Evropa ztratila rozum, když si nechá zničit automobilový průmysl

ÚHEL POHLEDU

Evropa ztratila rozum, když si nechá zničit automobilový průmysl
Nejvíce aut na hlavu se v Evropě vyrobí na Slovensku a České republice. Foto: Škoda Auto
Úhel pohledu

Markéta Šichtařová

Asi neuhádnete, co mají společného Dánsko, Nizozemsko, Rakousko, Řecko, Irsko, Litva, Lucembursko a Malta: Jsou to země, které nemají automobilovou tradici. A právě tyto země nedávno vyzvaly Evropskou komisi, aby stanovila datum, po němž nebude možné v EU prodávat nové vozy se spalovacími motory.

Celkem nehoráznost. Je to asi takové, jako kdyby ČR spolu se Slovenskem vyzvala Evropskou komisi, aby konečně řekla datum, kdy zakáže rybolov, protože v mořích ubývá ryb. Nebo by z ekologických důvodů tlačily na zákaz koupání na řeckých plážích. Prostě je naprosto nepřijatelné, když země, které danou věc nevyrábějí, tlačily na jiné země, aby si z ideologických důvodů zničily část své ekonomiky.

Bohužel mnoho politiků je ochotných pro ideologii udělat cokoli. Byli ochotní zneužít i koronavirus a začít tvrdit, že přicházejí se záchranným balíčkem na pomoc koronou zničenou ekonomikou - jenomže jeho zásadní část nemá s koronou nic společného a je pouze nástrojem k prosazení zelené politiky. A tak se stalo, že na elektrická auta bude najednou dost veřejných peněz, což by se za normální situace nikdy nestalo.

To, že se Evropa rozhodla vydat směrem od automobilek k něčemu rádoby zelenému, může na první pohled vypadat hezky, ale jen do chvíle, než si uvědomíme, že nejvíce aut na hlavu se v Evropě vyrobí na Slovensku a České republice. Tyto dvě země zaplatí za změnu průmyslu nejvíc. To se to pak někomu vykřikuje, že chce znát datum konce spalovacích motorů, když se ho to týká jen jako spotřebitele a nikoli jako výrobce a zaměstnavatele.

Dnes přitom nikdo neví, jak dobrodružství s přechodem na jiný automobilový pohon skončí. Vůbec není jisté, že elektromobilita je správnou cestou. Možná se jen vrháme do dalšího dobrodružství, kdy na dluh postavíme dobíjecí stanice, aby se následně ukázalo, že elektřina není cestou a že správnou cestou je vodík. Jinými slovy, ukáže se, že jsme všechny ty astronomické investice vyhodili z okna.

Evropa tlačí na regulaci. Budou nové a přísnější limity na emise s tím, že do roku 2050 chce celý blok dosáhnout klimatické neutrality. To zní na první pohled dobře. Horší je, že se zdá, že noví centrální plánovači se dostanou do střetu nikoli s našimi zákony, ale se zákony fyzikálními. Už v minulosti takovým způsobem byly automobilky dotlačeny k podvodům známým jako tzv. dieselgate.

Automobilky tentokrát nečekají na tvrdší regulaci a již ustupují. Už oznamují, že přestanou vyrábět auta se spalovacími motory. Nedávno to třeba oznámila automobilka Volvo.

Škoda. Automobilky by neměly přecházet na elektrická auta pod tlakem nejrůznějších lobbistů, ale pouze pod tlakem zákazníka. Elektrická auta by se měla prosadit tím, že budou dobrá a zákazník je bude chtít - nikoli tím, že bude zákazníkovi nadiktováno, co chtít má a co chtít nesmí.

Tenhle krok špatným směrem nepovede k ničemu jinému, než že pokud zjistíme, že jsou elektromobily slepou vývojovou větví, zjistíme také, že jsme maximalizovali ztráty. Proto by taková inovace měla probíhat samovolně stylem pokus – omyl a nikoli tlačená aktivisty bez znalostí trhu, natož fyziky. Samotnou otázkou je, jak to utáhnou naše elektrárny a přenosová soustava. Dost možná si ztráty ještě umocníme blackoutem.

