Bylo by skvělé zemřít na Marsu, říká Musk, který se chystá do vesmíru a má pochopení pro čínský režim

POHLED ELONA MUSKA

Bylo by skvělé zemřít na Marsu, říká Musk, který se chystá do vesmíru a má pochopení pro čínský režim
Elon Musk na snímku Britské královské společnosti Foto: Wikimedia commons – The Royal Society [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]
Svět

Echo24

"Zaprvé, má zkušenost s čínskou vládou, je taková, že ve skutečnosti reagují na požadavky lidí, možná se dokonce zajímají více o spokojenost lidí, než ve Spojených státech," uvedl vynálezce, vizionář a inženýr Elon Musk, který se chce nechat jednou pohřbít na Marsu. V nedávno poskytnutém rozhovoru také mluvil o situaci v Silicon Valley, přesunu továren firmy Tesla či o důležitosti cestování do vesmíru. Rozsáhlý rozhovor s druhým nejbohatším člověkem na planetě, který zásadně určuje světové technologické trendy, publikoval Business Insider.

"Budou lidé s touto věcí spokojeni? Bude jim skutečně ku prospěchu?" táží se před svými rozhodnutími čínští vládci. "Zdá se to ironické, ale i když máte nějaký systém jedné strany, zdá se, že ve skutečnosti jim záleží na blahobytu lidí," popisuje v rozhovoru Musk své zkušenosti Čínou. "Ve skutečnosti jsou možná ještě citlivější na veřejné mínění než to, co vidím v USA," dodává. Avšak také chápe postup americké administrativy vůči soupeřící velmoci a celní válku, která nyní probíhá mezi Spojenými státy a Čínou. "Nesouhlasím nutně se všemi metodami prezidenta Trumpa, ale s konceptem boje za nízká a symetrická cla, ano. To je něco, co bychom měli dělat po celém světě," uvedl Musk v rozhovoru. V čínském konkurenčním prostředí také vidí největší potenciál, k objevení vážného konkurenta jeho Tesly.

"Automobilky byly dost arogantní," komentoval Musk přístup tradičních automobilek, k počátečním snahám Tesly v oblasti elektroaut. Avšak podle něj je to v případě zavedení nové technologie normální a Tesla rozhodně chce elektromobilitu a udržitelnost propagovat v co největší míře. Proto je též otevřená k licencování svých technologií v oblasti elektroaut, baterií či autonomního řízení.

V autonomním řízení vidí Musk velký potenciál pro Teslu již v tomto roce, kdy by teoreticky Tesla mohla mít hotové autonomní auto. Sám Musk už prototypem dlouho jezdí do práce přes řadu komplikovaných křižovatek a úzkými uličkami a nemusí se za jízdy řízení vůbec dotknout. Uvádí však, že záleží na přístupu regulátorů. V rozhovoru také předestřel, jak vidí budoucnost své automobilky, s tím, že by rád do deseti let vyráběl 1 % všech aut na světě, tedy 20 milionů exemplářů ročně.

V oblasti regulací je dosti kritický k EU, jelikož momentálně Tesla buduje svou novou Gigafactory poblíž Berlína. "Největší obtíže se schvalováním ze strany regulátorů máme v Evropské Unii. Možná je to způsobeno příliš velkým počtem kuchařů v jedné kuchyni," uvedl na adresu EU Musk. Ale továrnu v Berlíně, která mu momentálně zabírá téměř nejvíce času, a to právě kvůli tamní byrokracii, považuje z mnoha důvodů za velmi důležitou investici. Jejím vybudováním se výrazně zkrátí vzdálenost mezi výrobkem a zákazníkem, což zvyšuje efektivitu, a také prospívá životnímu prostředí. A Tesla také chce být v Evropě rozhodně přítomna i z důvodu rozvoje, jak designu, tak inženýrství. Musk v této souvislosti vysvětluje, proč dal přednost Berlínu a přiznává, že ho fascinuje postava Bedřicha II. Velikého, který z Pruska učinil evropskou mocnost.

Podobný přesun výroby momentálně zažívá firma ve Spojených státech, když se z důvodu regulací přesunula do texaského Austinu. "Když je tým bez porážky příliš dlouho, začne být samolibý a začne jisté věci považovat za samozřejmé," komentuje Musk počínající vylidňování kreativního Silicon Valley v Kalifornii.

Posledním velkým tématem rozhovoru byl Muskův zájem o cestování do vesmíru. "Pravděpodobnost, že naše existence a život, jak jej známe, tady bude ještě hodně dlouho, se významně zvýší a společně s ním i jeho kvalita, pokud budeme víceplanetární živočišný druh," uvedl Musk. Tyto otázky si pokládal už od dětství, ve kterém byl šikanován a jednou téměř "umlácen k smrti". Avšak místo toho, aby byl celý život zahořklý, se rozhodl pro opačnou cestu. Hodně mu v tomto přístupu pomáhalo čtení na všechna různá témata, od Schopenhauera po Stopařova průvodce Galaxií. Musk tvrdí, že na Mars se první člověk dostane za šest, možná už za čtyři roky. Sám se do vesmíru chystá za dva, tři roky roky. Musk už dříve řekl, že chce být pohřben na Marsu. "Bylo by skvělé narodit se na Zemi a zemřít na Marsu - jen ne při nárazu," dodal nyní.

Budoucnost se Musk snaží vidět ve využívání technologií k zajištění dobré budoucnosti na udržitelné planetě Zemi. Právě osidlování nových planet by mohlo mít podle něj stabilizující efekt na život na planetě Zemi. V rozhovoru se věnoval i umělé inteligenci a varoval, před nebezpečím jejího zneužití. Považuje jí za technologii, která významně ovlivní naši budoucnost, avšak upozorňuje na nutnost její regulace.