4 Vlak do KLDR

OBRAZEM: Přes hranice mezi KLDR a Jižní Koreou projel po více než 10 letech vlak

, NOVÉ

Témata: ,

Přes přísně střeženou hranici mezi Jižní a Severní Koreou v pátek poprvé po více než deseti letech přejel vlak. Do KLDR se jím vydala skupina jihokorejských expertů, která má posoudit způsoby, jak by mohl Soul pomoci s modernizací severokorejské železniční sítě, napsal zpravodajský server BBC. Severní a Jižní Korea během posledního roku udělaly velký pokrok při zlepšování vzájemných vztahů.

Severokorejský vůdce Kim Čong-un na historickém dubnovém summitu požádal jihokorejského prezidenta Mun Če-ina o pomoc s modernizací železničních tratí v KLDR, které jsou podle Kima v „politováníhodném“ stavu.

Část severokorejské infrastruktury pochází z počátků 20. století. V případě, že by jednou měly být železnice na celém poloostrově propojeny, potřebovaly by ty severokorejské důkladnou opravu.

Většina severokorejských tratí je jednokolejná, což znamená, že tam nemohou jet dva vlaky proti sobě. Průměrná rychlost jízdy se pohybuje kolem 40 až 50 kilometrů za hodinu. Náklady na modernizaci se odhadují na několik miliard dolarů. Realizace projektu by pravděpodobně trvala několik desítek let.

Jihokorejští odborníci se v pátek vydali na krátkou cestu do demilitarizované zóny, jež od korejské války z let 1950-1953 obě země od sebe odděluje.

Ve stanici Pchanmun na opačné straně hranice dostala souprava severokorejskou lokomotivu a pak mohla pokračovat dál. Desítky jihokorejských expertů budou příštích 18 dní bydlet ve vlaku, zatímco budou provádět inspekci 1200 kilometrů kolejí a železniční infrastruktury.

Podle zpravodajky BBC v Soulu Laury Bickerové si Jihokorejci smějí severokorejskou železnici pouze prohlížet, nesmějí se jí ale zatím dotýkat. Jihokorejští odborníci také museli ke své práci dostat jednorázové zvláštní povolení od OSN, aby touto činností neporušili mezinárodní sankce vůči KLDR, které zakazují vozit palivo a další vybavení do Severní Koreje.

„Díky spojené železnici budou Jižní a Severní Korea moci společně prosperovat, což upevní základy pro mír na Korejském poloostrově,“ prohlásil jihokorejský ministr pro sjednocení Čo Mjong-kjon.

Severní a Jižní Korea zůstávají od války z let 1950-1953 technicky ve válečném stavu, protože konflikt skončil jen příměřím, nikoliv podpisem řádné mírové smlouvy. V letošním roce se ale vztahy mezi oběma Korejemi výrazně zlepšily, když severokorejský vůdce Kim Čong-un pozastavil jaderné testy a slíbil pracovat na denuklearizaci Korejského poloostrova.

Spojené státy ale v poslední době vyjadřují obavy, že sbližování obou Korejí postupuje podstatně rychlejším tempem než realizace dohod o ukončení severokorejských zbrojních programů.

Washington prohlídku severokorejských železnic jihokorejskými experty podpořil, prezident Mun ale bude mít těžký úkol přesvědčit šéfa Bílého domu Donalda Trumpa o zmírnění sankcí tak, aby projekt mohl pokračovat, píše BBC.

Čtěte také: Drama v německém vládním letadle. Merkelová musela do Argentiny běžnou linkou

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.