Stát letos otevře více než 25 km nových dálnic, příští rok 40, slibuje Fiala
DÁLNICE V ČESKU
Stát letos otevře více než 25 kilometrů nových dálnic a v příštím roce dokončí dalších více než 40 kilometrů. Stavbaři nyní budují 239 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Po bilančním setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) to v úterý novinářům řekl premiér Petr Fiala (ODS). Podle kritiků je ale rychlost stavby dlouhodobě velmi nízká.
Celkem 150 kilometrů je podle Fialy rozestavěno tzv. na zelené louce. Jde například o úseky D4 z Příbrami do Písku, D3 z Českých Budějovic směrem k Rakousku, D55 z Uherského Hradiště nebo D35 u Mohelnice.
Na železnici ministerstvo připravuje výstavbu vysokorychlostních tratí, které jsou podle Fialy klíčové pro udržení konkurenceschopnosti ČR. Hledá také nové formy financování formou PPP projektů, které chce nově uplatnit i na železnici. Poprvé by se za pomoci soukromého kapitálu měl stavět úsek Nemanice – Ševětín na čtvrtém koridoru.
Premiér s Kupkou probíral také aktuální stav provozu na železnici, kde kvůli některým stavbám na hlavních tratích nabírají vlaky velká zpoždění. „V pátek se sejde správní rada Správy železnic, která bude jednat o systémových krocích, aby nedocházelo ke zpoždění,“ uvedl Kupka. Změny se podle něj budou týkat například odměňování managementu. Situace by se měla výrazně zlepšit na konci září, kdy bude dokončena modernizace trati Velim-Kolín na prvním koridoru.
V polovině příštího roku by se měl navýšit počet nákladních vlaků na trati Děčín – Bad Schandau, kde dělá německý dopravce Deutsche Bahn rozsáhlou rekonstrukci. Původně měla trvat tři roky, ale podle Kupky bude po jednáních s německou stranou stavba výrazně urychlena a už v polovině roku 2023 stoupne počet vlaků ze stávajících 99 na 147 denně.
Česko také s německou stranou vyjednalo, že se už nebude opakovat situace, kdy německé dráhy v Děčíně nepřevzaly kvůli závadě mezinárodní vlak z ČR. Nově by mu měly umožnit jízdu alespoň do Drážďan, aby bylo možné přestoupit na německé spoje. České dráhy se podle Kupky stále potýkají s nedostatkem vhodných souprav, což je ale v současnosti celoevropský problém.
Kupka nastoupil do čela ministerstva před osmi měsíci v situaci, kdy resort podle Fialy neměl plnohodnotného ministra, nebylo zajištěno financování investic a provozu v dopravě. Chod resortu navíc ovlivňovala protipandemická opatření. V současnosti se resort potýká i s růstem cen stavebních prací a materiálů a také zdražováním energií.
Bilanční cesty předsedy vlády budou pokračovat v dalších týdnech. Příští týden v úterý zamíří premiér na ministerstvo školství, kde mu má ministr Vladimír Balaš (STAN) před začátkem školního roku prezentovat změny ve vzdělávacím systému.