Porazí virus zelené myšlení? Výrobci aut v Německu žádají masivní dotace spalovacích motorů
EKONOMICKÉ DOPADY PANDEMIE
Panika v páteřním německém průmyslu možná načas skoncuje se zeleným běsněním. Daimler a Volkswagen představily ve středu své výsledky za první čtvrtletí, což odhalilo dramatický pokles zisků a tržeb poté, co kvůli koronavirové pandemii musely na týdny zastavit výrobu. Například skupině VW klesl provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek o 81,4 procenta na 900 milionů eur (24,5 miliardy Kč). Sklady jsou přitom napěchované statisíci novými auty, v celé Evropě panuje spotřebitelská nejistota, a nejen Němci očividně s nákupy aut otálejí.
Jak informují deníky Die Welt nebo Handelsblatt německé automobilky jako Daimler, VW a další nyní požadují masivní vládní pomoc pro celou řadu modelů, nejen elektromobilů a hybridů, ale především aut se spalovacími motory, kterých na skladech naprostá většina.
Dotace na elektromobily a hybridy by kvůli malému podílu na trhu těžko automobilovému průmyslu pomohly. Ten nečiní ani deset procent. Autoprůmysl je přitom nejdůležitějším německým výrobním sektorem s více než milionem zaměstnanců.
Stejně jako po finanční krizi v roce 2008 je podle výrobců třeba nákup nových automobilů dotovat. „Byli bychom za nákupní bonusy,“ řekl šéf Daimler Ola Källenius . Cílem je zvýšit poptávku. „O nákupním bonusu jsme si zcela jisti,“ pokračoval Källenius. A nejlépe je podle něj jednat velmi rychle, „aby zákazníci nespekulovali a nečekali na nákup automobilu“. Proto je kromě stávající dotace elektromobilů v rámci ekologické prémie, která byla od února zvýšena, zapotřebí podle něj paušální bonus pro všechna auta.
Na počátku týdne o bonusy pro nákup nových aut požádal šéf společnosti VW Herbert Diess, ve středu se přidal i finanční ředitel VW Frank Witter v rozhovoru s investory a novináři. Witter připomněl šrotovné, které bylo použito k posílení poptávky po autech v Německu před deseti lety po finanční krizi. Celá ekonomika by se mohla znovu nastartovat prostřednictvím automobilového průmyslu. „V roce 2009 jsme dosáhli dynamiky pro celou ekonomiku,“ zdůraznil Witter.
Asociace automobilového průmyslu (VDA) odprezentuje spolkové vládě svou představu pobídky ke koupi aut a to napříč všemi modely a segmenty. Potvrdil to hlavní lobbista Volkswagenu Thomas Steg, když věc předjednával ve středu se Zelenými v Bundestagu.
Největší dodavatel automobilového průmyslu na světě Robert Bosch rovněž podporuje výzvy k širšímu dotovanému nákupu za nová vozidla - výslovně také pro automobily s naftovým motorem. Po skandálu s manipulovanými hodnotami výfukových plynů u různých výrobců v roce 2015 dieselový pohon v Německu jasně ztratil podíl na trhu. Bosch tuto technologii ale stále drží a dále ji rozvíjí. „Bonusy za nákup by mohly urychlit zavedení nejnovějších technologií Euro 6,“ uvedl generální ředitel firmy Bosch Volkmar Denner.
Díky rychlému zavedení prémií za nákup by se mohl domácí trh automobilů a tím i ekonomika jako celek zotavit, říkají manažeři. „Rok neodpisujeme úplně,“ dodal v této souvislosti Witter.
I když podle německých médii je pozice spolkové vlády zatím zdrženlivá, podporu dotací nachází manažeři u šéfů vlád těch spolkových zemí, kde se automobilový průmysl většinou nachází. Poté, co se jednotliví politici již vyslovili ve prospěch bonusu na nákup, chtějí v pondělí premiéři Bavorska, Dolního Saska a Bádenska-Württemberska koordinovat své další kroky.
Zatímco Stephan Weil (SPD) a Markus Söder (CSU) chtějí podporovat širokou škálu všech typů pohonů, Winfried Kretschmann (Bádensko-Württembersko) prý trvá na dotacích jen pro elektromobily. Příští týden se čeká ve věci další posun.