Ford Focus: Příjemně normální kombi

AUTO

Ford Focus: Příjemně normální kombi
Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost. Foto: Ondřej Kroutil
Auto

Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost.

Už na první pohled vypadá kombi docela vyzývavě – sportovně laděné výbavě ST Line nechybějí například 17palcová kola (v našem případě dokonce 18palcová příplatková), sportovní odpružení či paket exteriéru, sestávající z přední masky a nárazníku, bočních nástavců prahů v barvě karoserie, zadního nárazníku s difuzorem a dvojité koncovky výfuku. Černá barva dokresluje celkový dojem, který přitahuje pozornost okolí. V dobrém slova smyslu.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Uvnitř pokračuje nádech sportovního stylu zejména díky červenému prošívání volantu a manžety řadicí páky či sedadel se slušným bočním vedením. Interiér je příjemně prostorný jak vpředu, tak i vzadu, kam si pohodlně sedne i vyšší postava bez omezení prostoru pro nohy či hlavu. Ostatně díky použité platformě Ford C2 došlo ke zlepšení z hlediska prostoru pro ramena cestujících vzadu o 61 mm a prostor pro nohy prošel mezigeneračně taktéž změnou – nyní je vzadu v kombi až o 71 mm více místa. Kombi má také větší kufr, nabízející kapacitu až 1650 litrů. V tomto ohledu jde o praktické auto, v pohodě využitelné i pro rodinné účely.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Pod kapotou Focusu lze mít celkem čtyři různé motorizace: základem jsou tříválce 1.0 Ecoboost s výkonem buď 125 k, nebo 155 k jako v případě testovaného modelu. Tento motor je značen jako mHEV hybrid a kromě 48V akumulátoru využívá i startér/generátor, který simuluje elektromotor. Další tříválec má objem 1,5 litru a výkon 150 k a sestavu uzavírá naftový motor 1,5 litru EcoBlue o výkonu 120 k.

Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost.
Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost. Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Testovaný motor 1.0 Ecoboost poskytuje při hmotnosti 1313 kg slušnou dynamiku – zrychlení na stovku zvládne za 9,7 s a rozjede se maximálně na 205 km/h. Motor je vybaven řadou pokročilých technologií – kromě turbodmychadla a rozvodu DOHC má i systém proměnného časování vačkových hřídelí a přímé vstřikování paliva. V duchu doby nechybí filtr pevných částic. Jelikož to není žádný sportovní motor (od toho je verze ST s turbomotorem EcoBoost 2,3 litru), člověk ani nečeká výrazný zvukový projev. Spíš potěší pružná síla, rychlé reakce a ve finále dobrá spotřeba. Normální ježdění znamená zhruba 5,9 l / 100 km, při ostřejším využití se vejdete do 9 l / 100 km. Výhodou tohoto typu hybridního řešení je fakt, že baterie se dobíjí za jízdy (a zejména při rekuperaci) a není nutné ji externě dobíjet.

Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost.
Ford Focus je etalonem nižší střední třídy. V rámci oslav 20 let modelu byla v roce 2018 představena aktuální čtvrtá generace a my nyní vyzkoušeli mildhybridní verzi s motorem EcoBoost. Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Možná si říkáte, proč s podobným vozem jezdit ostřeji. V prvé řadě k tomu svádí jeho vzhled a v té druhé tradiční silné stránky modelu Focus: přesné a citlivé řízení a skvělý podvozek. Focus byl v těchto oblastech vždycky silný a aktuální generace jen dokazuje, jak moc se dá vymáčknout z jednoduchého podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenou nápravou vzadu. Funguje velmi příjemně a ani na velkých kolech nikde nemlátí, neodskakuje a vlastně posádku nijak neruší. Celek dokreslují slušné brzdy s dobrou účinností i chodem pedálu. Šestistupňová převodovka se ovládá velmi příjemně, trochu vadila zbytečně měkká spojka.

Výrobce se u nového interiéru díkybohu zaměřil na zjednodušování (vzpomeňte na složité palubní desky poseté různými tlačítky u deset let starých Fordů) a celku to dost prospělo. Palubní deska je elegantně nízká, v oblasti středového tunelu sice trčí displej, ale na druhou stranu je pod ním v dobrém dosahu panel tlačítek ovládající základní funkce. Zatímco displej přístrojového štítu je na první dojem trochu nepřehledný, ten uprostřed by mohl být malinko rychlejší. Ocenění zaslouží normální USB vstup či nabíječka telefonu. Výbava ST Line je vůbec bohatá, potěší dvouzónová automatická klimatizace, parkovací senzory nebo tempomat, za příplatek 27 000 Kč jsou adaptivní LED světla.

Testovaný vůz stál v akci slušných 659 500 Kč a byl doslova nabitý všemožnou výbavou. Dobrá cena za fajn využitelný rodinný vůz, kterému lze ve finále vytknout jen detaily.

 

Plusy:

Jízdní vlastnosti, podvozek, interiér.

Minusy:

Tvrdé sedáky, pomalejší infotainment.