Po Zemanovi budou rozkopanou Prahu řešit i zastupitelé. ODS chce, aby uzavírky měly dohru
ROZKOPANÁ PRAHA
Po prezidentu Miloši Zemanovi se do pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) pustila kvůli rozkopané metropoli také ODS, která sice minulé komunální volby vyhrála, ale skončila v opozici. Podle místostarostky Prahy 2 Alexandry Udženije (ODS) je současná dopravní situace v Praze „katastrofa“ a navrhuje, aby Praha zřídila pozici koordinátora dopravních omezení.
Současný stav uzavírek a dopravních omezení začala veřejnost a opozice kritizovat ve velkém právě v těchto dnech, kdy skončily letní prázdniny a výrazně se zvýšila mobilita. Praha je navíc rozkopaná na významných dopravních tazích, kudy projíždí mnoho aut, například v Koněvově, Prosecké, Wilsonově, Křesomyslově nebo Kamýcké ulici. Uzavřené je také nábřeží Edvarda Beneše.
Předsedkyně pražských zastupitelů ODS Alexandra Udženija nyní chce, aby Praha plná kolon měla dohru na čtvrtečním zastupitelstvu a navrhuje zřízení nové funkce koordinátora dopravních omezení. „S takovou dopravní situací se smířit rozhodně nehodlám. Proto budeme z opozice na čtvrtečním jednání pražského zastupitelstva navrhovat zřízení koordinátora dopravních omezení, který bude odpovědný za to, aby Praha nebyla jedno velké, ucpané parkoviště,“ uvedla Udženija. „Investovat do dopravní infrastruktury se má a musí, my jsme to jako pražská ODS dělali vždy. Ale to se musí koordinovat, nemůže se to udělat tak, že najednou rozkopete všechno, nikdo nad tím nepřemýšlí. A to je to, co nám na tom nejvíc vadí,“ dodala místostarostka Prahy 2 s tím, že jí vadí slabá komunikace ze strany magistrátu.
„Často ani my na městských částech nevíme, co se u nás bude opravovat. Vzbudíme se a ráno najednou vidíme, že máme zavřenou třeba půl městské části, jako se to stalo u nás na dvojce. A ti lidé samozřejmě potom chodí a stěžují si nám na radnicích, nestěžují si na magistrátu hlavního města Prahy, protože pro ně jsme my nejblíž,“ říká Udženija.
Zároveň tvrdí, že současná magistrátní koalice nečerpá správně finanční prostředky, proto nyní došlo ke kumulaci stavebních prací. „Oni nejsou schopni připravit tu realizaci tak, aby byla k realizaci. To znamená, že peníze v rozpočtu mají, ale neutratí to, protože ten projekt prostě nerealizují. A to se přesně stalo s dopravou. Oni to tři roky kumulují, nic se nedělo a teď najednou po třech letech, když si vyřídili papíry, začnou kopat všechno najednou,“ vadí Udženiji.
Hřib hází vinu na Krnáčovou, ta pochybení odmítá
Primátor Hřib kritiku odmítá s tím, že současné vedení města zdědilo stav silnic po minulém vedení v čele s ANO. To je podle něho jeden z důvodů, proč je oprav tolik. „Dluh na opravách silnic byl neuvěřitelných 30 miliard Kč. Zásadních oprav je proto letos víc než dříve. Všechny opravy jsou maximálně koordinované k tomu určeným koordinátorem,“ uvedl v úterý Hřib v reakci na kritiku prezidenta Miloše Zemana. Na středeční návrh ODS ani na dotazy deníku Echo24 Hřib dosud nereagoval.
Bývalá pražská primátorka za ANO Adriana Krnáčová naopak Hřibovu kritiku odmítá. „Mají v ruce veškerý aparát, aby mohli koordinovat jednotlivé opravy. Pan Hřib má svého náměstka pro dopravu Scheinherra, který může plánovat opravy a může se domluvit s dopravním podnikem. Krnáčová za toto opravdu nemůže,“ řekla Krnáčová rádiu Impuls.
„Pamatuji si, když mě novináři málem roztrhali za to, že jsme údajně paralyzovali dopravu U Bulhara, když se uzavírala Seifrtova ulice. Takže nutné opravy se dělaly. Ale byly většinou plánované a my jsme měli zásadu, že musí být všechno hotovo do 1.9. a vždy to tak bylo,“ tvrdí Krnáčová.
Téma dopravy zvedl v úterý také prezident Miloš Zeman, který vyzval pražského primátora Zdeňka Hřiba k nápravě situace v pražské dopravě. Měl by podle něj zvážit vyhlášení stavu nebezpečí i svou rezignaci a lidem se omluvit, uvedla hlava státu v dopise. Zeman vyzval k okamžité nápravě dramatické situace v pražské dopravě a vyvození patřičných důsledků z pochybení, které v české komunální politice nemá obdoby“. Podle prezidenta je hlavní město v důsledku „amatérského přístupu“ i „záměrného diletantství“ dopravně paralyzované.
„To, že opravy silnic jsou zcela nekoordinované, chaotické a nedomyšlené, způsobuje dennodenně komplikace statisícům obyvatel,“ napsal Zeman s tím, že uzavírky komplikují práci i záchranným složkám.