Noví šmejdi. Pozor na telefonní hovory s ePoptávkou

Šmejdi po telefonu

Noví šmejdi. Pozor na telefonní hovory s ePoptávkouNOVÉ
Domov

Ladislav Šustr

Mezi podnikateli vzrůstají protesty k telefonickým prodejcům, kteří nabízejí nejrůznější služby. Přes telefon totiž mohou volající uzavřít smlouvu, ke které stačí pouhý ústní souhlas. Některým podnikatelům, které oslovila společnost B2M provozující server ePoptávka, však dorazila faktura, a to i přes to, že o žádné služby neměli zájem a s ničím nesouhlasili.  

Jeden z dotčených podnikatelů, který byl osloven, aby prodloužil služby portálu ePoptávka, popisuje praktiky následujícím způsobem. „Třikrát jsem jim výslovně řekl, že o službu dál nemám zájem. Přesto mi po několika dnech přišla faktura na prodloužení služeb. Když jsem jim řekl, že žádnou fakturu platit nebudu, následovaly výhrůžky soudním sporem a výzvy k zaplacení,“ řekl podnikatel, jehož jméno má redakce k dispozici. V poslední době se na redakci deníku Echo24 obrátilo více podnikatelů s tím, že se setkávají s podezřelou praktikou webového portálu ePoptávka.cz, který živnostníkům nabízí zprostředkování nabídek.

Podobnému případu se věnoval loni i pořad České televize Černé ovce, kde se živnostníku Davidu Vytvarovi ozvala právě společnost B2M. „Nabízeli mi startovní balíček zdarma a v rámci rozhovoru jsem nabyl dojmu, že si službu mohu vyzkoušet. A pokud by to pro mě bylo zajímavé, tak si mohu později balíček předplatit,“ řekl v pořadu České televize. Vzápětí však od společnosti B2M dostal fakturu na zaplacení čtyř tisíc korun. Když chtěl nabídku zrušit, nemohl se s firmou spojit telefonicky ani e-mailem. „Zde chybí možnost odstoupení od té smlouvy. Když jsem se o to navíc pokusil, tak se ukázalo, že jsou na to dobře připraveni,“ řekl Vytvar s tím, že po něm chtěla společnost za storno nabídky poplatek dva tisíce korun. Podnikateli také společnost nechtěla poskytnout nahrávku hovoru.

Na praktiky společnosti B2M se zaměřila i speciální stránka na sociální síti Facebook, která je pojmenována „B2M jsou „šmejdi“ – ePoptávka, CSKontakt a další“. Ve skupině, která má přes tři stovky příznivců, si pak uživatelé vyměňují své poznatky s přístupem podobných firem. 

Praxe je podle poškozených podnikatelů shodná. Během hovoru s pracovníky společnosti je podnikatel přesvědčován k využívání poptávkového portálu. I přes výslovné nesouhlasy živnostníků však za nějakou dobu přijde faktura, která požaduje proplacení za služby zprostředkované portálem. Problém také nastává, když chtějí podnikatelé získat další informace ohledně odmítnutí platby. Podle nich společnost komunikuje pouze minimálně a navíc odmítá poslat nahrávky hovorů jako důkaz o uzavření smlouvy.

Ředitel společnosti B2M Otto Kočí přiznává, že k podobným situacím dochází. Tvrdí však, že prý nejde o záměr. „Ano bohužel se s tím setkáváme. Četnost takových problémů je v řádu desítek z celkového počtu zhruba 25 tis. klientů v ČR a 5 tis. klientů na Slovensku, které máme ročně. Nechci bagatelizovat počet, protože každá jednotlivá stížnost a reklamace našeho přístupu samozřejmě není v pořádku. Nejde o systém firmy, jde o lidské chyby. Pokud se lidská chyba vyskytne, prověříme hovor a chybu uznáme, včetně omluvy a stornování dané objednávky,“ uvedl pro Echo24 Otto Kočí.

Kočí zároveň dodává, že kvůli GDPR mohou poskytnout nahrávky hovorů pouze osobně v kancelářích. „Je pravda, že nahrávky neposkytujeme tak, že bychom je poslali klientovi elektronicky – odpovídáme za údaje uvedené v daném hovoru jak ze strany klienta, tak ze strany naší firmy,“ uvedl Kočí.

Trvejte na tom, že žádná smlouva není

Lidé z branže jsou z praktik společnosti B2M znechucení, protože poškozují telefonní marketing a tvrdí, že byznys model společnosti je postavený na tom, že vystavují faktury klientům, kteří o služby neměli zájem a fakturu raději zaplatí. Společnost B2M totiž na podnikatele vytváří takový tlak, že ti raději zaplatí, aby se vyhnuli soudním sporům.

S podobnými praktikami se však může kdokoliv setkat při telefonických nabídkách na levnější elektřinu či plyn. Jak se však může jedinec proti dotěrným telefonátům bránit? „Problém je v tom, že podnikatelé mají malé povědomí o celém problému. Nedokáží sami rozpoznat, kde je vada celé smlouvy. Dost často se setkáváme s tím, že podnikatelé v obraně napíšou „odstupujeme od smlouvy“. V momentě, kdy odstupujete od smlouvy, tak potvrzujete, že smlouva již byla uzavřena,“ řekla pro Echo24 právnička Lucie Demeterová.

Ta se ve své praxi setkává s podobným typem nabídek, které jsou uzavřeny přes souhlas po telefonu. „Do do žádného soudního sporu s podobnými subjekty jsme se nedostali. Když jim napíšeme, že shledáváme smlouvu neplatnou, tak nám většinou nereagují. Žalobu však tyto firmy nepodaly ani v jednom případě. Běží však lhůta promlčení tří let,“ uvedla.

Advokátní kancelář Demeter Legal navíc uvádí čtyři rady, jak při nevyžádaných telefonických objednávkách postupovat. Pokud podnikatelům přijde nevyžádaná faktura k zaplacení, mají popírat uzavření smlouvy. „Pokud si nejste vědomi toho, že byste se k odběru jakýchkoliv služeb zavázali, doporučujeme tvrdit, že k uzavření smlouvy vůbec nedošlo,“ uvádí kancelář na svých stránkách.

Poškození živnostníci také mají trvat na tom, aby od firmy dostali záznam hovoru. „Neposkytnutí důkazu o obsahu smluvního vztahu by případným soudem mohlo být považováno za chování v rozporu s dobrými mravy a plnění nad rámec toho, co byste uhradili neprodleně při předložení záznamu a prokázání platnosti smlouvy, by nebylo soudem přiznáno,“ uvádí kancelář.

Podnikatelé by tak měli být při telefonátu velmi obezřetní, co odsouhlasují a když už se tak stane, urychleně prostudovat obchodní podmínky a v případě trvajících problémů se mají obrátit na odborníky.