Nový Peugeot 308: Důraz na komfort jízdy
AUTO
Nový Peugeot 308, tedy zástupce značky v nižší střední třídě, po dlouhých osmi letech konečně dorazil na trh. Co nabízí francouzská představa o VW Golfu? Kromě elegantního designu je to třeba i komfortní podvozek.
Peugeot si s novinkou dal na čas – osm let je docela dlouhá doba a předcházející generace už začínala stárnout. Model 308 je pro automobilku docela klíčový, protože do současné doby vzniklo celkové množství 1,3 milionu kusů a novinka má samozřejmě ambici tento úspěch ještě prohloubit. Rozepisovat se o stylu nebo designu tady není příliš třeba, fotografie prozrazují mnohé – francouzský vůz vypadá velmi dobře, má ostře řezané rysy s charakteristickou, stěží zaměnitelnou přední částí a celkově svalnaté proporce.
Pod kapotou může pracovat několik motorů – základem je benzinový tříválec 1,2 PureTech s výkonem buď 110, nebo 130 koní (k dispozici i s automatem), následuje testovaný čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,5 litru (taktéž 130 k, možnost automatu) a vrchol tvoří plug-in hybridní verze využívající čtyřválec 1,6 litru a elektromotor (výkon 180 až 225 koní). Testovaný čtyřválec 1,5 litru BlueHDi byl vždy oblíbeným francouzským motorem, vynikajícím nízkou spotřebou a slušnou dynamikou. Hodnoty 130 koní a 300 Nm točivého momentu jistý potenciál naznačují, ovšem realita je trochu jiná – vzhledem k mezigeneračnímu nárůstu hmotnosti už nejsou zrychlení na sto km/h za 10,6 s a maximální rychlost 203 km/h nijak zvlášť výjimečné. Doplníme, že celková hmotnost verze s osmistupňovým automatem dosahuje 1436 kg.
Při rozjezdu se zdá, že výkon nechybí, zejména ve městě je svižnost reakcí dostačující, ovšem ve vyšších rychlostech (například při snaze o plynulý nájezd na dálnici) už je to horší. Při hodně klidném ježdění se můžete pohybovat se spotřebou pod 6 litrů na 100 km, jakmile ale člověk začne výkon trochu využívat, rychle stoupá o litr až dva, takže to zrovna úsporná volba není. Jestli se ale dá něco vyzdvihnout, je to příkladné odhlučnění – motor je skutečně tichý a do interiéru nepronikají žádné rušivé zvuky. Celkově skvělá úroveň odhlučnění přispívá k výraznému maskování rychlosti.
Spojení s osmistupňovým automatem s měničem celku svědčí – převodovka řadí logicky, nerušivě, motor ani nepodtáčí, ani zbytečně nevytáčí. Přestože bychom docela klidně vzali zavděk manuální skříní, automat s příplatkem 60 000 Kč vůbec není zlá volba.
Francouzské vozy vždycky byly synonymem komfortu jízdy a u nového Peugeotu 308 se to opět potvrdilo. Podvozek je sice relativně jednoduché konstrukce, ale je naladěn skutečně komfortně a jemně filtruje nerovnosti. Nerozhází ho ani použití osmnáctipalcových kol a stále si zachovává svou příjemnou plavnost s tím, že při ostřejším usazení do oblouku se pěkně „kousne“ a drží. Nedotáčivost přichází na řadu relativně brzo.
Jestliže vás vůz zaujal svou vnější podobou, tak v jeho interiéru francouzský šarm pokračuje. Materiály i tvary jsou hezké, ale digitální kokpit s malým volantem je stále kontroverzní. Řízení není příliš přesné a hodně přeposilované, což při jízdě sice samovolně zklidňuje řidiče, ovšem na druhou stranu mu to nedává příliš jistoty. Koncept ovládání stále není ideální a normální ovladače prostě chybějí. Běžně vzrostlá postava najde dost místa vpředu i vzadu, nechybí ani slušný zavazadlový prostor o objemu 412 litrů.
Peugeot 308 trochu doplácí na zbytečnou těžkopádnost, která v případě vznětové verze omezuje dynamiku ve vyšších rychlostech. Ale současně má velmi dobrý podvozek a slušný interiér.
Jeho plusy a minusy nejsou velkým překvapením, velký mezigenerační posun se nekoná, zajímavostí je spíš velmi moderní design. A abychom nezapomněli na cenu. Základní verze s výbavou Active Pack stojí 525 000 Kč (motor 1.2 PureTech), vrcholná GT Pack je nabízena za 1 110 000 Kč (nejsilnější hybrid). Testovaná verze i s příplatky vyjde na 860 000 Kč, což není zrovna málo.
Plusy:
Komfortní podvozek, odhlučnění motoru, plavnost.
Minusy:
Ovládací prvky digitálního kokpitu, slabší dynamika, spotřeba.