Opel Crossland, auto pro nenáročné
AUTO
Značka Opel, která je nyní součástí koncernu Stellantis, je ve třídě malých crossoverů zastoupena modelem Crossland (donedávna Crossland X). Ten nahradil původně spíš malé MPV v podobě modelu Meriva.
Aktuální Crossland je vyráběn ve španělské továrně Opelu v Zaragoze. Stojí na upravené platformě PF1 ze skupiny PSA, na níž vznikají modely Citroën C3 Picasso a Peugeot 2008. Podvozková platforma Crosslandu je pak použita i pro derivát od Citroënu zvaný C3 Aircross. Crossland byl první vlaštovkou spolupráce mezi Opelem a francouzským PSA ještě před celkovým převzetím automobilky. Dodejme pro zajímavost, že posledními modely na platformách Opelu, respektive GM, jsou už jen Insignia a Astra. Jakmile skončí, další opely budou stát na platformách Stellantisu.
Opel využil modernizovaný Crossland, aby představil novou tvář své značky zvanou Opel Vizor. Proměna přední i zadní části vozu je velmi výrazná. Nový předek s LED světlomety je o dost modernější, dojem kvality dokreslují třeba chromované ochranné lišty.
A jak to vypadá pod kapotou? Tam pracuje několik různých motorů o objemu od 1,2 do 1,5 litru s výkonem až 130 koní. Právě řadový tříválec s turbodmychadlem a výkonem 130 koní poháněl i námi testovaný vůz v bohaté výbavě Ultimate. Kromě zmíněného výkonu nabízí točivý moment 230 Nm, což při hmotnosti vozu 1263 kg znamená schopnost pokořit stovku za 9,9 s a maximální rychlost 201 km/h. Vzhledem k určení vozu to jsou zcela dostatečné hodnoty.
Tříválec je rozeznatelný už podle zvuku po nastartování (opět je použito koncernové startovací tlačítko bez aretace), ale při jízdě jeho projev nijak nevadí. Manuální šestistupňová převodovka je dobře odstupňovaná a má docela slušný chod i délku drah. Motor táhne hlavně ve středních otáčkách a je zbytečné ho vytáčet dál. Dynamika je podle očekávání průměrná, ale dostatečná. Průměrná spotřeba dosahuje zhruba 6,5 litru na 100 km při normální jízdě, avšak rychlé dálniční přesuny ji neúměrně zvyšují.
Crossland je pro Opel zásadním modelem – jeho prodeje od představení v roce 2017 neustále stoupají. Jen za rok 2019 si ho objednalo téměř 115 000 zákazníků. A jakých? Povětšinou starších lidí, kterým vyhovuje vyšší stavba crossoveru a s tím související dobrý přehled o okolí a vyšší posed na průměrných sedadlech. Pomůže i lehké, přeposilované řízení a taktéž fakt, že vůz je kompaktní nejen na délku (4217 mm), ale i na šířku (1765 mm). Výhodou je taktéž jednoduché ovládání všemožných funkcí. Oceňujeme, že Opel se držel svých tradic a namísto displejů vsadil na jednoduché hardwarové ovládání důležitých funkcí, zejména pak klimatizace. Samozřejmě nechybí ani displej infotainmentu, v tomto případě elegantně zapuštěný do palubní desky. Nerušivý design a slušná použitelnost, jen někdy je trochu pomalejší reakce a navigace také není z nejlepších.
Opel se snažil vylepšit i jízdní vlastnosti. Vůz se zavěšením McPherson vpředu a s torzní příčkou vzadu dostal nové tlumiče a pružiny a další úpravy. Výsledkem je sebejistější jízdní projev a snazší ovladatelnost. Podvozek ovšem není z nejpokročilejších, což v kombinaci s většími koly (17palcová) znamená jistá omezení z hlediska komfortu. Pokud mají pneumatiky správný tlak, vůz se chová docela slušně, ale i tak ho některé nerovnosti přece jen rozhodí. Proti předchůdci je znát jistý posun vpřed, ale za skutečně komfortní nelze nový Crossland označit.
Vnitřní prostor je na první pohled v pořádku, druhý však odhalí některé lacinější použité materiály. Při jízdě v pěti dospělých lidech lze vyzdvihnout nejen dostatečné pohodlí všech, ale i využitelný zavazadlový prostor (520 až 1255 litrů). Klimatizace ovšem letní výlet v plném obsazení už tak dobře nezvládala.
Opel Crossland zaujme hlavně vnitřním prostorem a cenovkou. Základ se dá v akci pořídit za 359 990 Kč, výkonná verze v nejlepší výbavě pak stojí 499 990 Kč. A to není vůbec špatné.
Plusy:
Vnitřní prostor, obratnost, slušný motor, cena.
Minusy:
Komfort podvozku, necitlivé řízení, zvuk tříválce.