Ťokův mýtný kostlivec pokračuje. Tendr může skončit pro stát totálním fiaskem
Mýtný tendr
Tendr na výběr mýta může skončit velkým debaklem pro vládu Andreje Babiše. Shodují se na tom poslanci, kteří na podivnosti v řízení v minulosti několikrát upozorňovali. Dalším argumentem je pro ně čerstvý verdikt Krajského soudu v Brně, který rozhodl o tom, aby se antimonopolní úřad znovu zabýval smlouvou mezi ministerstvem dopravy a novým provozovatelem mýta konsorciem CzechToll a SkyToll. Pokud by Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vyjádřil určité pochyby, neměl by od 1. prosince kdo vybírat mýto.
Bývalý ministr dopravy Dan Ťok se mýtnému tendru věnoval nepřetržitě od roku 2014, kdy nastoupil na resort dopravy po Antonínu Prachařovi. Tehdy prohlásil, že „mýto není takový problém, jaký se z něj dělá“. Po dalších pěti letech však není zcela jasné, kdo mýto vybírat bude. Rozhodnutí soudu totiž znamená, že smlouva mezi ministerstvem dopravy a vítězným konsorciem bude muset být znovu projednána antimonopolním úřadem, který vede Petr Rafaj. U něj zasahovala na začátku března policie kvůli podezření z korupce právě kvůli mýtnému tendru.
„Je to další z velkých selhání Babišovy vlády. Místo jasně a transparentně vysoutěženého nového provozovatele mýtného systému tu máme kvůli fatálním chybám ministerstva dopravy nezákonně podepsanou smlouvu s novým provozovatelem. Očekávám, že ministr dopravy urychleně předstoupí před sněmovnu s návrhem dalšího postupu státu v otázce výběru mýtného tak, aby ochránil Českou republiku před případnou mezinárodní arbitráží, ať už se stávajícím nebo nově vysoutěženým provozovatelem. A zároveň připomínám, že se ministerstvu dopravy nepodařilo úspěšně vysoutěžit ani mýtného administrátora,“ řekl pro Echo24 člen podvýboru pro dopravy Stanislav Blaha (ODS).
Podobně problém vidí i poslanec hnutí ANO Přemysl Mališ. „Vnímám to jako problém a pochopitelně výběr mýta může být ohrožen,“ řekl pro Echo24 Mališ. Výsledek soudu pak očekával i další z členů podvýboru Marian Jurečka (KDU-ČSL), podle kterého může celý tendr skončit krachem.
Mírně optimistický zůstává místopředseda výboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti). „Situace kolem ÚOHS je velmi nešťastná, Piráti za nečinnost v této věci kritizovali prezidenta i premiéra již v minulosti, a upozorňovali, že dnešní situace může nastat. Pokud jde o otázku ohrožení výběru mýtného, tak nyní bude záležet především na společnosti Kapsch, ale věřím, že stále existuje prostor pro hladký přechod do příštího roku,“ řekl Polanský pro deník Echo24.
Podivnosti vyvolává také to, že o osudu mýtného tendru bude znovu rozhodovat Petr Rafaj. „Pan předseda byl některými politiky včetně mě vyzýván, aby odstoupil ze své funkce. Důvod je prostý, kdy jeho chování nebylo v žádném případě transparentní a rozhodně nestandardní,“ řekl pro Echo24 lidovec Marian Jurečka. Na rezignaci Rafaje trvá i ODS, podle které je další rozhodování ve věci mýtného tendru velmi netransparentní. „Petra Rafaje jsme v ODS vyzývali k rezignaci už v březnu a náš postoj se od té doby v ničem nezměnil,“ dodal Stanislav Blaha.
Společnost Kapsch, která nyní provozuje mýtný systém, rozhodnutí soudu uvítala. Podle mluvčího Davida Šimoníka rozsudek znamená, že antimonopolní úřad bude muset zrychleně otevřít správní řízení a zneplatnit smlouvu s CzechToll a SkyToll. Šimoník se také domnívá, že by stát mohl přijít s nějakým plánem B.
Ministerstvo dopravy však žádnou druhou variantu nezvažuje. „O tom, ‚coby kdyby‘ spekulovat nebudeme,“ řekl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle něj resort dopravy bere rozhodnutí na vědomí a aktuální přípravy systému CzechToll budou prezentovány příští týden na kontrolním dni. „Pro samotnou přípravu spuštění mýtného systému od prosince letošního roku se nic nemění, smlouva s novým provozovatelem stále platí,“ řekl Jemelka.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík společně s antimonopolním úřadem budou proti rozsudku podávat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.