Piráti a STAN chtějí nový druh střední školy. Snoubila by gymnázium s praxí

REFORMA ŠKOLSTVÍ

Piráti a STAN chtějí nový druh střední školy. Snoubila by gymnázium s praxí
Předseda Pirátů Ivan Bartoš (vlevo) a předseda STAN Vít Rakušan. Foto: Profimedia.cz
1
Domov

Echo24

O novém typu střední školy, který by kombinoval gymnaziální a odborné vzdělání a nenutil žáky k brzkému rozhodování o budoucí profesi, uvažují experti volební koalice Pirátů a STAN. Škola by podle senátora a člena koaličního týmu pro školství Mikuláše Beka (STAN) umožnila studentům, aby při studiu na střední škole získali vstupní znalosti a dovednosti jak pro odbornou kariéru hned po střední škole, tak pro profese, které vyžadují další vzdělávání. S plány koalice seznámila novináře. Podobný experiment už rozjeli komunisté od konce 70. let, kdy do osnov gymnázií zařazovali povinné předměty ve velkém rozsahu jako stavebnictví, elektrotechniku a ekonomii.

Člen sněmovního školského výboru Petr Gazdík (STAN) ČTK řekl, že by se jednalo o takzvané reálky. „Je to především krajská věc. Je třeba umístit tento typ škol do rámcového vzdělávacího programu a vytvořit k tomu příslušnou akreditaci," uvedl Gazdík. Dodal, že možnost by přivítali hejtmani v Libereckém a Středočeském kraji. Upozornil na brzkou proměnu trhu práce, která vyplyne z technologického vývoje. Změnu by v té souvislosti měly doznat současné vyšší odborné školy. „Je potřeba otevřít debatu o dobudování profesního vysokého školství, modelu polytechnik, podobně jako v Německu. Byly by to instituce, které by propojovaly zaměstnavatele se vzdělávacím systémem a umožnily by integrovat část vyšších odborných škol," popsal další z témat, kterým se chce koalice po volbách věnovat.

Piráti a Starostové plánují také vyšší podporu školním poradenským pracovištím. Zaměřit se chtějí na systémové financování pozic, jako jsou speciální pedagog, školní psycholog a kariérní poradce. „Chceme zafixovat tyto profese jako automatickou část všech škol. V Ostravě máme pilotní program kariérních poradců, kde na čtyřiceti školách tito lidé fungují. Toto je systémová změna a my uděláme maximum, aby se tak stalo," uvedla pirátská náměstkyně primátora pro školství a sport v Ostravě Andrea Hoffmannová.

Podobný experiment už rozjeli komunisté od konce 70. let, kdy do osnov čtyřletých gymnázií zařazovali předmět Základy výroby a odborné přípravy (ZVOP) v první dvou ročnících, a posléze v dvou závěrečných ročnících povinné předměty ve velkém rozsahu jako stavebnictví, elektrotechniku a ekonomii. Experiment se zdaleka neosvědčil, jelikož gymnázia nemohla v odbornosti konkurovat odborným průmyslovým školám a na druhou stranu studenti, kteří šli na gymnázia s vidinou dalšího studia humanitních nebo přírodovědných oborů, byli tímto opatřením mnohdy znechuceni.

Ve volebním programu klade koalice důraz na modernizaci vzdělávání. Chce navrhnout zrušení státní maturity a nahradit ji státem připravovanou zkouškou ze školského minima, kterou by žáci mohli skládat kdykoli za dobu studia a která by byla podmínkou pro připuštění ke školní maturitě. Přijímací a maturitní zkoušky by se podle Pirátů a Starostů měly zaměřit víc na schopnost řešit problémy, a ne tolik na naučené vědomosti.

Koalice chce rovněž navrhnout systém profesního růstu pedagogů propojený s odměňováním, snížit administrativní zátěž škol nebo umožnit studentům získat už při studiu dílčí profesní kvalifikaci.