Mercedes-Benz GLE: Královský komfort, avšak dilema pohonu

Mercedes-Benz GLE: Královský komfort, avšak dilema pohonu
Mercedes-Benz GLE Foto: František Vahala
Ekonomika

Je sice jasné, že do nabídek automobilek stále hlouběji pronikají různé hybridní verze, ovšem ne vždy je to pro dobro věci. Například GLE s hybridní soustavou dává smysl jen v případě, že někoho baví manipulace s neforemným kabelem.

Značka Mercedes-Benz má obecně velmi širokou nabídku osobních modelů a svou univerzálnost předvádí i tím, že na rozdíl od ostatní německé prémiové konkurence vyrábí i užitkové či nákladní vozy. Pokud má zákazník zájem o vůz kategorie SUV, kromě extrémnější třídy G na něj čekají modely GLA, GLB, GLC (i ve formě „kupé“), GLE (taktéž i jako „kupé“) a vrcholné GLS.

Abychom to trochu zjednodušili, GLE se dřív jmenovalo ML a těch je na našich silnicích stále dost. Při celkové čistce v názvech došlo v roce 2015 v rámci faceliftu předchozí třetí generace k přejmenování ML na GLE. Aktuální GLE (W167) bylo představeno v roce 2019. A právě tento model jsme vyzkoušeli, tentokrát s novým hybridním pohonem značeným jako 350de.

Pod tímto označením se skrývá naftový dvoulitr (194 k, 400 Nm), spojený s elektromotorem (136 k, 440 Nm). A v ohromném zavazadlovém prostoru nabíjecí kabel. Systémový výkon dosahuje hodnoty 320 k a 700 Nm točivého momentu. Tedy v případě, že máte plně nabito. Díky slušným parametrům se Mercedes v ideálních podmínkách rozjede na stovku za 6,8 s a maximální rychlost činí 210 km/h.

Zatím nic překvapivého: plug-in hybrid, který funguje příjemně v situacích, kdy vás baví nabíjet. Na elektřinu skutečně ujede necelých sto kilometrů (v zimě se nám podařilo přes 80 km) a přitom nabízí možnost dojet dál na naftu, rekuperovat či ovlivňovat způsob využití baterií jízdními režimy. Se spotřebou je to ošemetné – pokud poctivě nabíjíte a využíváte plachtění, rekuperaci a vůbec jste vzorný „hybridní“ řidič, můžete jezdit klidně za 2 litry na 100 km. Pokud ne, počítejte s hodnotou kolem 12 litrů na 100 km.

Zkrátka a dobře, pohon má svá úskalí. Mercedes třídy GLE je kvůli němu skutečně velmi těžký – váží totiž 2655 kg – a neobratný. Pro porovnání: levnější a dynamicky schopnější verze 350d s řadovým vznětovým šestiválcem váží o víc než 400 kg méně! Hybridní verze je díky tomu nejen zbytečně neohrabaná, ale i řidičsky nezáživná. Řízení je mdlé a reakce vlažné. Co střední SUV nenabízí z hlediska zábavnosti, bohatě vynahrazuje komfortem jízdy. Vzduchové odpružení pracuje skvěle a vůz je ve všech režimech velmi komfortní.

Ostatní komfort panuje i na palubě – ta je velmi moderní, s dvojicí velkých displejů ve standardní výbavě. Kožená křesla jsou pohodlná i na dlouhých vzdálenostech, komfort a prostor dominuje i vzadu a ovládací prvky se dají relativně rychle pochopit. I když bychom celý systém „s myškou“ neoznačili za nejlepší, není ani nejhorší. Velmi dobrá a přehledná je digitální navigace využívající kamery s grafickými prvky pro snadnější orientaci.

Moderní vozy jsou vybaveny celou armádou různých pomocníků. Mercedes za pomoci čidel, kamer a radarů samozřejmě taktéž hlídá okolí, ovšem v některých případech velmi horlivě – při jízdě za jiným vozem na displeji neustále bliká varování o nedostatečné vzdálenosti (byla dostatečná) a hlavně je zde agresivní systém držení v pruzích, ten je nutné vypínat po každém nastartování. Jednou jsme na to zapomněli a vůz při objíždění cyklisty sám zabrzdil a docela prudce strhl řízení zpět do pruhu, čímž byla ohrožena nejen vozidla za ním, ale hlavně cyklista jedoucí na pravé čáře. Tohle je doopravdy zlo. Moc nepomáhá ani velmi široká a těžko odhadnutelná karoserie.

GLE 350de umí snížit flotilové emise, což může být důležité. Ale my si nedokážeme představit, že bychom každý den vůz nabíjeli (ostatně s plug-in hybridy to reálně nedělá skoro nikdo). GLE 350de navíc stojí minimálně 1 881 550 Kč, což je o 93 170 Kč víc než verze 350d s výkonnějším a ve finále úspornějším naftovým šestiválcem, který je pro tento typ pohodlného tanku mnohem vhodnější.

Plusy: Komfort odpružení, podvozek, pohodlný interiér.

Minusy: Systém držení v pruzích, nutnost nabíjet, hmotnost.