Elektrická auta havarují častěji než jiné typy vozů, zjistila studie. Nejvíc bourají Tesly

Elektrická auta havarují častěji než jiné typy vozů, zjistila studie. Nejvíc bourají TeslyAKTUALIZOVÁNO
Automobil značky Tesla (ilustrační foto). Foto:

Zdroj: Shutterstock

Svět

Elektrická auta

Echo24

Elektromobily jsou procentuálně mnohem častěji součástí dopravních nehod než jakýkoliv jiný typ vozidel. Ukazuje to studie dánského deníku Politiken, který sesbíral data od místních pojišťoven, jež evidují údaje o nehodách. Naprostým lídrem mezi auty s elektrickým pohonem, co se nehodovosti týká, jsou pak vozy značky Tesla.

Politiken získal data od velkých dánských pojišťoven jako jsou Codan, Tryg nebo Topdanmark. Ty se shodly na tom, že elektromobily jsou skoro o pětinu častěji součástí dopravních nehod. Vozy značky Tesla jsou pak podle dostupných informací u nehody dvakrát častěji než jakýkoliv jiný druh vozidla.

Jen za poslední dva roky zaznamenala pojišťovna Topdanmark více než 1500 případů poškození automobilu Tesla při nehodě. „Velké procento těchto incidentů jsou například nárazy do betonových sloupů na parkovišti nebo poškození, k němuž dochází nevhodnou manipulací doma v garáži,“ vysvětluje Jens Røpke, šéf produktového vývoje v Topdanmark. „Pravděpodobně se většina těchto nehod stává proto, že elektromobily zrychlují velice rychle, což může především nezkušené řidiče překvapit,“ dodal.

Pojišťovna Codan, která je oficiálním pojišťovacím partnerem v oblasti Skandinávie, pozoruje podobný trend. Podle ní ho potvrzují i data z Norska, kde jezdí mnohem více elektromobilů než v Dánsku. V Norsku má údajně zhruba padesát procent majitelů elektrických vozů nehodu hned během prvního roku vlastnictví. Za první rok se čísla u jiných modelů automobilů pohybují kolem 25 až 30 procent.

Tesla argumentuje tím, že řidiči, kteří si koupí jejich vozy, obvykle přecházejí z menších, užších vozů. „Samozřejmě, že větší vůz vyžaduje trochu praxe a zvyku. A to i přesto, že mají naše vozy zabudovaný jednoduchý senzorický systém,“ uvedla pro server EnergyWatch společnost Tesla v emailu. Dánské ředitelství silnic a dálnic ani dánská Rada pro vyšetřování dopravních nehod nevede statistiky elektromobilů, takže je nejasné, jak často jsou elektromobily součástí vážných či smrtelných nehod.

Elektromobily jsou v Dánsku populární i proto, že jsou o něco málo levnější než jiné typy. Elektromobil stojí podle údajů zkoumaných serverem CPH Post zhruba 300 000 dánských korun (přes milion korun českých), zatímco běžné nové auto je v přepočtu zhruba o čtvrt milionu korun dražší.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Související články