Režisérka a pražská radní Třeštíková. Do kin míří nové Manželské etudy

Dokument Hany Třeštíkové

Režisérka a pražská radní Třeštíková. Do kin míří nové Manželské etudyTrailer uvnitř 2
Domov

Do kin míří film režisérky a pražské radní Hany Třeštíkové. Od čtvrtka mohou lidé zhlédnout pokračování dokumentární série s názvem Manželské etudy: Nová generace. Třeštíková zachycuje ve svém režijním debutu sedm let života mladých manželů Mirky a Kuby.

Pár se seznámil na technoparty, narodila se jim dcera a rozhodli se vzít. Momenty štěstí, jakými byla jejich svatba, narození druhého dítěte či stěhování za město, střídají krize a konflikty, které lze jen těžko překonat. Snímek pomocí známé časosběrné metody odkrývá soukromá dramata, která prožívá současná mladá generace. Hana Třeštíková sledovala celkem pět manželských párů, všechny představí na podzim dokumentární cyklus na obrazovkách České televize.

Dcera Heleny Třeštíkové Hana Třeštíková se ujala režie nového snímku Manželské etudy: Nová generace, kde odkrývá podobu partnerského soužití v 21. století. Po sedm let natáčela soukromá dramata Mirky a Kuby. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se mění v generační sondu, která poukazuje na proměny ve vztazích.

„V 80. letech se většinou páry sezdávaly, protože musely kvůli těhotenství nebo novomanželské půjčce. Současné páry se často berou, když už všechno mají – děti, bydlení, kariéru. Pokud došlo k neshodám, tak ženy v 80. letech ve vztahu spíše zůstávaly – neměly by kde bydlet, protože byly na partnerovi existenčně závislé. Zatímco dnes je mnohem snazší se oddělit. Současné páry musejí mít mnohem silnější důvod, proč spolu zůstat,“ řekla Hana Třeštíková.

Časosběrný dokument mapuje prostřednictvím sledovaných protagonistů i dobové společenské fenomény. Rozdíly v partnerském soužití zachyceném v původních etudách a v novém snímku potvrzuje i Helena Třeštíková. „Normalizace byla nazývána ,dobou bezčasí‘, a to naše Manželské etudy do jisté míry zachytily. V tomto směru je dnešní doba určitě dynamičtější a přináší i více témat. V původní sérii nešlo podnikat, cestovat. Všichni byli víceméně stejně chudí. Dnešní mladí mají hypotéky, které jim přinášejí někdy stresující finanční závazky, podnikají se střídavými úspěchy, mohou zkrachovat a dostat se do dluhů. Zažívají mnohdy daleko větší pracovní stresy,“ uvedla Helena Třeštíková.

Páry si pro natáčení vybírala Hana Třeštíková stejně jako její matka Helena Třeštíková v 80. letech – náhodně na matrice městské části Praha 1, kam se snoubenci přišli zaregistrovat na obřad. „Náhodný výběr má v sobě něco z principu našeho života: mnohé zásadní věci také ovlivňuje náhoda. Díky náhodě můžeme potkat životního partnera, shodou náhod můžeme získat pracovní pozici, náhoda nás může přivést k různým životním tématům či rozhodnutím,“ řekla Helena Třeštíková.

Cyklus původních Manželských etud byl poprvé odvysílán v televizi v roce 1987. Z této série, stejně jako z časosběrné metody se stalo celoživotní zaměření Heleny Třeštíkové, a tak na přelomu století vznikly ještě Manželské etudy po 20 letech a nejnověji také Manželské etudy po 35 letech, mapující původní manželské páry. Nová generace etud se zaměřuje na nové aktéry a podobu mladých vztahů v dramaticky se měnící době.

Dále čtěte: Václav Havel v rytmu Rolling Stones. Film představí poslední roky jeho života