BMW X4 M: Kde dává nejostřejší SAV smysl?
AUTO
BMW X4 M je sofistikovanější a výkonnější než kdy předtím. Abychom důkladně prozkoumali jeho kvality, vzali jsme ho na výlet na oblíbené Salcbursko.
Jak důkladně ověřit praktičnost nového sportovně střiženého SAV? Jelikož česká krajina je během zimních měsíců bezútěšně holá, jednou z možností je vyrazit za sněhem. Vyzkoušeli jsme to. Co se týče vnitřního prostoru, X4 je uvnitř podobně koncipovaná jako například BMW řady 3, což znamená, že posez je sice vyšší, ale v žádném případě nemáte dojem, že sedíte na židli. Spíš pěkně zapadnete do výrazně tvarované sedačky a volant s tlustým věncem a oblíbenými tlačítky M1 a M2 vás nenechá na pochybách o tom, že sedíte v „emkovém“ BMW.
Doba pokročila, M už dávno neznamená jen ostrý sedan, který každou zatáčkou proletí smykem. Například X4 má, podobně jako další X modely poladěné divizí M, sportovní pohon všech kol xDrive preferující zadní nápravu. A nově hlavně má drahokam pod kapotou: řadový šestiválec S58 o výkonu 510 koní. Vrchol aktuálního umění mnichovských ladičů má všechno, co má pořádný šestiválec současnosti mít: variabilní zdvih a časování ventilů, přímé vstřikování paliva, dvě turba… A samozřejmě také ostrý zvukový projev.
Ten je v režimu Sport+ patrný už při cestě z Prahy. Ve třech míříme na Salcbursko, abychom zjistili několik věcí. Zaprvé, jak moc malebný kraj to je, zadruhé, jak se tam lyžuje, a zatřetí, jestli je auto s 500 KP přídomkem Competition vhodné do horského provozu.
Opuštěné hranice mezi Českem a Rakouskem míjíme s průměrnou spotřebou 12,4 l, což považujeme za úspěch. U našich jižních sousedů trochu zrychlujeme, zejména na dálnici z Lince směrem do centra celé oblasti, nejen Mozartem proslaveného města hudby, Salcburku. Rychlá dálnice A1 má místy dovoleno příjemných 140 km/h, takže jedeme svižně, ale stále stíháme prozkoumat jezera Attersee i Mondsee, která po cestě míjíme. Nemusíme dodávat, že X4 M je celou dobu velmi stabilní a jeho neustálou touhu zrychlovat je třeba krotit.
Druhá generace BMW X4, vycházející z BMW X3, v sobě kombinuje využitelnost vyšší karoserie se sportovními vlastnostmi sedanů a kupátek značky. V praxi to znamená, že umí velmi dobře maskovat hmotnost, a to hlavně na suchu, má ostré řízení a na to, že je karoserie zvýšená, se chová velmi agilně a čitelně. I základní X4 umí být příjemně pohodlná, ovšem překvapením je fakt, že ostrá X4 M Competition zvládá nerovnosti českých i rakouských okresek s naprostým přehledem (i přes ráfky o velikosti 21 palců) a navíc umožňuje radostné hrátky, pokud si řidič troufne a odpojí elektronickou stabilizaci.
Vyzkoušeli jsme to například při vjezdu do areálu Sportgastein, kde jsme sice dvě tuny hmoty cítili, ale dobře naladěný podvozek a vyvážený pohon fungovaly skvěle. Mimochodem tohle je kraj, který stojí za to navštívit v zimě i v létě, krajina je kouzelná a městečko Bad Gastein, protnuté vodopádem, s historickým centrem plným tradičních hotelů a lázeňských míst má své neopakované kouzlo. Netřeba dodávat, že v době, kdy doma zoufale chybí sníh, si v několika okolních areálech, spadajících do Ski Amadé, skvěle zalyžujete.
Je jasné, že podobnou cestu bychom mohli klidně absolvovat i v „obyčejnějších“ dopravních prostředcích. Jenže bychom stěží zjistili, že robustní, ale přesto obratné a rychlé BMW je velmi sebejisté (i díky pohonu xDrive), komfortní a i ostrým motorem umí cestovat s dobrou spotřebou. Výhodu spatřujeme i v dobře vyřešeném a praktickém interiéru s průvlakem na lyže a dostatkem prostoru pro čtyři cestující. Samozřejmě že zavazadelník o objemu 525 litrů je třeba plnit s rozmyslem. Velkou výhodou je úžasný sportovní motor, jehož potenciál sice při běžném ježdění jen málokdy využijete naplno, ale na druhou stranu má vždy dost síly k bezpečnému předjetí. Základní BMW X4 stojí férových 1,3 milionu Kč (verze 20i), vrcholná M Competition se vší skvělou výbavou vyjde na 3 miliony Kč.
Plusy:
Motor, jízdní vlastnosti, vnitřní prostor.
Minusy:
Výhled šikmo vzad, cit v řízení.