BMW X2: Jestli na to máte, trochu se odvažte

BMW X2

BMW X2: Jestli na to máte, trochu se odvažteAUTOTEST 10
Auto
Sdílet:

BMW X2 vychází technicky ze současné druhé generace modelu BMW X1, s nímž sdílí i platformu. Proti konzervativnějšímu sourozenci je ale odvážněji tvarované – ale to není to jediné, čím zaujme. BMW nabízí řadu různě velkých SUV – od malého BMW X1 až po X6 (a připravované největší X7). Právě z nejmenšího BMW X1 druhé generace technicky vychází aktuální novinka v segmentu, model BMW X2, vyráběný v továrně v Lipsku. S BMW X1 sdílí rozvor 2670 mm, ale jinak je X2 nižší o 72 mm a o 79 mm kratší. Jelikož stojí na platformě UKL, má motory uložené vpředu napříč a je nabízeno i s pohonem předních kol.

Aby dnes výrobce zaujal náročné zákazníky, nový produkt se musí líbit. První dojem zanechá design exteriéru. V případě X2 je už od zběžného pohledu jasné, že novinka cílí na mladé lidi s aktivním životním stylem, kteří se nebojí trochu se odvázat. Slovo dynamika je dnes skloňováno i u kdejaké nákupní tašky, ale faktem zůstává, že BMW X2 je po bližším prozkoumání tvarováno zajímavě. Jasně rozeznatelné prvky BMW – třeba maska chladiče ve tvaru ledvinek – je sice trochu odlišně zpracovaná, ale jinak typická. Zajímavým prvkem, kterým se designérský tým snaží spojit minulost se současností, je například Hoffmeisterův zlom s logem BMW (odkaz na sportovní kupé ze 70. let). BMW X2 je zkrátka odvázanější než technicky příbuzné, ale konzervativněji pojaté BMW X1. Vývoj novinky trval sotva rok a už několik měsíců se BMW X2 oficiálně prodává i u nás. Zatím je nabízeno s dvoulitrovými motory ve verzích 20i, 20d a 25d. Benzinový motor je prodáván jako sDrive (tedy s pohonem předních kol), naftové varianty využívají čtyřkolku xDrive.

Dobře dávkovatelné brzdy

Nové BMW X2 jsem vyzkoušel ve všech důležitých situacích – tedy v provozu velkoměsta (pokud tak Prahu můžeme nazvat), ale i na okresních silnicích a při dálničním provozu. Testovací model BMW X2 20d s pohonem všech kol a s paketem M Sport X je charakteristický mimo jiné plastovými ochrannými prvky exteriéru. V kombinaci s neobyčejně výrazným lakem Sunset Orange jde o skutečně výrazný a efektní vůz. Zatímco benzinová verze je standardně spojena se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, naftové verze využívají služeb osmistupňové převodovky. Už zpočátku mě těšila zejména hladkými a plynulými reakcemi na pobídku plynového pedálu. Vůz reagoval bez zaváhání, díky čemuž byl v městském provozu pocitově velmi obratný. Ostatně dobrému prvnímu dojmu přispívalo i přesné a tuhé řízení, stejně jako dobře dávkovatelné brzdy. Zmíněná agilita není v této třídě zdaleka samozřejmá a já mám radost, že X2 (které je primárně do města a jeho okolí určeno) zvládá tuto disciplínu s grácií. Jediným trochu omezujícím je horší výhled směrem šikmo dozadu, ale rozměry se mi rychle dostávají pod kůži, takže v tom větší problém nevidím. Na vnitřní prostor X2 a jeho atmosféru jsem si rychle zvykl – snad to bylo tím, že ovládací koncept BMW je sám o sobě velmi intuitivní, a v tomto případě to platí samozřejmě také. Vše potřebné zvládnete snadno nastavit pomocí ovladače iDrive či dotekového displeje, často používané funkce, jako je ovládání topení či audiosystému, sází na tradiční tlačítka. Toho si vážím, protože i přes rozsáhlou digitalizaci, jíž se nebráním, jsou v některých případech klasické koncepty ovládání nejjednodušší a nejméně odvádějí pozornost od samotné jízdy. Samozřejmě nechybí dlouhá řada různých asistentů, v duchu BMW nastavených tak, aby nerušily při jízdě, ale pouze v situacích, pro které byly vymyšleny.

Vnitřní prostor je příjemně vzdušný a prostorný. Běžná postava se pohodlně usadí i na zadních sedadlech (ve třech je to horší, dva dospělí v pohodě) a zavazadlový prostor s rozsahem 470 až 1355 litrů považuji za dostatečný. Je menší než v případě BMW X1, což je daň za líbivý design.

