Školy testovaly navzdory problémům. Nízký záchyt budí otázky o kvalitě testů

NÁVRAT DO ŠKOL

Školy testovaly navzdory problémům. Nízký záchyt budí otázky o kvalitě testů
Na školách proběhlo s návratem části dětí první kolo testování. Foto: Shutterstock
Domov

Testování na školách se v řadě případů neslo v duchu improvizace či technických potíží, které musely školy řešit na vlastní náklady. V sadách chyběly například stojany na zkumavky, některé školy pak volají po technicky méně náročných testech pro děti. Podle šéfa Asociace ředitelů základních škol Michala Černého však nešlo o fatální problémy. Otázky však vzbuzuje velmi nízký záchyt pozitivních na školách. Buď jsou děti tak málo pozitivní, nebo testy málo průkazné, řekl deníku Echo24 Černý.

Ostřejší kritika zazněla ze škol i od zastupitelů v Olomouckém kraji. Vedení kraje oznámilo po kritice ředitelů škol, že chce pro testování ve školách jiný typ testů, usilovat chce o testy s odběrem ze slin. Ředitelé upozorňovali na řadu technických potíží během samotného testovacího procesu. Kraj obdržel na tyto účely minulý týden čtvrt milionu testů typu Singclean. Podle hejtmana Josefa Suchánka (Piráti a STAN) nejsou pro samotestování dětí praktické.

Ředitelé museli například nedostatečný počet stojanů nahrazovat kostičkami z lega. Děti se během testování potýkaly především s uzávěrem lahvičky s takzvaným pufrem, který se jim nedařilo otevřít. Problém následně představovalo také kapátko, které při stisknutí plastového obalu vypadávalo. Problémy s kapátky nastávaly podle Černého i u Lepu testů, které od státu dostala část škol.

Otázky pak budí kvalita testů, na kterou zaznívá kritika z opozice. Někteří pražští zastupitelé proto volají po podpoře využívání přesnější metody PCR, která by podle nich umožnila i návrat dětí do škol bez rotační výuky. „Spolehlivost testů nakoupených pro školy nebyla prověřená a vůbec netušíme, co tolik potřebný návrat do lavic přinese. Další blamáž na dětech si nemůžeme dovolit, proto navrhujeme úplně jiné řešení,“ řekla Mariana Čapková (Praha Sobě). Podle Podle Tomáše Portlíka (ODS) jsou antigenní testy nespolehlivé a ve školách nebyly výjimečné případy, kdy se test musel dvakrát až třikrát opakovat. Při využití metody poolování by se podle nich cena PCR testů srazila na úroveň těch antigenních.

Podle Černého se zhruba na desítkách škol nenašel žádný pozitivní žák, záchytnost se jeví jako velmi nízká. Takové množství negativních testů podle něj může znamenat dvě věci. „Buď jsou ty děti takhle málo pozitivní, nebo jsou ty testy málo průkazné,“ řekl deníku Echo24. Realita by se mohla ukázat díky pilotním projektům testování PCR. Ten probíhá i na Masarykově základní škole v pražských Klánovicích, kde je Černý ředitelem, děti jsou tak zároveň testované oběma metodami.

Kvalitu testů kritizoval také například spolek Pedagogická komora. „Vláda sice vysoutěžila nejlevnější nabídku testů, ale toto testy nejsou dostatečně kvalitní,“ uvedl prezident spolku Radek Sárközi s odkazem na nezávislé studie testů či otázku neprofesionálního odběru vzorků dětmi. „Procento pozitivně testovaných dětí bude minimální, ale to neznamená, že nejsou nakažení, spíše to znamená, že se používají nekvalitní testy nevhodné pro samotestování žáků,“ dodal.

Problém pak znamenalo testování pro základní umělecké školy, některé z nich kvůli tomu odsunuly otevření o týden. Platí na nich povinnost testování pouze pro pedagogy, školy však nemají testy od státu a musí je zajistit samy. To však řada škol nestihla, některé to vyřešily posíláním pedagogů na veřejná odběrová místa.

Problémy první fáze návratu části dětí do škol se netýkají jen testování. Vláda v pondělí rozhodla také o odsunutí návratu středoškoláků. Odborníci to nedoporučili zejména proto, že vláda oproti původním plánům sáhla i k otevření některých obchodů a je tak třeba počkat na případné dopady rozvolnění. To kritizovali zástupci škol, podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka to ukazuje, že školy pro vládu nejsou jednoznačnou prioritou. Kabinet se podle něj zachoval nezodpovědně, když otevřel některé obchody. Zejména v učebních oborech podle Zajíčka už nyní chybí žákům tolik praxe, že se to bude jen stěží dohánět.