Škoda Kodiaq RS: Benzinová vlajková loď

ŠKODA KODIAQ RS

Škoda Kodiaq RS: Benzinová vlajková loď 14
Ekonomika

Nejsilnější verze SUV z Mladé Boleslavi kvůli emisním předpisům přišla o vhodný biturbo vznětový motor a i přes spekulace o hybridním ústrojí nakonec dostala zážehovou jednotku TSI s výkonem 180 kW, tedy 245 koní. Vyzkoušeli jsme novou vlajkovou loď domácí značky.

Kodiaq se na platformě MQB vyrábí již od roku 2016 a minulý rok prošel faceliftem, který byl spíš decentní a příliš změn nepřinesl. U verze RS zaujme například upravený, drsně vyhlížející přední nárazník nebo 20palcová kola, standardně vybavená plastovými „poklicemi“, které prý pomáhají snížit spotřebu paliva. Vypadají dost divně, raději rovnou doporučíme připlatit 14 000 Kč za nějaký normální design kol. V součtu rozdíl 0,1 deci na 100 km určitě oželíte…

Novinkou jsou taktéž standardně montovaná Matrix LED světla vpředu a LED světla vzadu. Ta přední zaslouží pochvalu – krásně vykrývají protijedoucí vozidla a optimálně osvětlují silnici, a to i do zatáček. V tomto případě tedy rozhodně vhodná a funkční výbava, která dává smysl.

Drobné změny se dotkly i interiéru. Tou nejviditelnější je nový volant s normálními tlačítky (celkem logicky uspořádanými) a standardně dodávaný digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce, který má novou grafiku s výrazným centrálním otáčkoměrem a ukazatelem rychlosti. Ovládání základních funkcí je nadále možné pomocí mechanických tlačítek, středový dotykový displej má úhlopříčku 9,2 palce a ani v nejnovější verzi nefungoval optimálně (problémy s přehráváním hudby, občas pomalé reakce). Výrobce se sice snaží infotainment odladit, ale stále má mezery, takže jsme vděčni za normální tlačítka, minimálně na některé základní věci.

Na chytře vymyšleném interiéru není prakticky co měnit. Kodiaq RS vyniká slušnými sedadly s dobrým bočním vedením těla, dostatkem prostoru a odkládacích míst a taktéž možností sedmimístného uspořádání (třetí řada sedadel za 30 000 Kč). Modernizovaný vůz má nově baterii v motorovém prostoru, takže papírově došlo k navýšení místa pro zavazadla z původních 725/1690 litrů na 835/2065 litrů. Netřeba dodávat, že prostoru je všude dost a platí to zejména pro druhou stranu sedadel. Ohromný zavazadlový prostor je tradiční výhodou Kodiaqu.

Pro pohon modernizovaného Kodiaqu RS byl vybrán zážehový dvoulitr s turbodmychadlem, který dosahuje výkonu 245 k a točivého momentu 370 Nm. Výkon je vyšší než v případě vznětové verze, točivý moment nižší, ale dostupný v širším pásmu otáček. Nový motor ušetřil až 60 kg hmotnosti v přední části vozu a došlo i ke zlepšení dynamiky – zrychlení na stovku zabere pouze 6,5 s (dříve 6,9 s) a maximální rychlost vzrostla z 221 km/h na 234 km/h.

Motor je spojen se sedmistupňovou převodovkou DSG a připojitelným pohonem všech kol. Převodovka je poněkud letargická v běžném režimu, mnohem lépe pracuje ve sportovním nastavení. Tehdy se ale projeví jeden z nešvarů moderní doby – systém Dynamic Sound Booster. Je to prakticky umělý zvuk motoru, který působí nepřirozeně a je slyšet nejen v kabině, ale i zvenku. Je to věc, která je otravná už při nastartování, ale naštěstí se dá omezit v individuálním režimu.

Motor sám o sobě se ochotně vytáčí a má příjemný projev moderního turbobenzinu. Spolupráce s převodovkou mu svědčí zejména ve sportovním stylu ježdění, trakce je na slušné úrovni, při prudkém odjezdu z křižovatky jsme zaznamenali jen lehké protočení kol. Jízdní vlastnosti jsou velmi čitelné a maskování hmotnosti kolem 1,8 tuny na dobré úrovni. Líbí se nám docela přesné a hezky nastavené variabilní řízení i schopnost podvozku bez výraznějšího rušení pojmout české nerovnosti (hlavně v komfortním režimu, ve sportovním je tuhost tlumičů místy nepříjemná). Kodiaq RS samozřejmě není vůbec sportovním automobilem, ale jen svižnější verzí rodinného SUV. Takže od něj v tomto ohledu nemáme očekávání. Vlastně je nejpříjemnější jezdit v individuálním režimu s vypnutým falešným zvukem a rychlejšími reakcemi převodovky s tím, že se dá plynule, svižně pohybovat krajinou a v záloze je vždy dost výkonu pro bezpečné předjetí.

Během týdne jsme vyzkoušeli všechny jízdní režimy a situace. V roli nedělního jezdce se podařilo dosáhnout na spotřebu 9 l na 100 km (výrobce slibuje 8,7 l na 100 km). Při použití v rámci soutěže Škoda Classic Tour jsme skončili s hodnotou 11,5 l na 100 km. Dalo se čekat, že zážehová verze bude žravější než minulá vznětová, ale žádný velký problém v tom není.

Kodiaq RS je prima rodinný vůz, ze kterého je dobře vidět, je pohodlný i při jízdě na dlouhé vzdálenosti, pojme sedm cestujících a hromady zavazadel a má i nějaký ten výkon navíc. Nechybí ani výbava – například překvapivě nerušivé držení v pruzích, které jsou součástí systému semiautonomní jízdy.

Zatímco základní Kodiaq Ambition 1.5 TSI s manuálem začíná na 819 900 Kč, verze Kodiaq RS 2.0 TSI DSW 4x4 startuje od 1 268 900 Kč. S nějakou tou výbavou navíc se testovaný kousek dostal na částku 1 401 900 Kč. Zrovna málo to není, ale ani žádná zbytečně přehnaná částka. Nesmyslné emisní limity donutily k odchodu fajnový Kodiaq RS TDI a jeho náhrada je v ledasčem odlišná. Jízdně je vůz dospělejší, pocitově obratnější a živější turbobenzinový motor TSI dává řidiči širší možnosti využití točivého momentu. Jen je třeba počítat s trochu vyšší spotřebou…

Plusy:

Motor, prostorný interiér, variabilita.

Minusy:

Falešný zvuk, vyšší spotřeba.