Proč jsme pátou nejhůř zasaženou zemí na světě
ECHOPRIME
Když Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), sdružující třicet nejvyspělejších zemí světa, zveřejnila velkou studii mapující dopady koronavirového vypnutí ekonomiky, žebříček těch nejzasaženějších států vypadal na první pohled překvapivě. Kopíroval na prvních příčkách pořadí států, které nejvíc zasáhla infekce. Měly v přepočtu na počet obyvatele nejvíc nakažených i obětí. Nejhorší vyhlídky ekonomického pádu má Španělsko, následované Francií, Itálií a Velkou Británií.
Hned za nimi je ale země, která to co do počtu nakažených i obětí zvládla skoro nejlépe v Evropě. Česká republika. Až za námi jsou infekcí velmi silně postižená Belgie i Spojené státy. Daleko za námi Němci, kteří měli v přepočtu na obyvatele výrazně víc nakažených i obětí než my.
Zásah auty
Žebříček ekonomického zásahu ukazuje, jak velkou roli hrál stav jednotlivých zemí ve chvíli, kdy je koronavirové vypnutí ekonomiky zasáhlo. Ty, které měly vážný problém už před ním, dostaly výrazně větší rány. I přesto, že je infekce nezasáhla tolik jako jiné. Krize vždy nejhůř postihují ty slabé a nepřipravené. Přesně takhle finanční krize roku 2009 posunula na hranici státního bankrotu Maďarsko, které tehdy mělo obrovský chaos ve veřejných financích, nezřízeně se zadlužovalo. Lidé tam nevěřili vlastní měně, takže si masově půjčovali v eurech. Podobně dostal tvrdou ránu Island, kde banky nabobtnaly do rozměrů několikanásobně převyšujících výkon ekonomiky. Krize ty slabiny naplno odkryla a vyhrotila.
Naší slabinou se teď v koronavirovém vypnutí ukázala nezdravě silná závislost na automobilovém průmyslu. Ten mířil do útlumu už před vypnutím ekonomiky. Vypnutí ho vyhrotilo. Automobilová branže je a bude vedle cestování nejvíce zasaženým oborem. Ani ne proto, že by se přetrhaly globální dodavatelské řetězce. Spíš proto, že poptávka po nových autech se prudce propadla a hned tak se neoživí. Právě kvůli této závislosti jsme pátou nejhůř zasaženou zemí.
Celou analýzu Lenky Zlámalové si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo v Týdeníku ECHO od čtvrtka na stáncích. Objednat si ho můžete zde.