Je tu dokonce i optimistický scénář, že zjistíme, že elektřina je správnou cestou. Ale máme jí málo. Takže nakonec budeme v situaci, že sice máme elektrická auta i nabíjecí stanice, ale elektřina je tak drahá, že raději jezdíme autobusem. Tomu se říká zelený pokrok: od skvělých aut k mizernému autobusu. Ale levice bude spokojená. Všichni si budou rovni, protože na tom budou stejně špatně.

Bohužel Evropa vyklízí pole tam, kde byla tradičně nejlepší. Za Amerikou i Asií už dlouhodobě zaostáváme v IT a umělé inteligenci, která se v posledních letech vynořila jako klíčová, teď budeme zaostávat snad úplně ve všem. A děláme si to sami. Kvůli prapodivné ideologii se střílíme do nohy a odsuzujeme k chudobě. Už si nevážíme toho, že jsme kdysi byli na vrcholu, diktovali globální dění a byli proti jiným národům bohatí.

Necháme se převálcovat Asií a ještě u toho budeme nadšení, jak jsme zelení, zatímco třetí svět bude zelenou ideologii ignorovat, protože si ji nebude moct dovolit. Rychlý přechod na elektromobily je ohromný strategický nerozum. Afrika bude dál jezdit na benzín a my budeme chodit pěšky, protože údajně ekologická auta budou drahá.

Elektrická auta jsou zatím dražší než auta se spalovacím motorem. Zdá se, že výhledově se ceny sblíží, ovšem nikoli proto, že by byla elektrická levnější, ale protože různými povinnými výbavami a daněmi klasická auta zdraží. Běžní lidé tak nová auta kupovat nebudou a budou jezdit starými s vyššími emisemi. Elektrická auta budou doménou jen firem a úředníků.

Státu brzo dojde, že si sám torpédoval rozpočet. Budou mu chybět peníze, které dnes platíme na daních při každém nákupu benzínu, tedy spotřební daně a ještě DPH. Většinu ceny benzínu dnes totiž netvoří ropné deriváty, ale daně.

Pokud by socialisté uvažovali ekonomicky, došli by k závěru, že jsou elektrická auta luxusním zbožím a měly by být extra zdaněny. Tím by se ovšem levice dostala do sporu se svou zelenou frakcí.

Bude zajímavé sledovat, jak to nakonec vyřeší. Nejspíš dluhem. To je pro socialisty všeho druhu typické. Projedí peníze i svých pravnoučat. Nakonec na tom všichni hůř. Vozový park zestárne a vše bude dražší.

To, že nám nyní zelení nadiktují motor, je jen začátek. Šikana bude pokračovat. Později se dozvíme, že ekologické auto je malé a lehké, takže padne i představa hybridního SUV. Bohužel to nevidíme jen u automobilek. Evropa dělá vše pro to, aby zaostávala a žilo se v ní kvůli státní buzeraci hůř. Směřuje do otroctví Číny. Nejen, že chce vynaložit nehorázné peníze na výrobu něčeho, co asi nemá budoucnost, ale jde ještě dál:

Europoslanci požadují, aby firmy přísněji kontrolovaly, zda jimi využívané komponenty nejsou náhodou spojeny odlesňováním deštných pralesů. Takže zatímco Čína kolonizuje Afriku, Evropa jí ještě víc ustoupí. Nebude využívat suroviny z Afriky a rovnou celý výrobek raději koupí od Číny, která ho samozřejmě vyrobí nejen na původním deštném pralese, ale i s porušením lidských práv. Tomu říkám evropská hloupost a pokrytectví. A čeští politici se tváří, jako by do evropského dění nemohli mluvit a vše rozhodl někdo za jejich zády. Hlavně že tečou evropské dotace. Dotace jsou zlo.