Radostně přes výmoly

Dvoulitrový přeplňovaný vznětový motor disponuje hodnotami 190 k a 400 Nm točivého momentu. Při relativně vyšší hmotnosti kolem 1675 kg to znamená zrychlení na 100 km/h za průměrných 7,7 s a maximální rychlost 221 km/h. Zastudena je motor trošku hlučnější, jakmile jsme se rozjeli a nasadili tempo, jeho zvuk jsem už příliš nevnímal. Dynamika verze 20d je více než dostatečná, pro běžné ježdění rozhodně stačí. Motor vyniká silou ve středních otáčkách a nevadne ani při vytáčení do otáček, kde už většina naftových motorů nedělá nic, jen hlučí. Při klidné jízdě se dá jezdit za 6,5 l / 100 km, dynamický styl, ke kterému je X2 nečekaně svolná, znamená spotřebu o dva až tři litry vyšší. Dálniční přesun probíhal dle očekávání – X2 vyniká stabilitou i dobrým odhlučněním pohonného ústrojí. Jelikož v prvních chvílích jsem měl trochu pochybnosti ohledně schopností vozu na okreskách, s chutí sjíždím na klasické české silnice i se všemi jejich záludnostmi. A jsem v pozitivním slova smyslu překvapen. Vůz vybavený 18palcovými koly (v nabídce jsou 17 až 19palcové disky) není zbytečně uskákaný, ale podvozek radostně zpracovává nerovnosti a výmoly, aniž by řidič ztrácel jistotu. Ještě lepší je způsob, jakým se X2 stáčí do zatáčky. Nečekal jsem, že SUV bude při změnách směru tak sebevědomé a bude měnit zatížení s takovou jistotou. Vliv na to má i elektronika podvozku a rozdělování točivého momentu. Když už čekám nedotáčivost, X2 najednou ještě víc zaklekne a krásně zatočí. Automobil pracuje za vás a je krásně čitelný a ochotný i k prudším manévrům, na které reaguje okamžitě a bezprostředně. V rukou talentovaného řidiče dokáže být X2 rychlá, a to zejména v technicky náročných pasážích. Příjemné zjištění. Jelikož jistota jízdních vlastností je dle mého názoru zásadní součástí bezpečné jízdy, těší mě to. BMW X2 vypadá dynamicky a příjemným zjištěním je fakt, že tak i jezdí. Jízdní zážitek považuji za lepší než v případě výchozího BMW X1. BMW X2 na našem trhu startuje na 997 100 Kč za sériové provedení 20i s pohonem předních kol. K sériové výbavě jsou nabízeny tři linie – Advantage, M Sport a M Sport X, která má nejblíže k terénnímu využití. Testovaná verze 20d xDrive M Sport X stojí 1 275 300 Kč – což s ohledem na velikost vozidla není málo. Vzhledem k tomu, jak se BMW daří, je ovšem možné, že to pro zákazníky nebude problém. Uvidíme, mně připadá vysoká už základní cena.

Součástí aplikace BMW Connected jsou i služby BMW Connected+, které nabízejí dlouhou řadu rozšiřujících funkcí již tak velmi rozvinutého konceptu. Jedná se hlavně o optimální propojení mezi chytrým telefonem a vozidlem. Díky službám je možné například zasílat trasu z telefonu přímo do navigačního systému vozu nebo se nechat navádět od vozu až do reálného cíle cesty i při chůzi pěšky. Samozřejmostí je pak například možnost sdílení polohy s rodinou, přáteli či obchodním partnery. Samo BMW Connected považuji za nejrozvinutější aplikaci spojující váš digitální život s automobilem, a funkce Connected+ její možnosti ještě rozšiřují. A navíc se vše snadno ovládá pomocí ovladače iDrive či dotekovým touchpadem, centrálním dotekovým displejem nebo hlasovými pokyny.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, pohonné ústrojí, design

Minusy:

Výhled dozadu, vyšší ceny, praktičnost

Verdikt:

Nový hráč v segmentu zaujme nejen odvážným vzhledem, ale i nečekaně přesvědčivými jízdními vlastnostmi. Při ostřejším stylu jízdy z něj mám mnohem lepší pocit než z výchozího BMW X1. To je sice praktičtější, ale efektní X2 prostě jezdí (a dle mého i vypadá) lépe. Z hlediska motoru a pohonu není co vytknout, ale při pohledu do ceníku jsem byl nemile překvapen – nevím, kam až chce BMW s cenami svých modelů zajít.

Sdílet:

Hlavní zprávy

We´re all living in Amerika

KOMENTÁŘ

Žijeme už jako v Americe. Ne tím, že u nás s jen malým časovým zpožděním mohou vyjít knihy autorů, jako je Abigail Shrierová. Ale tím, že i u nás mohou takzvaně ...

00:08
×

Podobné články