Prodavači v centru Prahy poměrně často okrádají turisty, ukázal experiment

Prodavači v centru Prahy poměrně často okrádají turisty, ukázal experimentNOVÉ
Domov

studie o poctivosti

zd Echo24

S poctivostí pražských prodavačů to není úplně nejlepší, vyplývá ze studie, která vyjde v odborném časopise Journal of Behavioral and Experimental Economics. Základem studie, na níž se podíleli pracovníci čtyř českých univerzit, byl experiment, při němž se figuranti vydávali v letních měsících roku 2015 za turisty nakupující v pražských obchodech s potravinami. K jejich okradení ze strany prodavačů došlo ve více než pětině případů.

Čtyři figuranti (dva muži, dvě ženy kolem 25) se vydávali během letních měsíců do obchodů v širším centru Prahy a předstírali před prodavači a prodavačkami, že mají problém spočítat české mince a žádají je tak o pomoc. V mincích jim tak dali do ruky vždy více, než byla požadovaná částka. K dotvoření iluze nosili výrazně turistická trička s nápisem I Love Prague (Miluji Prahu) a hovořili pouze anglicky.

Mapa zhruba ukazuje zkoumané části Prahy:

Grafika ukazující zkoumané části Prahy. Kolečka zobrazují obchody, v nichž si prodávající naúčtovali správnou cenu. Světlejší „diamanty“ pak reprezentují nadhodnocení ceny do 10 Kč, tmavší nad 10 Kč. Čtverce pak ukazují obchody, které cenu podhodnotily.
Grafika ukazující zkoumané části Prahy. Kolečka zobrazují obchody, v nichž si prodávající naúčtovali správnou cenu. Světlejší „diamanty“ pak reprezentují nadhodnocení ceny do 10 Kč, tmavší nad 10 Kč. Čtverce pak ukazují obchody, které cenu podhodnotily. Foto:

FOTO: Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty

K okradení figurantů při vrácení peněz, tedy nadhodnocení původní ceny, pak došlo ve 21 % případů. Většinou došlo k nadhodnocení ceny o zhruba 50 %, objevily se ale i jednotky případů, v nichž cena přesáhla tu původní až čtyřikrát. V historickém centru města, kde je koncentrace turistů největší, pak byla pravděpodobnost okradení třikrát vyšší, než v jiných částech města. Celkem studie pracuje se vzorkem 259 lidí, z toho prodavaček bylo 56 %. Odhadovaný věk prodavačů a prodavaček byl na škále od 20 do 60 let.

Přestože muži podváděli a zároveň byli okrádáni častěji než ženy, nešlo o výrazný rozdíl a pohlaví tak mělo na výsledky malý vliv. O něco více se také ke krádeži prodávající odhodlávali v ranních hodinách oproti večerním.

Foto:

Speciál

Sběr dat se odehrával v širším centru Prahy mezi červnem a zářím roku 2015. Studii nazvanou Cheating Customers in Grocery Stores: A Field Study on Dishonesty vypracovali vědci ze čtyř českých univerzit, konkrétně Karlovy Univerzity, Masarykovy Univerzity, Univerzity J. E. Purkyně a Vysoké školy ekonomické v Praze.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Foto:

Týdeník

 

Související články