Jak na kanonizaci v redakčním systému aneb když si chce správce e-shopu nebo blogu nastavit kanonické adresy

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Jak na kanonizaci v redakčním systému aneb když si chce správce e-shopu nebo blogu nastavit kanonické adresy
INZERCE

Topranker.cz

Jak na kanonizaci? Dobrá otázka. Pokud se vám jako první vybavuje definice, kterou znáte z dějepisu, nejste v tom sami. Ano, je to proces svatořečení. Nicméně, jak asi správně tušíte, v tomto případě nám jde o kanonizaci v kontextu optimalizace pro vyhledávače (SEO).

Zjednodušeně řečeno je to způsob, jak na jednu hlavní stránku odkázat z více stránek (URL) se stejným obsahem.

Proč byste se o ni měli zajímat? Duplicita je velmi častým problémem webů s větším obsahem, a to zejména e-shopů.

Řešením může být právě kanonizace, konkrétně naprogramování cannonical tagu. Pravda, tato metoda patří mezi ty záludnější a je nutné si k ní něco nastudovat. Pokud ale chcete dosáhnout lepších výsledků v organiku, trocha samostudia se vám vyplatí.

V tomto článku se dočtete všechny podstatné informace, které o této metodě musíte vědět, abyste při zadávání kanonických adres neudělali chybu.

Jak na kanonizaci? Začněme pěkně od základů

Pořád vám není úplně jasné, co to vlastně ta kanonizace je, a k čemu vám bude dobrá? Rozeberme si ji pěkně dopodrobna.

Co je kanonizace?

V podstatě jde o to, že jednu stránku (URL) označíte jako originální / primární. Jinými slovy z ní uděláte jakousi „matku“, která se vyhledávačům bude jevit jako hlavní zdroj informací. Další stránku, nebo více stránek (URL) se stejným, nebo podobným obsahem, označíte jako duplicitní.

Pokud vyhledávač vámi nastavenou kanonizaci příjme, pak se signál z duplicitních URL přenáší na tu jednu originální. A to chcete. Proč? Protože tím posílíte „matku“.

Jak se chová vyhledávač, když matku nemáte?

Řekněme si to na rovinu: vyhledávač duplicitní a podobný obsah vůbec nemá rád. Číst pořád dokola to samé je otrava i pro uživatele, a z tohoto důvodu se ho snaží rozpoznávat a následně ho všemožně trestat z hlediska pozic ve vyhledávání.

Pokud není hlavní stránka označená:

  1. Vyhledávač si ošetří duplicitu stránek svou vlastní kanonizací. To může vést k tomu, že si určí majoritní stránku a přenese rank z kanonizace na jinou, méně konverzní URL. Toto je ten lepší scénář.
  2. Pokud se naplní horší scénář, tak všechny duplicity získají vlastní rank. To znamená jediné. Budou si navzájem konkurovat.

Pozor!

Překvapilo by vás, kolik e-shopů má stovky až tisíce neošetřených duplicit. Pokud si tedy myslíte, že vás se to netýká, je dost pravděpodobné, že jen žijete ve sladké nevědomosti.

Tyto duplicity vznikají jednak z neznalosti, ale na vině je často i neodpovědný přístup vývojáře.

Mohlo by vás zajímat

České firmy prostřednictvím internetu realizují až 30 % všech svých tržeb. K tomuto číslu samozřejmě dopomohli zkušení IT odborníci. Platí ale pravidlo: „čemu nerozumíš, to nezkontroluješ.“ Co z toho vyplývá? Vždy se vám bude hodit mít o dané problematice alespoň nějaké povědomí.

Pokud si to shrneme, hlavní výhodou správně nastavené kanonizace je posílení matky, tedy hlavní stránky, a také fakt, že se vám duplicitní URL nebudou zobrazovat v SERPu.

Dostáváme se tedy k jádru věci. Jak tohoto výsledku dosáhnout v CMS?

Na velikosti záleží! Jak ošetřit duplicitu stránek pro blogy a malé weby

Kanonizace pro malé weby, které mají jen pár stovek stránek, je samozřejmě jednodušší, než v případě e-shopu, kdy potřebujete upravit desetitisíce až statisíce stránek.

Potěší vás informace, že u takto malých obsahů, nemusíte používat žádné složité nástroje.

Stačí vám, když si cannonical tag nastavíte pod každým textem ručně.

Jak na to?

Do HTML hlavičky … vložíte tag odkaz s parametrem cannonical. Originální stránka je jeho hodnotou (odkazem href), tuto stránku chcete zobrazovat ve vyhledávačích.

Zápis kanonizace vypadá takto:

Kanonizaci podporují Google, Yahoo, nebo Bing a dokonce i český Seznam.

Tip:

Google i Seznam mají celkem zdařilé návody na svých stránkách. Můžete si je také pročíst.

Jak vznikají duplicitní stránky?

Duplicitní stránky většinou nevytváříme úmyslně. Nejčastější důvody jejich vzniku jsou tyto:

  1. Špatně ošetřený web, který při vložení jednoho článku automaticky vytváří jeho duplicity (například pro štítky, nebo archiv).
  2. Uživatelé, kteří chtějí, aby se jim text zobrazoval na více místech. Zkopírují daný text a tam, kde si ho přejí zobrazit, jednoduše založí novou stránku.

