Vláda je na TikToku. Za kampaň dala influencerům půl milionu
PREZENTACE VLÁDY
Úřad vlády rozšiřuje záběr své mediální prezentace. Nově si pořídil účet na sociální síti TikTok, která je známá především zábavnými klipy s tancem, hudbou a všemožnými výzvami. Touto netradiční formou chce potírat dezinformace objevující se okolo koronavirové pandemie nebo očkování. Na obsahu spolupracují youtubeři s experty v oboru. Pochybné je však financování kanálu, které podle vypsané veřejné zakázky vyšlo na 500 tisíc korun a společníkem vybrané společnosti je jeden z influencerů.
„Úřad vlády se rozhodl bojovat proti dezinformacím spojeným s očkováním proti koronaviru navázáním spolupráce s youtubery,“ uvedl deníku Echo24 úřad. Konkrétně se na videích podílí Anna Šulcová, kterou na videoportálu odebírá přes 480 tisíc uživatelů, dalším je tvůrce Jakub Gulab.
Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte https://t.co/5VElFr27xn
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) January 28, 2021
@strakovka Vítáme vás na oficiálním účtu Úřadu vlády České republiky 🇨🇿 @annasulc & @jakubgulab vás provedou prostory Strakovy akademie, kde sídlí vláda ČR!
♬ Pieces (Solo Piano Version) - Danilo Stankovic
Podle Úřadu vlády jsou fake news rojící se v souvislosti s koronavirem problém, jako příklad uvedl fámu, že vakcína pozměňuje DNA očkovaného. Usměrňovat diskuzi youtubeři mají za pomoci odborníků včetně ministra zdravotnictví Jana Blatného nebo poradce premiéra a Blatného předchůdce v čele resortu Romana Prymuly. „Ten jim pomáhal konzultovat některé informace,“ uvedl Úřad vlády. Na TikToku je k dohledání pod účtem strakovka. V době psaní zprávy se na účtu nacházelo jediné video, a to prohlídka interiérů Strakovy akademie. Účet propagoval i premiér Andrej Babiš. „Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte,“ uvedl.
Na založení profilu se už scházejí reakce, povětšinou kritické. Z vypsané zakázky v registru smluv totiž vyplývá, že tiktoková videa vyšla kabinet na půl milionu korun. Smlouvu s předmětem „nákup reklamního prostoru na sociálních sítích TikTok, Instagram a YouTube“ nakonec vláda uzavřela s firmou Medialer, s.r.o., jejímž společníkem je podle obchodního rejstříku právě Jakub Gulab. Její vklad přitom činil 1000 korun. Do toho se na Twitteru notně opírá třeba bývalý youtuber Johny Machette.
Úřad vlády ČR si u Tik Toku zaplatil reklamu za 500.000,- do které obsadil Annu Šulc a Jakuba Gulaba.
— Johny Machette (@JohnyMachette) January 28, 2021
Tyto dva influenceři se stávají tváří placené propagace současné vlády.
Nešel náhodou ten půl míč z našich peněz? :)))
Z politiků to kritizoval kupříkladu europoslanec TOP 09 a šéf pražské buňky strany Jiří Pospíšil. „Tak ještěže tak… to jediné chybělo v jinak perfektním vládnutí…“ glosoval. „#čaulidi asi už nefunguje! Nově exkluzivní informace z vlády na Tiktoku!“ pokračoval Pospíšil v narážce na pravidelná nedělní hlášení premiéra. Předsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová si zase postěžovala, že vláda nenaslouchá opozici. „Od jara apelujeme na vládu, aby zlepšila komunikaci (a to se fakt nevylepší TikTokem), ukazovala data, řídila se plánem a byla sama příkladem v dodržování opatření,“ napsala. Ozval se i předseda KDU-ČSL Marian Jurečka.
Co tak raději umět nakoupit správné stříkačky @strakovka, to by pro začátek mohlo i stačit …. #tiktok https://t.co/3N0PhQRyg2
— Marian Jurečka (@MJureka) January 28, 2021