Pojistka proti Babišovi. Zájem koupit Novu má Kellner, Penta nebo J&T

Kdo má peníze a skutečný vliv v médiích?

Pojistka proti Babišovi. Zájem koupit Novu má Kellner, Penta nebo J&TTýdeník Echo 1
Domov
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Majitel TV Nova, americká skupina Time Warner, se po letech spekulací konečně rozhodla, že prodá nejsledovanější českou televizi. Přesněji řečeno v žádném případě nechce prodat Novu samotnou, ale spolu s ní i celou svou středoevropskou televizní skupinu CME. V ní jsou kromě Novy ještě komerční televize na Slovensku, v Rumunsku a Bulharsku. Cena, kterou Warneři žádají, je velmi vysoká. Za skupinu chtějí až šestnáctinásobek EBITDA (což je zisk před zdaněním a odpisy). Přes 50 miliard korun. Cena, za niž se média běžně prodávají, se pohybuje mezi šesti- a osminásobkem EBITDA. Navzdory tomu je zájem o Novu a spol. mezi v Česku působícími finančními skupinami obrovský.

Spolu s internetovou skupinou Seznam miliardáře Iva Lukačoviče je Nova jedinou mediální skupinou, která má skutečně masový zásah, počítající se v milionech diváků. Kombinuje v sobě schopnost vydělávat na reklamě opravdu hodně peněz s možností využití ke společenskému a politickému vlivu. Mezi finančníky se tomu říká „výtlak“. Právě perspektiva kombinovaného finančního i vlivového výtlaku přitahuje k Nově tolik zájemců, kteří jsou za ni ochotni zaplatit velmi vysokou cenu. Je to unikátní příležitost. Žádný další takový mediální dům už v Česku není a nedá se čekat, že by v dohledné době vyrostl.

Proto se o Novu podle dostupných informací ucházejí nejvlivnější finanční skupiny. Pro všechny z nich dává taková investice ekonomický i vlivový smysl. Koncern, do něhož patří nejsledovanější česká televize, má zájem koupit PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Uchází se o ni také česko-slovenská skupina Penta v alianci s některými akcionáři další česko-slovenské skupiny J&T a čínskou investiční skupinou CEFC. Ta se má stát poté, co dostane souhlas České národní banky, vlastníkem 51 procent akcií v J&T Finance Group. Tyto skupiny už v minulosti na různých obchodech spolupracovaly, takže v úvahu připadá jakýkoliv společný postup.

Jediná masová média

Celou skupinu CME se slovenskou, bulharskou a rumunskou televizí si nejspíš nikdo z nich nebude chtít nechat a budou se ji snažit postupně rozprodat. Američané ale prodávají celý balík – a ten by si sama J&T se svými čínskými vlastníky z CEFC nemohla dovolit koupit, protože na Slovensku už vlastní televizi Joj. Kdyby k ní přidala Markízu, která je spolu s Novou v prodávaném balíku, transakci by nepovolil slovenský úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Každý z finančníků, který se o nákup amerického televizního balíku s Novou uchází, má vedle vlivové i obchodní motivaci. Kellnerova PPF už dnes provozuje placenou televizi O2 v propojení se svým mobilním operátorem stejného jména. Nova by se jí hodila do rozvíjení projektu placené televize. Kellner se navíc specializuje na to, že koupí firmy, rozdělí je nebo nějak restrukturalizuje a pak se slušným ziskem prodá. Novu už jednou vlastnila. Koupila ji v roce 2002 a dva roky nato s vysokým ziskem prodala právě současnému vlastníkovi CME. „Transakce týkající se TV NOVA byla pro PPF vysoce úspěšným završením její přímé investice typu private equity do této televizní stanice. TV NOVA, komerční televizní stanice vysílající na českém trhu, byla koupena, restrukturalizována a prodána v průběhu dvou let,“ pochvaluje si PPF někdejší obchod s Novou na svém webu. Tehdy ji v Kellnerových barvách řídil Petr Dvořák, nynější ředitel České televize. Teď je v kombinaci všech čtyř středoevropských televizí ještě větší prostor pro kellnerovskou restrukturalizaci.

Pro Pentu může být motivací spíš slovenská část balíku, televize Markíza. Tím by výrazně posílila svoji pozici dominátora na slovenském trhu, kde vlastní nejčtenější seriózní deník SME, ekonomický Trend a bulvární a společenské týdeníky.

Číňané z CEFC, kteří se brzy mají stát vlastníky v J&T Finance Group, měli o média zájem od chvíle, kdy před třemi lety vyrazili do České republiky na nákup. Vstoupili do mediální skupiny Empresa Jaromíra Soukupa, do níž patří například časopis Týden nebo televize Barrandov. Po čase se ale se Soukupem nepohodli a Empresu opustili.

Celý text si můžete přečíst na EchoPrime a v Týdeníku Echo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz