Poslední pořádný Opel

OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi

Poslední pořádný Opel
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi Foto: Foto: Ondřej Kroutil
Auto

Insignia se pomalu chystá k odchodu, ale dělá to stylově. Po faceliftu přichází i ve vyladěné verzi GSi, což je ve zkratce normální, příjemné auto střední třídy za velmi dobré peníze.

Jméno Insignia není neznámé – vlajková loď německé automobilky Opel nahradila Vectru (a zároveň trochu i Omegu) už v roce 2008. Stojí na pomezí střední a vyšší střední třídy a díky tomu je prakticky přímým konkurentem například Škody Superb.

I přesto, že Opel se stal součástí koncernu PSA (tedy Peugeot-Citroën), propojování modelových řad v rámci strategie udržitelnosti nelze aplikovat takříkajíc ze dne na den. To znamená, že Insignia je stále ryzí Opel vyráběný v původní továrně v Rüsselsheimu. Společně s aktuální Astrou představuje prakticky poslední modely Opelu tak, jak jsme značku znali a vnímali.

OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Insignia během dvou svých generací velmi dospěla. Pryč je těžkopádná první generace, ta druhá byla nedávno v polovině svého životního cyklu vylepšena. Důkladnému testu jsme podrobili rovnou nejsilnější verzi, která se aktuálně nazývá GSi. Opel tímto označením odsouvá na stranu ostré verze OPC, které v nedávné době používal, a vrací se k tradičnějšímu názvu.

Pod kapotou buší nový dvoulitrový turbomotor o výkonu 230 koní, disponuje točivým momentem 350 Nm. Nový motor se vyznačuje výraznou silou ve středních otáčkách, a i když mu chybí vrchol, dokáže liftback o hmotnosti 1650 kg sebevědomě rozpohybovat. Zrychlení na stovku za 7,4 s je tak akorát, stejně jako maximální rychlost 237 km/h.

GSi jsme vyzkoušeli při cestě do Itálie a za týden jsme najeli 3700 km. Když člověk zvládne takovou porci kilometrů, zpravidla zjistí o autě vše potřebné. U GSi tomu nebylo jinak – vrcholná výbava potěšila posádku zejména předními sportovními sedadly, která jsou velmi pohodlná i na dlouhé vzdálenosti – a navíc jsou vyhřívaná, větraná a disponují i masážní funkcí.

OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Celkově byl interiér tichým a příjemně nerušivým místem k životu, audio průměrné, ovládání a ergonomie v pořádku. Infotainment poslední generace v pohodě připojuje i zrcadlí telefony, je přehledný a docela rychlý. Navigace lepší průměr. Asistenční systémy – no, k tomu dodáme snad jen to, že je lepší vypínat držení v pruzích, je stále příliš aktivní, o nouzovém brzdění při příjezdu do mýtné brány raději nemluvit. Opel se chlubí nejnovějšími full-LED světlomety s komplikovaným názvem Intellilux LED Pixel, ovšem těm k dokonalosti chybí, aby pořádně fungovaly. Splývavá záď s velkým vstupním otvorem odkrývá 490 litrů prostoru, složením zadních opěradel vzniká 1450 litrů. Vešlo se vše, co bylo třeba. Interiér zase v rámci svých logických odkládacích prostor pojal všechno, co bylo třeba někam odložit.

OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi Foto: Foto: Ondřej Kroutil

GSi hladce krájí vzduch a s koeficientem odporu vzduchu 0,25 umí plavně a ladně klouzat krajinou, téměř bez odporu. Opel skvěle naladil podvozek – je pevný a konzistentní, ale neuskakuje, naopak pracuje, vyrovnává nerovnosti. Pochvalu směřujeme k Brembo brzdám s perfektním dávkováním účinku, řízení bylo přesné a čitelné. GSi se na rozbitých italských silnicích i s 20palcovými koly předvedlo jako schopný společník.

Pohon všech kol jsme využívali často – připojuje se tlačítkem AWD a jeho zadní diferenciál vybavený vektorováním točivého momentu (nepřibrzďuje, ale točivý moment přidává podle potřeby) byl krásně cítit. I díky němu řidiče uklidňoval příval neutrality a čitelné chování umožnilo stále ostřejší průjezdy zatáčkami. Jistě pomohly i nové pneumatiky Michelin 4S. Jestli existuje něco, co brzdí celkové nadšení z GSi, pak je to devítistupňový automat z dílen GM, který neví, co má zrovna řadit. I kvůli němu nemá smysl výkon z vozu „ždímat“, ale spíš využívat střední otáčky a jet svižně, plynule a efektivně.

OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi
OPEL INSIGNIA GRAND SPORT GSi Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Upřímně, za necelý milion Kč (919 990 Kč po slevě) je Insignia Grand Sport GSi super auto. Sportovně laděný liftback s dobrou výbavou funguje úžasně příjemně, jezdí konzistentně a přitom se spotřebou kolem 11 litrů na 100 km nikoho nezruinuje. A navíc vypadá k světu! Tohle se Opelu skutečně povedlo.

Plusy:
Podvozek, brzdy, jízdní vlastnosti.


Minusy:
Převodovka, zmatené světlomety.