Smartwings a ČSA požádaly o odklad splatnosti dluhů. Číňané z firmy couvají

SITUACE SKUPINY SMARTWINGS

Smartwings a ČSA požádaly o odklad splatnosti dluhů. Číňané z firmy couvají
Letadlo společnosti Smartwings Foto: Shutterstock
Ekonomika

job Echo24

Letecké společnosti Smartwings a ČSA ze skupiny Smartwings Group podaly ve středu u Městského soudu v Praze návrh na vyhlášení mimořádného moratoria, tedy odložení splatnosti dluhů, kvůli koronaviru. Požádat o dočasný odklad jim nově umožnil zákon označovaný jako Lex covid ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru. Lety firmy neruší, uvedly v tiskové zprávě. Podle Hospodářských novin chce z korporace odejít čínská firma CITIC, která ve firmě vlastní 49,9 % akcií.

Vyhlášení mimořádného moratoria má poskytnout Smartwings i ČSA ochranu v době, kdy se příjmy obou firem dramaticky propadly. Společnosti zároveň podle sdělení získají čas pro navržení a vyjednání dlouhodobě udržitelného řešení, které bude výhodné pro věřitele, zaměstnance i cestující.

Potřeba využití moratoria podle mluvčí Vladimíry Dufkové plyne výhradně z následků způsobených pandemií, která globálně vyvolala největší krizi v letectví. Smartwings Group kvůli zaznamenala v porovnání s loňským rokem v dubnu až červnu propad letových výkonů o 95 procent, v červenci a srpnu o více než 80 procent.

I kvůli finančním problémům oznámila koncem července čínská společnost CITIC, že chce svůj menšinový podíl v aerolinkách prodat. Cena podle Hospodářských novin odpovídá snaze firmy odejít s alespoň minimálním ziskem. Podle HN obviňovali dříve Číňané české vlastníky z odstřihnutí jejich vlivu na chod firmy a získávání informací. Spolumajitelé už počítají, že peníze budou muset shánět jinde. Problém může nastat při snaze navýšení základního kapitálu Smartwings, který mohou Číňané blokovat. To je přitom pro celkové řešení potřeba.

Podle ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy mimořádné moratorium neznamená, že podnik je pryč z „hrobníkovy lopaty“. „Je otázkou, zda má skupina Smartwings bez výrazné a na míru šité pomoci státu šanci se z koronavirové krize plně zotavit. Musí provádět další kroky potenciálně vedoucí k zotavení, jako je snižování nákladů, propouštění či restrukturalizační opatření,“ podotkl.

Skupina na konci června oznámila, že propustí až 600 zaměstnanců. Začala s tím v červenci a v několika vlnách tak chce činit do února 2021. Bude se to týkat pilotů, stewardů i provozních a administrativních pracovníků. V letecké skupiny pracovalo před propouštěním kolem 2500 lidí.

„Na provozu společností Smartwings a ČSA se nic nemění. Obě společnosti zajišťují všechny plánované lety dle letových řádů a nadále obnovují další linky v závislosti na vývoji epidemiologické situace v jednotlivých zemích a cestovních omezeních. Smartwings Group, stejně jako ostatní letecké společnosti, provádí restrukturalizaci vedoucí k úsporám a mimořádné moratorium je jen vhodným dočasným opatřením, které dává Smartwings a ČSA potřebný čas k zajištění finanční stability společnosti ve spolupráci s financujícími bankami, pronajímateli letadel a dalšími věřiteli,“ uvedl předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.

Smartwings teď provozují z Prahy letecká spojení do 25 destinací, z Brna do devíti a z Ostravy do dvou. České aerolinie operují lety do 12 destinací a od září plánují obnovení linek do Barcelony, Madridu, Budapešti, Göteborgu, Bukurešti, Bruselu, Varšavy a Milána.

 

Foto: Echo24