V oblasti autonomní jízdy se těší největší důvěře Volvo

V oblasti autonomní jízdy se těší největší důvěře VolvoNOVÉ
Auto

Autonomní jízda

Jan Blažek

Kterému samořiditelnému autu byste svěřili svůj život? Tuto na první pohled jednoduchou otázku položili v rámci ankety svým čtenářům na webu DriveTribe a vzešel z ní jednoznačný vítěz. Volvo.

Ano, vím, že ankety mohou být zavádějící stejně jako průzkumy veřejného mínění. Ano, vím, že daná anketa probíhala pouze mezi čtenáři serveru DriveTribe a ano, vím, že k metodice můžeme mít některé výhrady (např. absence Mercedesu), ale na druhou stranu je také nad slunce jasnější, že o vítězi nemůže být pochyb. Pokud by si mělo 2535 účastníků ankety vybrat značku, které v oblasti autonomní jízdy důvěřuje natolik, že by jí svěřilo svůj život, bylo by to jednoznačně Volvo. Švédská automobilka se totiž umístila na prvním místě se ziskem 51 % hlasů. Na druhém místě skončila Tesla (20,3 %) a třetí Audi (13,5 %). Dohromady se tedy první tři automobilky těší důvěře 85 % respondentů a to už o něčem skutečně svědčí.

Technologie pro autonomní jízdu dnes vyvíjí a testuje kdekdo, jenže průzkum ukázal, že jen testovat a hezky o tom mluvit navenek, nestačí. Názornou ukázkou je značka Waymo, která je divizí samořiditelných aut věhlasného Googlu a z technologického hlediska jí nic podstatného k úspěšné autonomní jízdě nechybí. Jenže ve zmíněné anketě se těšila důvěře jen u naprosto marginálního počtu 0,2 % respondentů. A to navzdory tomu, že nepodceňuje PR komunikaci a autonomní jízdě se věnuje už od roku 2009, přičemž v samořiditelném režimu najely vozy této značky přes 16 milionů kilometrů. Jenže to k přesvědčení lidí evidentně nestačí. Důvěra ve značku se buduje mnohem déle, jak je vidět právě na případu Volva. Teprve u něj se spojují ingredience potřebné k oslovení motoristů a tedy potenciálních zákazníků. Nepřekvapí totiž, že nutnou podmínkou důvěryhodnosti samořiditelných technologií je bezpečnost auta jako takového, a to je oblast, v níž se švédská automobilka dlouhodobě těší velké přízni zákazníků. Když k tomu přidáme intenzivní testy autonomní jízdy a účinnou komunikaci navenek, není se nakonec čemu divit, že bylo Volvo v tomto průzkumu tak úspěšné.

Mezi průkopníky autonomní jízdy samozřejmě musíme počítat i Teslu, nicméně ani ona se, navzdory druhé příčce, ani zdaleka netěší takové důvěryhodnosti. Důvody můžeme hledat nejen u produktů jako takových (s většími či menšími problémy vyrábí výhradně elektromobily), u diskutabilní ekonomické situace (hluboko hluboko v červených číslech), ale také u toho, že jsou s Teslou spojovány smrtelné nehody, dokonce i ta historicky vůbec první (to, zdali za to mohla chyba technologie, či pochybení ze strany řidiče, už lidem v paměti neutkví).

Pro mě překvapivé je třetí místo pro Audi – nevidím nějaký objektivní důvod pro tak velký odstup od mizerného výsledku BMW (pouze 1,8 %). Jenže to už možná také narážíme na problém ankety jako takové, a tak její výsledky nelze brát přehnaně vážně. Mezi značkami totiž zcela chybí Mercedes-Benz s poněkud vágním odůvodněním (z mého pohledu naprosto irelevantním), že „Mercedes neudělal v oblasti autonomní jízdy podstatné kroky a stejně je daleko za Volvem či Teslou.“ Tomu však nejde věřit, podívejme se třeba jen na projekt Mercedes Intelligent World Drive, během kterého absolvovaly speciálně upravené vozy Mercedes-Benz třídy S desítky tisíc kilometrů na pěti kontinentech právě proto, aby získaly cenné informace pro vývoj autonomních systémů. Podle všeho je výhledově v plánu opakování ankety, tak uvidíme, zdali bude výčet znače příště komplexnější.

Čtěte také: Ročenka Best of Echo 2018

Související články