Americký vířivkový sen v podhůří Orlických hor

Americký vířivkový sen v podhůří Orlických hor
USSPA aneb (zleva) Jan Kadlec, Hana Kolářová, Petr Kolář a Kateřina Kadlecová. Foto: archiv
Ekonomika

Rodina Kolářových podniká v oblasti vířivek a domácích spa již téměř 30 let. Inspiraci si počátkem devadesátých let přivezla z USA, kde byl tehdy tento typ domácího relaxu běžný. Kolářovi zaujali prostor na českém trhu a jak říkají, dění posledního roku, který byl ve znamení pandemie, zvýšil mezi lidmi zájem o domácí spa.

Historie firmy USSPA, která vyrábí domácí vířivky, se začala psát v roce 1995, kdy si nynější ředitelka a spolumajitelka firmy Kateřina Kadlecová (tehdy ještě Kolářová) začala plnit svůj sen. Ze studií v USA si totiž domů v roce 1993 přivezla postřehy ze zaoceánských států, kde už před 30 lety byly domácí vířivky hojně využívané a oblíbené.

Kolářovi tak založili výrobní vířivkový závod a se svou společností se usídlili v areálu bývalé textilky Hedvika v Dolní Dobrouči na Orlickoústecku. Lokalitu si nevybrali náhodou. V tamní textilce, kde se kdysi vyráběla deštníkovina, tedy tkanina využívaná k výrobě deštníků, totiž dřív dělal ředitele dědeček Kateřiny Kadlecové. A maminka a babička pak v továrně navrhovaly látku na deštníky.

Začátky USSPA byly podle Kateřiny Kadlecové skromné. Rodina totiž přišla na trh s něčím, co v devadesátých letech ještě nebylo v České republice běžné a moc známé. Ze svých zkušeností v USA měla Kadlecová v povědomí, že jde o dobrý druh regenerace, a to nejen pro sportovce. Jako vrcholová tenistka totiž dobře věděla, co je důležité k podávání těch nejlepších výkonů. Petr Kolář, Kateřinin otec a trenér, si uvědomil, že právě domácí spa by mohlo být cestou. Zanedlouho vybudoval rodinný byznys, který řídil až do roku 2011, kdy předal vedení právě své dceři Kateřině.

Vířivka s výhledem na hlavní město.
Vířivka s výhledem na hlavní město. Foto: USSPA

Design jako jeden z klíčů k úspěchu

V názvu společnosti dodnes figurují písmena US, tedy zkratka pro United States (Spojené státy) jakožto místa, kde se Kateřina Kadlecová pro svůj podnikatelský nápad inspirovala. Také část materiálu potřebného pro výrobu vířivek její rodina odebírá od amerických dodavatelů, konkrétně třeba akrylát nebo trysky. Design, technologické řešení a samotná výroba se ale rodí právě v Dolní Dobrouči. „Designéra jsme zaměstnávali snad dřív než uklízečku,“ směje se Kateřina Kadlecová s tím, že vzhled vířivek považuje za velmi důležitý.

Od roku 1996 pracuje pro USSPA akademický sochař Petr Slanina. V roce 2013 se přidal o víc než dvacet let mladší Filip Streit ze studia Divan Design. Oba dva vtiskli nové generaci vířivek nepřehlédnutelné tvarosloví čistých linií, které se snoubí s ergonomií. Snaha firmy o zušlechtění svých výrobků po čase oslovila nejen zákazníky, kteří začali promyšlené a esteticky kultivované tvary vyhledávat, ale i odborníky. Prestižní německé designérské ocenění Red Dot Design Award nebo americká cena Good Design jsou důkazem, že výrobky USSPA se ve světě neztratily. Firma je i držitelkou certifikátu Czech Made a ocenění Superbrands Award.

Domácí vířivka.
Domácí vířivka. Foto: USSPA

Čínské kopie českých vířivek a vyhraný soud

Že jsou vířivky z podhůří Orlických hor úspěšné, dokazuje také to, že byly odhaleny jejich napodobeniny. Kateřina Kadlecová na ně narazila náhodou v roce 2018 na veletrhu Piscine Global ve francouzském Lyonu, kterého se se svým týmem pravidelně účastní. Tři modely jistého čínského výrobce na první pohled kopírovaly tři ze čtyř nosných prvků designu USSPA.

Kadlecová se rozhodla českého dovozce těchto čínských vířivek zažalovat a soud s ním nakonec vyhrála. Mimo jiné proto, že měla své výrobky chráněné průmyslovými vzory. „Krást se prostě nemá. Věříme, že každý má nárok prosadit se na trhu, ale nesmí to být na úkor jiného a parazitování na tom, kdo už si svou cestu nesnadno prošlapal,“ říká ke sporu starému tři roky ředitelka USSPA.

Luxusní vířivky z Dolní Dobrouče dodává firma nejen na český trh. Hned polovinu ze svých produktů vyváží za hranice. Prostřednictvím distributorů působí v šestnácti zemích Evropy, ve španělském Alicante má svou dceřinou společnost.

Začátek výroby vířivek se v podhůří Orlických hor datuje k roku 1995.
Začátek výroby vířivek se v podhůří Orlických hor datuje k roku 1995. Foto: USSPA

Karanténa jako živá voda

Za necelých třicet let, co se Kateřina Kadlecová se svou rodinou věnuje výrobě vířivek, se trh s nimi podstatně změnil. Vířivka podle ní ztratila nádech rozmařilé zbytečnosti, kterou někteří zákazníci dávali na odiv své finanční možnosti, a stala se již relativně běžnou součástí domácností.

Rozmachu těchto zařízení pomohla také pandemie koronaviru. Ačkoli během první vlny společnosti USSPA výrazně odpadl odbyt, protože domácí trh se prakticky zastavil a opadl i zájem v zahraničí, v létě zájem o domácí vířivky značně vzrostl. Ředitelka firmy to připisuje tomu, že cestování bylo dost omezené a lidé ze strachu z viru preferovali setrvání v tuzemsku. „Lidé více přemýšlejí o vlastním zdraví, o prevenci. Hledají způsoby, jak efektivně odpočívat doma, nabírat síly, regenerovat, ale také jak příjemně a přínosně trávit volný čas a kompenzovat si omezené možnosti cestování a dovolených,“ říká.

Podle ní má na vyšší odbyt vliv i práce z domova nebo zavřené školy. Kvůli tomu spolu rodiny tráví celé dny doma, tedy mnohem víc, než byly kdy předtím zvyklé. „Čas strávený doma může být právě díky swim spa nebo vířivce naplněn zábavou i relaxací v kruhu našich blízkých. Přesně, jak bychom to od správné dovolené očekávali,“ tvrdí Kadlecová.

Firmě se podařilo hektický rok 2020 využít také k investování do strojního, technického a technologického vybavení s cílem, aby od letošního léta zdvojnásobila výrobní kapacity. Kadlecová plánuje také rozšířit počet zaměstnanců o čtvrtinu. Podle ní i v samotném pracovním kolektivu panuje rodinné prostředí. „Máme tu několik manželských párů, pracují u nás i rodiče s dětmi,“ popisuje vztahy ředitelka firmy, jejíž obrat dosáhl v loňském roce 217 milionů korun.