krokem pro klidnější zimu má být právě zákaz předjíždění kamiónů v určitých úsecích dálnice. „Současný stav věcí je za Ministerstvo dopravy takový, že v souvislosti se zákazem předjíždění pro nákladní automobily požádalo Ředitelství silnic a dálnic ČR o stanovení přechodné úpravy provozu na dálnici D1 v úseku km cca 78,780–103,500 (směr Brno) a v úseku km cca 133,500–104,000 (směr Praha),“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

„Přechodná úprava provozu bude realizována v termínu 1. 12. 2019– 28. 2. 2020, a to prostřednictvím proměnných dopravních značek s vyobrazení dopravní značky č. B22a Zákaz předjíždění pro nákladní automobily, které nebudou v provozu neustále, ale podle situace. Tento dopravně-telematický systém bude vyhodnocovat dva faktory, a sice intenzitu dopravy a klimatické podmínky, tzn., že pokud dojde k saturaci dopravního proudu či zhoršení klimatických podmínek, bude stanoven zákaz předjíždění pro nákladní automobily,“ dodala.

Foto:

Foto: Jan Zatorsky

 

O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích.

Ministerstvo vnitra navíc sestavilo seznam celkem 46 úseků dálnic, kde bude platit zákaz předjíždění nákladních aut nad 12 tun. Vybrané úseky jsou vytipovány podle zkušeností policistů z jednotlivých krajů, vytipovány byly především trasy s hustým provozem nebo složitým terénem. Seznamem by se mělo zabývat ministerstvo dopravy.

‚‚Problém předjíždění kamiónů řešíme dlouhodobě. Řešením ale podle mě není plošný zákaz jejich předjíždění. Proto krajská ředitelství vytipovala nejproblémovější úseky dálnic, na kterých by měl zákaz začít platit. Opatření zajistí nejen větší plynulost silničního provozu, ale také větší bezpečnost a průjezdnost pro složky IZS. Nyní závisí na Ministerstvu dopravy, jak rychle dopravní značení na vybraných úsecích osadí,‘‘ uvedl pro Echo24 ministr vnitra Jan Hamáček.

Čtěte také: České dráhy v roce 2020: Konec zpátečních jízdenek či zavedení studentské slevy pro 1. třídu