Co dělat, když se duplicity vytváří, ale nenajdete je zapsané v CMS?

Toto je chyba vývojáře a nejlépe ji vyřešíte, když ho kontaktujete a požádáte o opravu.

Říkáte si: Najít kvalitního programátora je jako hledat jehlu v kupce sena.

Máte pravdu.

V Česku je dlouhodobý nedostatek IT specialistů. Jednoduše poptávka několikanásobně převyšuje nabídku.

Tip:

Nechcete riskovat a spoléhat se na znalosti jediného programátora? Zadejte vývoj vašeho webu firmě, která se skládá ze skupiny odborníků.

Jaké jsou další časté chyby?

  • Velmi častou chybou je nastavení kanonizace na 1. stránku stránkování. V tomto konkrétním případě se doporučuje použít rel = “next” a rel= “prev”.
  • Pokud ji použijete na jinou jazykovou mutaci. Místo cannonical raději zvolte hreflang.
  • Nepoužívejte ji místo přesměrování. Pokud nějaká stránka nemá smysl, je lepší použít 301 přesměrování.
  • Na jedné stránce máte cannonical vícekrát. Vytvořili jste tak vícenásobnou kanonizaci a to je také špatně.
  • Další častou chybou je použití relativní URL místo absolutní.
  • Kanonizace se vkládá do ne.
  • Cíl stránky, kterou jste kanonizovali, není shodný, takže se nejedná o duplicitu.
  • Vaše kanonizace vede na stránku se zakázaným procházením, nebo vrací jiný kód než 200.

Přejděme směle na vyšší level. Jak na kanonizaci pro e-shopy?

Češi nakupují přes internet rádi a utrácejí stále více. A vy chcete tohoto pozitivního trendu využít. Tak proč nezkusit všechny dostupné prostředky, jak svůj web posílit?

Připravte se na to, že se asi trošku zapotíte. Jednoduché to totiž nebude. Malé weby mají nástroje pro vlastní kanonizaci. V e-shopu si ale s ručním nastavením nevystačíte.

Abyste byli ve svém boji s duplicitami úspěšní, musíte vědět, jak vznikají, a kde je máte hledat.

Ukažme si to na názorném příkladu řazení seznamů a produktů

Právě v tomto případě je kanonizace ideálním řešením. Produkty potřebujete zařadit podle určitých parametrů a kritérií, jako je třeba velikost, cena, váha a tak dále.

Jenže právě řazení, stránkování a filtrování je ten kritický moment, kdy můžete vyvolat stovky až tisíce duplicitních stránek.

Vypadat to může takto:

Tyto stránky jsou duplicitní, protože mají totožný obsah, ale jiné URL.

Toto je kategorie, pro kterou byl popisek původně napsán, a byly vyplněny meta tagy:

https://example.com/produkt-yxz/

Jak zjistíte, že je množina URL stránek správně ošetřená? Podívejte se do zdrojového kódu. Všechny duplicitní stránky by měly mít příkaz:

Pokud to tak je, vyhledávač dává přednost hlavní stránce a ne třeba filtru s cenovým rozsahem.

Tip:

Není na škodu kouknout na Google Analytics < Vstupní stránky (sekundární dimenze Médium, filtr organic).

​​​​​​​Jak si s tím poradit v CMS?

Už víte, že ručně to nepůjde a to z prostého důvodu. Bylo by to totiž časově velmi náročné. Co teď? Dostáváme se na ten vyšší level, o kterém byla řeč.

Řešením je podmínkování.

Konkrétně vytvořením tabulky, do které by zkušený správce mohl zapisovat filtry na duplicity.

V praxi by to vypadalo takto. V případě, že stránka URL obsahuje jeden z těchto příkazů, jako příklad si uvedeme tyto:

canonicalization: ?priceMin
cannonicalization: ?order
cannonicalization: strana-

Měli byste jí automaticky přidělit tag a to na tu variantu, která nezačíná na tyto výrazy a ani je neobsahuje.

Touto metodou byste měli vždy dostat správný tvar URL.

Zdá se vám tento postup příliš složitý? Dá se na to jít i jinak. Možná je tento způsob i jednodušší. Vývojář může hned ze startu ošetřit, aby pro URL existoval jen jeden tvar. Takový tvar by byl nosný. Ke kanonizaci jeho jakýchkoliv dalších variant by docházelo automaticky.

Měli byste ale vědět, že každý programátor musí konkrétně tento postup zvážit individuálně.

Kanonizace vám pomůže posílit váš web

Hraje důležitou roli v tom, jak vyhledávače ohodnotí kvalitu vašich stránek. Je totiž velmi elegantním řešením jejich duplicity.

Z těchto důvodů se ji dá vřele doporučit.

Díky tomuto článku už víte nejen co je kanonizace, ale také proč se vám vyplatí ji používat.

Mohli jste si také pročíst podrobný návod, jak postupovat při jejím programování v CMS pro malé weby i e-shopy.

A dozvěděli jste se, jaké jsou nejčastější chyby, a jak se jich jednoduše vyvarovat.

Používáte kanonizaci na svém webu?

Souhlasíte s tvrzením, že se dá kanonizace vřele doporučit? Nebo si myslíte, že to s ní nebude zase až tak horké, protože ve výsledku ji může vyhledávač ignorovat?