Audi S3: ještě existují normální auta s nízkým těžištěm a skvělou obratností

AUTO

Audi S3: ještě existují normální auta s nízkým těžištěm a skvělou obratností
Auto

Nové Audi A3 je hodně povedené a už od začátku boduje skvělými jízdními vlastnostmi a technicistním, skvěle zpracovaným interiérem. Konečně přichází i ve verzi S3 s výkonem 310 k a pohonem quattro.

Není to tak dlouho, co Audi on-line uvedlo novou generaci oblíbeného modelu nižší střední třídy. Nová A3 už na první pohled zaujala designem exteriéru a interiéru inspirovaným současnými modely Lamborghini, ale i LED předními a zadními světly (s možností Matrix technologie). Vůz stojí tradičně na koncernové platformě (MQB evo), podobně jako VW Golf 8. či Škoda Octavia 4. generace. I díky tomu je delší a širší než předchůdce, ale má stejně dlouhý rozvor. Zajímavostí je nízký koeficient aerodynamického odporu 0,28.

Jak už to tak u životních cyklů bývá, po běžných modelech (se základním litrovým tříválcem a dalšími motory) přišla i první ostřejší verze. Jmenuje se tradičně S3, a než přijde aktuálně připravované RS3, tvoří vrchol z hlediska výkonu a schopností.

Používá zážehový čtyřválec TSI o objemu 2,0 litru a dosahuje výkonu 310 koní a 440 Nm točivého momentu (pro RS3 se chystá pětiválec s výkonem 400 k). Vůz má proti svým slabším sourozencům trochu menší zavazadlový prostor (320 namísto 380 litrů), nicméně dobře přístupný a využitelný, a to i díky sklopným opěradlům zadních sedadel.

Zvenku S3 láká na výrazné vzduchové nasávače (paradoxně z větší části zakryté), 18palcová kola či čtveřici koncovek výfuku. Uvnitř je moderní, velmi nízká palubní deska s efektními výdechy topení, ale i nový systém MMI, tentokrát opět s displejem, který je konečně krásně zapracován do celé palubní desky. Digitalizace je všudypřítomná, stejně jako armáda bezpečnostních pomocníků. Opět je nutné vypínat hlavně držení v pruzích, start/stop neruší, když nastavíte režim Dynamic. Vůz si ho pamatuje i po dalším nastartování, což je příjemný detail. V tradičně skvělém interiéru lze vyzdvihnout detaily – lišta tlačítek pro snadné ovládání některých prvků, přehledné ovladače na skvělém volantu – i celky, hlavně v podobě hezky tvarovaných, pevných sedadel. Opticky trochu chybí volič převodovky, uprostřed středového tunelu je pouze drobný volič. Pochvalu naopak zasluhuje rychlý a funkční systém MMI s haptickou odezvou středového displeje.

Výkon kolem 300 koní a pohon všech kol je v dnešní době měřítkem třídy malých ostrých hatchbacků. Upřímně, dynamicky není víc potřeba. S3 jede skvěle. Při hmotnosti kolem 1,5 tuny (dle výbavy) pokoří rychlost 100 km/h za 4,8 s a maximálně se rozjede na 250 km/h. Audi umožňuje měnit nastavení tuhosti tlumičů, přičemž komfortní nastavení celý vůz celkem uklidní a „zcivilizuje“. Režim Dynamic v kombinaci s vypnutým ESP zase dovoluje i hrátky na hranici přilnavosti a efektní přenosy hmotnosti v zatáčkách. Při správném použití dovolí S3 i lehké sklouznutí, ovšem v duchu quattra s neustálou touhou najít trakci a pokračovat rychle vpřed. Samozřejmě za doprovodu sytého, leč bohužel trochu syntetického zvuku. U nové S3 dává pozice za volantem skvělý přehled o okolí, reakce na přidání plynu je nečekaně rychlá (se zanedbatelným zaváháním při rozjezdech). Ovladač převodovky však i po týdnu stále trochu zdržoval. Mnozí ze zákazníků by jistě ocenili masivnější páku, co dobře padne do ruky. A když už ne, tak ať se Audi osmělí a dá na sloupek řízení pořádné páčky manuálního řazení – určitě by to řidiče trochu víc vtáhlo do hry.

Audi S3 je celkově velmi příjemně sladěné. Brzdy, pohon, motor, podvozek, to vše umí pracovat velmi efektivně. A navíc, v éře vysokých SUV je báječnou připomínkou toho, že ještě existují normální auta s nízkým těžištěm a skvělou obratností. S3 je krásný, technicistní hatchback se zcela dostatečným výkonem.

U nás se prodává jako pětidveřový Sportback s cenou od 1 287 900 Kč, ovšem příplatky umějí cenu vystřelit mnohem výš. Pocitově by měl stát do 1,3 milionu a pak by se dalo říct, že má dobrý poměr cena/výkon. Cena 1,8 milionu za testovaný kousek je už trochu moc…

 

Plusy:

Motor, jízdní vlastnosti, obratnost, interiér.

Minusy:

Páčky řazení, vysoká cena a množství příplatků.