Revoluce trhu práce v Británii. Stovka firem zavádí čtyřdenní pracovní týden bez snížení mzdy

ČTYŘDENNÍ TÝDEN

Revoluce trhu práce v Británii. Stovka firem zavádí čtyřdenní pracovní týden bez snížení mzdy
Čtyřdenní pracovní den už v Británii praktikuje stovka firem. Foto: Shutterstock
1
Svět

Tisíce zaměstnanců britských firem čeká trvalý přesun na formát čtyřdenního pracovního týdne. Podle britských médií se jedná o revoluční krok na trhu práce, protože se k formátu přihlásila asi stovka tamních firem. Zaměstnancům navíc nebude krácena mzda, budou tedy dostávat za menší počet odpracovaných dní stejné peníze. Podle odborníků je pětidenní pracovní týden přežitek z doby počátků rozvoje tržní ekonomiky.

Stovka britských společností se přihlásila k trvalému čtyřdennímu pracovnímu týdnu pro všechny své zaměstnance bez ztráty mzdy, což je milník v kampani, která v Británii probíhá a prosazuje zásadní změnu přístupu k práci, píše deník The Guardian.

Společnosti dohromady zaměstnávají 2 600 zaměstnanců, což je jen nepatrný zlomek britské pracující populace, ale skupina 4-Day Week Campaign doufá, že se stanou předvojem zásadní změny.

Zastánci čtyřdenního pracovního týdne tvrdí, že pětidenní pracovní doba je pozůstatkem dřívější ekonomické éry. Tvrdí, že čtyřdenní pracovní týden by přiměl podniky ke zvýšení produktivity, což by znamenalo, že by mohly vytvořit stejnou produkci za použití menšího počtu hodin. Pro některé první firmy se tato politika také ukázala jako užitečný způsob, jak přilákat a udržet zaměstnance.

Dvěma největšími společnostmi, které se k němu přihlásily, jsou Atom Bank a globální marketingová společnost Awin, které mají ve Spojeném království přibližně 450 zaměstnanců. Získaly akreditaci v rámci kampaně čtyřdenního pracovního týdne, což znamená, že prokázaly, že skutečně zkrátily pracovní dobu zaměstnanců, místo aby je nutily k delším pracovním dnům.

Zkrácení pracovní doby místo zvedání mezd

Výkonný ředitel společnosti Awin Adam Ross uvedl, že přijetí čtyřdenního pracovního týdne bylo „jednou z nejproměnlivějších iniciativ, které jsme v historii společnosti zažili. „V průběhu posledního roku a půl jsme zaznamenali nejen obrovský nárůst pohody a blahobytu zaměstnanců, ale současně z toho profitovaly i naše služby a vztahy se zákazníky, stejně jako vztahy s talenty a jejich udržení,“ řekl Ross.

Kampaň ve Velké Británii také koordinuje největší pilotní projekt na světě pro přibližně 70 společností, které zaměstnávají asi 3 300 pracovníků, aby si osvojily čtyřdenní pracovní týden v rámci zkušebního projektu s výzkumníky z univerzit v Cambridge a Oxfordu, Bostonské vysoké školy a thinktanku Autonomy.

V září 88 % těchto společností v průzkumu po polovině zkušebního období uvedlo, že čtyřdenní pracovní týden pro jejich podnik funguje „dobře“. Přibližně 95 % dotázaných společností uvedlo, že produktivita zůstala od zavedení stejná nebo se zvýšila.

Ředitel britské kampaně Joe Ryle prohlásil, že zavádění čtyřdenního pracovního týdne nabývá na dynamice, a to i v době, kdy se podniky připravují na dlouhou recesi. „Chceme, aby se čtyřdenní pracovní týden bez krácení mzdy stal v této zemi do konce desetiletí běžným způsobem práce, takže se budeme v příštích několika letech snažit zapojit mnohem více společností,“ řekl Ryle. „Vzhledem k tomu, že mnoho podniků má problémy s tím, aby si mohly dovolit zvýšit mzdy o 10 % inflace, začínáme stále častěji zaznamenávat důkazy o tom, že čtyřdenní týden bez ztráty mzdy se nabízí jako alternativní řešení,“ dodal.

Většina společností, které oficiálně přijaly čtyřdenní pracovní týden, působí v sektoru služeb, jako jsou technologické, eventové nebo marketingové firmy. Kampaň však uvádí, že se k ní přihlásili i někteří zaměstnavatelé z oblasti výroby a stavebnictví. Podle některých historiků má debata o zavedení čtyřdenního pracovního týdne mnoho společného s kampaní za dvoudenní víkend v 19. století.