„Ukázaná neplatí“. Jak hnutí ANO ohýbá čísla ve volební kampani

KRAJSKÉ A SENÁTNÍ VOLBY

„Ukázaná neplatí“. Jak hnutí ANO ohýbá čísla ve volební kampani
Kampaň hnutí ANO pro krajské volby 2020. Foto: Facebook Andreje Babiše.
Domov

Vojtěch Šeliga

Hnutí ANO vyvolalo svou novou kampaní „ukázaná platí“ pro krajské volby řadu otázek. Vládní uskupení prezentuje své dosavadní úspěchy z řízení krajů, řada čísel však vůbec nedává smysl. Premiér Andrej Babiš se společně s kandidáty na hejtmany chlubí například zmodernizováním 194 krajských nemocnic, tolik jich však v Česku ani zdaleka není. Podobné je to s dalšími čísly, které se týkají například výstavby dálnic, která přitom právě pod vedením hnutí ANO značně zadrhává.

Rozpaky vyvolává také samotné heslo kampaně „ukázaná platí“, které je pro řadu lidí nesrozumitelné. Zajímavostí je, že podobný termín použila již ODS v roce 2012. Pojem tehdy strana vysvětlovala takto: „Rčení ‚ukázaná platí‘ pochází ze staročeštiny a je například hojně využíváno v mariáši.“ Je tedy možné, že ANO tímto termínem míří právě na starší generace, které jej zná.

Význam hesla rovněž připomíná heslo ODS z roku 1996 „Dokázali jsme, že to dokážeme,“ které podle některých komentátorů předznamenávalo konec mocenského monopolu strany.

Billboardy terčem kritiky

Pozornost aktuální kampaně vzbudil například billboard, na kterém se Andrej Babiš společně se středočeskou hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou chlubil, že bylo zmodernizováno 194 krajských nemocnic. V České republice je přitom podle serveru Otevřené zdravotnictví 156 nemocnic poskytujících akutní péči, jen 37 nemocnic následné péče a 35 léčeben pro dlouhodobě nemocné. Z toho krajských je pouze něco přes 60. Lídr kandidátky ODS Martin Kupka navíc upozornil, že kraj nezmodernizoval ani těch několik, které se nachází právě ve Středočeském kraji. „Kraj nezmodernizoval v posledních 3 letech ani těch svých 5 nemocnic. Lež na třetí,“ napsal Kupka na Facebook.

Hnutí ANO na kritiku rychle zareagovalo alespoň na sociálních sítích, kde termín „krajských nemocnic“ nahradilo neurčitým pojmem „zdravotnických zařízení“. Jermanovou navíc na plakátu nahradil olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk nebo starostka České Lípy Jitka Volfová.

Andrej Babiš s olomouckým hejtmanem Ladislavem Oklešťkem.
Andrej Babiš s olomouckým hejtmanem Ladislavem Oklešťkem. Foto: Facebook Andreje Babiše

Na dalších bilboardech se hnutí chlubí výměnou více než 90 tisíc kotlů. Kritici však upozorňují, že je tento program proplácen Evropskou unií, takže na tom nemá hnutí ANO přílišný podíl. „Zákon o ochraně ovzduší už v roce 2012 stanovil, aby všechny české domácnosti vyměnily starý kotel za nový ekologický do září roku 2022. Výměna se týká až 300 tisíc domácností a ministerstvo pod vedením ministra Brabce proto v roce 2014 vyjednalo u Evropské komise devět miliard korun na výměnu až 100 tisíc kotlů,“ vysvětlil server Moderní obec.

Další hru s čísly ukazuje příklad výstavby dálnic. Od roku 2014, kdy má hnutí ANO svého ministra dopravy, postavila Česká republika pouze 75 kilometrů nových dálnic. Na svých předvolebních bilboardech ale hnutí píše „184 km nových dálnic zařízeno“. Vládní uskupení ale nepřesná čísla snadno obhájí použitím dalšího neurčitého slova „zařízeno“.