Rána pro český automobilový průmysl. Výroba klesla skoro o polovinu, prodej o 22 %
PROPAD AUTOMOBILEK
Koronavirová krize tvrdě dopadla na automobilový průmysl, výroba aut v Česku klesla o 45,2 procenta a prodej meziročně zase o 22 %. Česká ekonomika je přitom na automobilovém průmyslu zásadně závislá. Průmyslová produkce v květnu meziročně klesla o 25,7 procenta. K výrazné meziroční změně nejvíce přispělo odvětví výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů, které pokleslo o dramatických 45,2 procenta. Automobilky mají kromě výroby problémy i v odbytu, protože na trhu klesla poptávka po nákupu nových motorových vozidel.
Prodej nových osobních aut v Česku letos klesne meziročně o 22 procent na 195 000 vozů. Důvodem jsou opatření kvůli koronaviru a následný pokles poptávky. Vyplývá to z analýzy společnosti PwC. Předchozí dubnová analýza počítala s letošním prodejem o 3000 aut vyšším. V prvním pololetí prodej osobních aut v Česku meziročně klesl o 26 procent na 95 029 vozů. Míra poklesu prodeje byla v ČR během pandemie ale výrazně nižší, než v jiných zemích EU.
„Ačkoliv data za červen 2020 vykazují pozitivní dynamiku, dá se předpokládat, že jde primárně o uspokojení odložené poptávky z jarních měsíců v kombinaci s atraktivními cenami a balíčky,“ uvedl Michal Razim z PwC.
Pro výsledek celého roku budou podle Razima klíčová třetí a čtvrté čtvrtletí. V tomto období se automobilky budou potýkat s riziky vyplývajícími z poklesu spotřebitelské důvěry firem i fyzických osob a nejistoty v souvislosti se znovuzaváděním opatření kvůli epidemii. Nejistá je také situace u firemních flotil, které představují jeden z nejdůležitějších segmentů trhu.
Do rozhodování zákazníků může také zasáhnout očekávané plošné zdražení vozidel většiny značek v souvislosti s prudkým poklesem kurzu koruny a investicemi do snižování emisí. Vyprší také moratorium na splátky dluhů, podle něhož mohou jednotlivci i firmy přerušit na tři nebo šest měsíců podle vlastního výběru splácení úvěrů a hypoték.
Prodej nových osobních automobilů se propadl také v Německu, kde se v prvním pololetí v důsledku koronavirové krize meziročně snížil o téměř 35 procent na 1,21 milionu. To představuje nejslabší první polovinu roku od znovusjednocení země před 30 lety, oznámil německý svaz automobilového průmyslu VDA. Zároveň předpověděl, že výroba osobních automobilů v Německu se v celém letošním roce propadne o 25 procent na 3,5 milionu vozů.
Paradoxem je, že se oproti loňsku zvýšil podíl elektrických aut, přesto je stále mizivý. „Podíl elektrických aut + plug-in-hybridů na nových registracích vzrostl v prvním pololtí 2020 na 1,86 % (1770 aut.), zejména díky Citigo-e a Skoda Superb Plug-in-Hybrid. Pořád sice nic moc, ale oproti minulému roku, kdy za celý rok činil podíl 0,44 % (1100 aut.),“ uvedl hlavní ekonom ING pro ČR Jakub Seidler na Twitteru.
Podíl elektrických aut + plug-in-hybridů na nových registracích vzrostl v 1. pol. 2020 na 1,86 % (1770 aut.), zejména díky Citigo-e a Skoda Superb Plug-in-Hybrid. Pořád sice nic moc, ale ⬆️ oproti minulému roku, kdy za celý rok činil podíl 0,44 % (1100 aut.)
— Jakub.Seidler (@JakubSeidler) July 9, 2020
Zdroj: SDA-CIA pic.twitter.com/WJDE5y6iE0