Biopalivový chaos na ministerstvu. Ťok změnil stanovisko náměstka, které šlo proti Babišovi
Zákaz přimíchávání biopaliv
Překvapivou změnu uskutečnilo ministerstvo dopravy. Původně se resort postavil kladně k poslanecké novele zákona o ovzduší, která by zakazovala přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Stanovisko resortu po čtyřech dnech změnil ministr dopravy Dan Ťok na negativní. Pokud by zákon opravdu prošel, týkal by se především některých společností holdingu Agrofert, který má premiér Andrej Babiš ve svěřenském fondu.
Ministerstvo dopravy ještě v pátek podporovalo poslanecký návrh, který by zrušil povinnost přimíchávat biopaliva do pohonných hmot. „Existuje však již velké množství důkazů o tom, že biopaliva první generace se nepodílí na snižování emisí skleníkových plynů, ba naopak. Jak se v posledních letech ukazuje, je nutné dosahování stanovených cílů skrze podporu biopaliv první generace přehodnotit,“ uvádělo kladné stanovisko ministerstva, které už ve vládním systému není.
Po čtyřech dnech ho totiž nahradilo vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka. „Po podrobnějším vnitroresortním projednání a při zohlednění stanovisek jiných oslovených resortů zaujímá ministerstvo dopravy k výše uvedenému poslaneckému návrhu negativní stanovisko. Toto stanovisko budu zastávat i při projednání tohoto návrhu vládou,“ uvedl Dan Ťok.
Náhlá změna postoje ministerstva pak podle ministra není žádnou velkou změnou názorů. „O žádný veletoč se nejedná, byl jsem několik dní v zahraničí a původní stanovisko podepsal náměstek, který mě zastupoval,“ řekl pro Echo24 Dan Ťok. „Původní stanovisko říká, že přimíchávání biopaliv první generace je z řady důvodů problematické, což je koneckonců pravda. Jejich používání je třeba postupně omezovat a nahrazovat je biopalivy druhé generace. Problém je, že to nelze udělat hned, a už vůbec ne přijetím tohoto návrhu zákona,“ řekl dále Ťok.
Poslanecký návrh na zrušení přimíchávání biopaliv představili pirátští poslanci Radek Holomčík a Dana Balcarová na konci ledna. Podle nich řepka a jiné plodiny na výrobu biopaliv devastují krajinu. Změnou zákona chtějí také docílit snížením emisí či podporou inovací a rozvoje, která by s přimícháváním biopaliv přišla.
Pirátský poslanec Radek Holomčík však není překvapený změnou postoje, k němuž na úřadu dopravy došlo. „Postup ministerstva dopravy je podivný, nicméně mě nepřekvapuje. Poukazuje na to, že sliby této vlády nemají nějakou výraznější hodnotu. Zároveň to poukazuje na bezradnost vlády v oblasti rozumného přístupu k životnímu prostředí. Pan premiér sice deklaruje, že chce bojovat proti údajně „zeleným evropským nesmyslům,“ sám je ale zuřivě podporuje,“ řekl pro Echo24 Radek Holomčík.
Narážel tím na projev Andreje Babiše na sněmu hnutí ANO, kde se premiér rozhodl bojovat proti zelenému Evropskému parlamentu. „Nepřeháníme to s obnovitelnými zdroji? Proč nám někdo diktuje náš energetický mix? Elektroauta? To je začátek konce evropského automobilového průmyslu. V minulosti biopaliva? Takže musíme skutečně v Evropském parlamentu jasně bojovat za budoucnost Evropy. Za její bezpečnost a za její průmysl,“ řekl Andrej Babiš. Poslaneckou novelu však odmítlo hnutí ANO podpořit.
Pokud by zákon prošel, dopadl by na společnosti z holdingu Agrofert. Některé firmy jsou totiž dodavatelem státem vlastněného distributora pohonných hmot Čepro. Ještě v roce 2016 nakoupilo od společností Preol a Primagra z holdingu Agrofert přes 80 procent celkového množství bionafty. V předminulém roce byl podíl už nižší. Nákup biopaliv Čepra od společnosti Preol dosáhl 52 procent a u firmy Primagra necelých čtyř procent.