Středula i opozice torpédují zestátnění Smartwings. Podle Hamáčka „není na stole“
STÁTNÍ POMOC AEROLINKÁM
Nákup Smartwings není podle vicepremiéra a ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) na stole. Společnost by měla využít dostupné programy podpory, například kurzarbeitový program Antivirus, řekl dnes v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi. O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti, hovořil v sobotu v České televizi ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). Opozice s tím většinou nesouhlasí, vadí jí mj. přítomnost čínského kapitálu uvnitř Smartwings, nebo napojení jednoho ze spoluvlastníků společnosti Jiřího Šimáněho na premiéra Andreje Babiše (ANO). V rozhovoru pro ČT záměr zkritizoval také předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.
I kdyby Česká republika převzala společnost za symbolickou jednu korunu, náklady by mohly tuto hodnotu obrovsky přerůst, tvrdí předseda ČMKOS Josef Středula. „Není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala,“ řekl Středula v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi. Česko by se podle něj mělo soustředit spíše na pomoc Letišti Praha, které je strategickou firmou. Středula současně považuje spekulace o případném převzetí Smartwings za předčasné a od politika dokonce nezodpovědné a měla by jim předcházet důkladná ekonomická analýza.
„Nevím, co by tam stát dělal,“ řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala v neděli v rozhovoru pro ČT. „Pokud jsem dobře informován, tak to (společnost Smartwings) napůl patří nějakým českým miliardářům a napůl nějaké velké státní čínské společnosti.“ „Od Číňanů kupujeme drahé roušky, ještě budeme od Číňanů kupovat krachující firmu…, to přece není možné,“ nechal se slyšet Fiala.
Až stoprocentní kapitálový vstup státu do aerolinek Smartwings považuje za „úplný nesmysl“ ve chvíli, kdy se k lokálním živnostníkům nedostávají peníze také Vít Rakušan, předseda hnutí STAN. Ten navíc varuje před přátelským spojením spolumajitele Smartwings Šimáněho s premiérem Andrejem Babišem (ANO).
Vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček se zase nechal slyšet, že „nákup Smartwings zatím není na stole“. Nejdřív by podle něj měly aerolinky využít standardních mechanismů. „Rozhodně to není o tom, že zítra jdeme koupit Smartwing,“ řekl Hamáček v neděli pro ČT. „Můžeme se bavit o tom, jak řešit problematiku leteckého průmyslu obecně. Podle mě mají platit pro všechny stejné podmínky, jsou tady programy, ať využijí Antivirus, případně nějaké půjčky, můžou akcionáři vložit další peníze do té firmy, to jsou standardní mechanismy,“ řekl Hamáček.
Premiér Andrej Babiš (ANO) ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na ministrovi Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO). Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings. V nedělním rozhovoru pro ČT premiér Babiš zdůraznil, že nezná detaily plánu odkupu firmy. Představa ministra Havlíčka, kterého přípravou scénáře pověřil, podle Babiše je, že stát by odkoupil aerolinky za symbolickou jednu korunu. Sám prý to nevidí černobíle a bude se věcí zabývat, až přijde ministr Havlíček s konkrétním scénářem. Podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) nedává smysl nic jiného než nákup stoprocentního podílu.
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
Čtěte také: Smartwings rozjely PR palbu. Dožadují se pomoci od Babišovy vlády